اخبار روز

قیمت مبهم دلار در فضای چندگانه بازار ارز


به گزارش مانیبان، در بازار غیر رسمی ارز بین دلالان اختلاف ایجاد شد. پس از تشدید ریسک‌های سیاسی مرتبط با اقتدار سیاسی حماس در تهران، برخی از فعالان بازار احتمال گسترش درگیری‌های منطقه‌ای را در نظر گرفتند و شروع به ارائه تعرفه‌ها در سطوح بالاتر قیمت کردند. اما از سوی دیگر برخی دیگر از فعالان بازار با توجه به رویداد مشابه قبلی در فروردین برای جلوگیری از نوسانات مخرب در بازار، با روند افزایشی همراه نشدند. در اولین ماه سال جاری به دلیل ریسک های مشابه در بازار نقدی نرخ دلار به 67 هزار تومان و در معاملات فردا به حدود 70 هزار تومان رسید. اما به محض پایان تنش ها و حذف ریسک های بازار، این روند صعودی پایان یافت و نرخ ها به سطوح پایین تر قیمت بازگشتند. بسیاری از افراد در فضای سیاسی در پایان فروردین شروع به معامله ارز کردند و با زیان هنگفتی مواجه شدند.

فضای دوقطبی بازار جایی بود که در برخی موارد معامله گران بحث های داغی داشتند. در یک مورد معامله گری که در ابتدای کانال 61 هزار تومان معامله می کرد، از سوی همکارانش به تلاش برای مقابله با روند بازار متهم شد. به طور کلی دامنه نوسان نرخ های بازار دلار می تواند بین 61200 تا 61850 تومان باشد.

البته کسانی هم بودند که پا را فراتر گذاشتند و روی کانال نرخ 62 هزار تومان دادند. به گفته یک فعال ارزی، در بازار بین کانال های 62 تا 65 هزار تومان مقاومت قابل توجهی وجود ندارد. در نتیجه بازارساز تلاش می کند با حفظ مقاومت 62 هزار تومانی از رشد بی رویه نرخ ارز جلوگیری کند. در این میان تحلیلگران ارزی روند فعلی بازار را فراتر از اختلاف نظر معامله گران و با موضوع کمبود تقاضا توجیه می کنند.

به گفته این افراد کمبود تقاضا در بازار در روزهای ریسک باعث تفاوت نرخ ها می شود. زیرا در این فضا، معامله گرانی که برای کسب درآمد باید دارایی های خود را بفروشند، باید با ارائه نرخ هایی در سطوح پایین تر، خریدارانی را جذب کنند. از سوی دیگر، افرادی که نیاز جدی به تبدیل دارایی های خود ندارند، خود را با رفتارهای پرخطر بازار مرتبط می کنند و نرخ های فروش را در کانال های بالاتر پیشنهاد می کنند. به گفته تحلیلگران، تقاضا نیز به دلیل تجربه است. فروردین ماه خریداران است. متقاضیان با در نظر گرفتن تجربه ریزش قیمت ها از ریسک ها فروردین امسال گامی رو به جلو برداشتند و از خریدهای هیجانی پرحجم خودداری کردند. در نهایت میانگین نرخ دلار آزاد در آخرین معاملات نقدی روز گذشته را می توان با اختلاف 850 تومان نسبت به نرخ روز پنجشنبه 61 هزار و 600 تومان اعلام کرد.

منبع: دنیای اقتصاد


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا