اخبار روز

راز وحشتناک مومیایی جیغ فاش شد!

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین و به گزارش زومیت، چهره یک مومیایی مصر باستان که دهانش کاملاً باز بود می توانست ناشی از مرگ بسیار دردناکی باشد که ظاهراً باعث بسته شدن صورت هنگام فریاد زدن شده است. نام این مومیایی ناشناخته است، اما حالت چهره او لقب “مومیایی جیغ” را به او داده است. در حالی که تحقیقات قبلی نشان می‌داد که این حالت صورت به دلیل فرآیند مومیایی کردن ضعیف است، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اینطور نیست.

سحر سلیم، رادیولوژیست از دانشگاه قاهره، و سامیه المرقانی، انسان شناس از وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، این مومیایی مرموز را دوباره بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که دفن او بسیار مجلل بوده و بعید است که فرآیند مومیایی کردن انجام شده باشد. توسط افرادی که تجربه زیادی در مومیایی کردن نداشتند.

سلیم توضیح می دهد: «او با مواد گران قیمت و وارداتی مومیایی شده بود. “این و همچنین ظاهر به خوبی حفظ شده مومیایی، با این باور عمومی که ناتوانی در برداشتن اندام های داخلی بدن او به دلیل ساخت ضعیف مومیایی است، در تضاد است.”

صورت مومیایی جیغ در کلاه گیس بافته اش

زن جیغ بیش از سه هزار سال پیش در مقبره سنموت، یکی از معماران سلطنتی سلسله هجدهم هتشپسوت در مصر به خاک سپرده شد. قبر سنموت حاوی یک اتاق جداگانه برای مادر و سایر بستگانش بود و در سال 1935 کشف شد.

همچنین زن مومیایی شده یکی او یکی از بستگان سنموت بود و اگرچه نامش مشخص نیست، اما به شکلی باشکوه به خاک سپرده شد. او را در تابوت چوبی با دو حلقه از نقره و طلا و جواهرات دیگر دفن کردند و بر سرش کلاهی بافته شده بود.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این زن مومیایی شده و مرگ او، محققان بقایای او را با دقت زیادی بررسی کردند. آنها یک سی تی اسکن از بدن او ایجاد کردند تا آن را به صورت سه بعدی بررسی کنند و یک کالبد شکافی مجازی انجام دهند. آنها همچنین نمونه ها را با استفاده از ابزارها و روش های بسیاری مانند میکروسکوپ الکترونی روبشی، طیف سنجی فروسرخ تبدیل فوریه و تجزیه و تحلیل پراش اشعه ایکس برای تعیین ترکیبات مورد استفاده برای مومیایی کردن، تجزیه و تحلیل کردند.

محققان با بررسی مومیایی متوجه شدند که این زن 1.54 متر قد دارد. او در سن 48 سالگی بر اثر بیماری آرتروز درگذشت. او همچنین برخی از دندان هایش را از دست داد که احتمالاً در طول زندگی او اتفاق افتاده است زیرا استخوان فک او پس از از دست دادن دندان هایش تا حدودی بهبود یافته است.

علت دقیق مرگ این زن مشخص نشد، اما نکته جالب در مورد بدن او سالم بودن مغز، دیافراگم، قلب، ریه ها، کبد، طحال، کلیه ها و روده های این زن بود. این غیر معمول نیست، اما نادر است. مومیایی کردن شامل برداشتن اکثر اعضای بدن بود.

جواهرات مومیایی

دو حلقه یشم Screaming Mummy که در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می شود.

مواد مورد استفاده در مومیایی کردن نیز یکسان بود. بدن مومیایی جیغ با رزین درختی که از کشورهای دیگر وارد شده بود پوشیده شده بود. کلاه گیس او با کریستال های کوارتز، مگنتیت و آلبیت پوشیده شده بود. این باعث سفت شدن الیاف بافته شده و سیاه شدن آنها می شود تا شبیه موهای واقعی شوند. این آثار نشان می دهد که دفن او با دقت انجام شده است. از این رو محققان معتقدند این که افرادی که او را مومیایی کرده اند در کار خود تخصص نداشته و دهان او را باز گذاشته اند، صحت ندارد.

پس چه اتفاقی افتاد؟ در موارد نادر، ماهیچه های یک فرد در حال مرگ ممکن است سفت و منجمد شود. این وضعیت که اسپاسم جسد نامیده می شود، شدیدتر از احتقان جسد است و به راحتی قابل برگشت نیست. به نظر می رسد این وضعیت در مواردی که فرد با مرگ دردناکی فوت کرده باشد، بیشتر اتفاق می افتد. این البته بحث برانگیز است و بسیاری از دانشمندان مخالف آن هستند. برخی دیگر استدلال می کنند که وضعیت ذکر شده تنها در موارد بسیار نادری رخ می دهد. اگرچه پدیده مورد بحث می تواند حالت چهره مومیایی جیغ را توضیح دهد.

سی تی اسکن مومیایی

سی تی اسکن مومیایی جیغ.

محققان در مقاله خود می نویسند: “فریاد زدن مومیایی مورد بررسی ممکن است یک مورد تشنج جسد باشد و نشان می دهد که زن هنگام فریاد زدن به دلیل غذا خوردن یا درد جان خود را از دست داده است.” وضعیت دهان باز آنها پس از مرگ حفظ شد. “همچنین ممکن است که عضلات منقبض مانع از بستن دهان مومیایی‌کنندگان شود.”

سرنوشت واقعی مومیایی جیغ و نحوه مرگ او احتمالا هرگز فاش نخواهد شد. اما مطالعه بقایای او و موارد مشابه، بینشی از گذشته بشریت و آیین‌هایی که سفر به زندگی پس از مرگ را مشخص می‌کنند، فراهم می‌کند.

این مطالعه در مجله Frontiers in Medicine منتشر شد.

227227

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا