اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

تمرینات بدنی آسان برای کودکان و بزرگسالان که با هم می توانند امتحان کنند

پدر و مادر به دلایل متعدد باید ورزش با کودک را تجربه کنند. اولین دلیل این است که ورزش کردن با کودکان می‌تواند به تقویت ارتباط بین والدین و فرزندان کمک کند. این فعالیت مشترک فرصت خوبی برای نزدیک شدن به خانواده و ایجاد مهارت‌های سالم و طولانی مدت است.

به گزارش بازتاب آنلاین، والدین می‌توانند با ورزش کردن با کودکان خود، رفتارهای فعال بدنی سالم را مدل کنند و همچنین به توانایی‌های حرکتی، تعادل و نحوه‌ی بازی کودکان نگاه دقیق‌تری داشته باشند.

دومین دلیل مهم، تمرین بدنی پدر و مادر با کودک  بهبود سلامت عمومی است. ورزش کردن با کودکان می‌تواند منجر به افزایش کیفیت قلبی، بهبود فشار خون و کاهش خطر ابتلا به چاقی شود. علاوه بر این، ورزش کردن با کودکان می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و اعتماد به نفس کودکان شود.

سومین دلیل، آموزش ارزش‌های زندگی است. ورزش کردن با کودکان فرصت خوبی برای آموزش درس‌های ارزشمند در مورد سلامتی و رفاه است. والدین که در فعالیت‌های بدنی با کودکان خود شرکت می‌کنند، نه تنها سبک زندگی سالم را تشویق می‌کنند، بلکه اهمیت مراقبت از بدن و ذهن را نیز نشان می‌دهند.

چهارمین دلیل، انجام تمرین بدنی پدر و مادر با کودک، تقویت ارتباطات خانوادگی است. مشارکت در فعالیت‌های ورزشی به عنوان یک روش قدرتمند برای تقویت و توسعه ارتباطات والدین-فرزندان عمل می‌کند. این فعالیت‌ها فرصت‌هایی برای ایجاد تجربه‌های مشترک، یادگیری و ایجاد خاطرات ماندگار فراهم می‌آورد.

در نهایت، ورزش کردن با کودکان نه تنها به تقویت سلامت جسمی و روحی کمک می‌کند، بلکه فرصت‌هایی برای ایجاد ارتباطات قوی‌تر و یادگیری ارزش‌های زندگی را نیز فراهم می‌آورد.

از طرف دیگر از نظر کارشناسان جایگزین‌هایی وجود دارد که می‌تواند کودک شما و شما را در شرایط سخت آرام کند. بخشی از این جایگزین‌ها ورزش‌‌های جسمی و حرکتی است و می‌توان از آن‌ها برای کمک به کودک شما برای برقراری ارتباط مجدد با بدن خود استفاده کرد تا او بتواند دوباره تمرکز خود را به دست بیاورد. برای آشنایی با مزایای  تمرین بدنی پدر و مادر با کودک ادامه مطلب را بخوانید.

تمرین بدنی پدر و مادر با کودک چیست؟

تجربه جسمانی ( تمرینی که شامل یوگا می‌شود)، گروهی از تمرینات است که شامل توجه به حرکات بدن، احساسات و تنفس شما می‌شود. متخصصان اشاره می‌کنند که تمرینات بدنی بیش از هزاران سال است که وجود دارد. به بیان دیگر «تمرین‌های جسمی تمرین‌های مبتنی بر حرکت هستند که بر ارتباط ذهن و بدن تمرکز می‌کنند تا افکار، عواطف و احساسات فیزیکی را یکپارچه کنند.»

یوگا رایج ترین تمرین بدنی پدر و مادر با کودک است که به ذهن ما متبادر می‌شود، اما تمرینات بدنی شامل یک گروه کامل از تمرینات مرتبط با ذهن و بدن نیز می‌شود. تارین پارکر، مدیر برنامه درسی و آموزش The Little Gym می‌گوید که تمرینات بدنی پدر و مادر با کودک راهی عالی برای تشخیص این است  بدن شما چگونه از نقطه A به نقطه B حرکت می‌کند.

این تمرین‌ها برای بچه‌ها می‌تواند حیاتی باشد. رابین پارتز، بنیانگذار پرتزل کیدز مستقر در بوستون، می‌افزاید: «در یوگا باید عموماً به آرامی حرکت می‌کنید و به بدن، نفس و ذهن خود توجه کنید. این کار برای قدرت تمرکز کودک بسیار مهم است» مزیت واقعی این تمرین زمانی پدید می‌آید که کودک شما احساس می‌کند از بدن خود جدا شده است.

رابین گیلارد، متخصص و معلم یوگا، پزشک شفا و سلامتی، بنیانگذار My Way Om، می‌گوید:«بزرگسالان نیز می‌توانند از تمرینات جسمانی بهره ببرند. حرکات کششی بدن بدن شما را تشویق می‌کند تا از حالت استرس به سمت آرامش بروید.»

چه نوع تمرین بدنی پدر و مادر با کودک برای انجام با کودکان وجود دارد؟

برای انجام فعالیت‌های ورزشی با کودکان، انتخاب فعالیت‌هایی که برای سن و سطح توانایی آنها مناسب باشد، بسیار مهم است. در زیر چندین نوع تمرین بدنی پدر و مادر با کودک در مختلف سنین آورده شده است:

برای کودکان ۲ تا ۴ سال

  • بازی‌های ساده که نیاز به ساختار کمی دارند. مثلاً بازی‌های پرتاب توپ، جستجو و پنهان کردن، یا حتی بازی‌های ساده با وسایل خانگی مانند جعبه‌های بازی.
  • فعالیت‌هایی که بدون تجهیزات اضافی قابل انجام هستند، مانند پرش، پرت کردن، و چرخش.

برای کودکان ۵ تا ۸ سال

  • بازی‌های فیزیکی که به جای فعالیت‌های کمتر ساختاریافته برای گروه کوچکتر و ایده‌های ورزشی و ورزشی مستقیم برای کودکان بزرگتر، فعالیت‌های فیزیکی را برای ۵ تا ۸ ساله‌ها پیشنهاد می‌کند. این بازی‌ها باید سرگرم کننده و آسان برای انجام دادن باشند، به طوری که نیازی به تشویق برای بازی کردن کودک نباشذ.
  • فعالیت‌هایی مانند شنا، بازی در پارک، رقص، و سواری با سه چرخه یا دوچرخه.

نکات کلیدی

کودکان باید در طول روز به طور فیزیکی فعال باشند و حداقل ۳ ساعت در روز فعالیت‌های سبک، متوسط، و شدید را انجام دهند.

فعالیت‌های فیزیکی باید متنوع و چالش‌برانگیز باشند تا مهارت‌ها و هماهنگی را تقویت کنند، اما نباید فراتر از توانایی‌های کودکان باشند.

شروع فعالیت‌های ورزشی سازماندهی‌شده مانند فوتبال یا ورزش‌های تیمی برای کودکان پیش‌دبستانی باید با دقت انجام شود، زیرا بسیاری از کودکان هنوز اصول اولیه مانند پرتاب، گرفتن، و عوض کردن جا در ورزش را یاد نگرفته‌اند. اگر تصمیم گرفتید کودک خود را برای فوتبال یا ورزش دیگری ثبت نام کنید، مطمئن شوید که یک لیگ کوچک با هدف تمرکز بر سرگرمی و یادگیری اصول اولیه را دارد.

با توجه به این اطلاعات، انتخاب تمرین بدنی پدر و مادر با کودک بستگی به سن و سطح توانایی آن‌ها دارد. مهم است که فعالیت‌های فیزیکی را به عنوان بخشی از روتین خانوادگی در نظر بگیرید تا به سلامت عمومی کودکان کمک کنید و ارتباطات قوی‌تری را در خانواده ایجاد کنید.

ورزش‌های بدنی برای کودکان چه فوایدی برای سلامتی دارند؟

مانند سایر تمرین‌های بدن و ذهن، که با تمرکز بهتر و افزایش سلامت روان مرتبط است، تمرین‌های جسمی بچه‌ها را با احساسشان درگیر می‌کند.

پارتس می‌گوید: «یوگا و تمرینات جسمی به کودکان اجازه می‌دهد تا با بدن خود ارتباط برقرار کنند. در سطح بدنی، یوگا به ایجاد قدرت، افزایش انعطاف‌پذیری و افزایش تعادل کمک می‌کند. در سطح عاطفی، کودکان می‌توانند افزایش حس عزت نفس (برای آنچه می‌توانند در بدن خود انجام دهند) ایجاد کنند. از نظر ذهنی، بچه‌ها مهارت‌ها را یاد می‌گیرند. تا خود را آرام کنند و احساسات خود را به روشی سالم تنظیم کنند.”

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) همچنین یوگا را به عنوان تمرین بدنی پدر و مادر با کودک  توصیه می‌کند و خاطرنشان می‌کند که یوگا می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا استرس را کنترل کنند و ذهن آگاهی را توسعه دهند. گرووز اضافه می‌کند که کودکانی که در بیان احساسات خود مشکل دارند، ممکن است تمرینات جسمی برایشان مفید باشد. این شیوه‌ها را می‌توان برای تنظیم احساسات، مدیریت سلامت روان، گوش دادن به سیگنال‌های درونی بدن و رهایی از آسیب‌ها استفاده کرد. کودکان اغلب واژگان لازم برای بیان احساسات دشوار را ندارند.»

تمرینات جسمی می‌تواند به کودکان کمک کند تا استرس و اضطراب را از طریق بدن و حرکت خود ابراز کنند. به علاوه، پارتس می‌گوید، شروع به کارگیری این روش‌ها به شما زمان ارتباطی خاصی را با فرزندتان ایجاد می‌کند، و در کنارش به او کمک می‌کند بیشتر با خودش ارتباط برقرار کند.

انواع تمرینات بدنی پدر و مادر با کودک

اگر می خواهید سفر ورزشی جسمانی خود را با فرزندتان آغاز کنید، برخی از این روال های آسان را در زیر بررسی کنید!

اسکن بدن

مانند مدیتیشن، اسکن بدن می‌تواند حس آگاهی را در کودک ایجاد کند. تنها کاری که کودک باید انجام دهند این است که در یک موقعیت راحت دراز بکشند یا بنشینند و چشمان خود را ببندند.

والدین می‌توانند این نوع ذهن آگاهی را با کودک خود تمرین کنند و به هر دو طرف در موقعیت‌های استرس زا احساس آرامش دهند. کمک به فرزندانتان در حرکت آگاهانه در بدنشان می‌تواند با حواس پرتی در دنیایی که همیشه در حال حرکت و در حال تغییر است مبارزه کند.

تنفس آگاهانه

هنگامی که ما دچار استرس می‌شویم، تنفس اغلب می تواند تسریع شود یا نامنظم شود. تمرکز بر نفس راه آسانی برای متمرکز کردن فرزندانمان است.

یوگا

تمرین یوگا با بچه‌ها راه سرگرم کننده دیگری برای اتصال آن‌ها به بدنشان است. پارتس توضیح می‌دهد: «ژست‌ها و توالی‌های یوگا، مانند سلام‌ بر خورشید، راه‌های عالی برای حرکت در یک سری وضعیت‌های روان هستند.

چه راه‌هایی برای تشویق کودکان به ورزش کردن وجود دارد؟

تشویق کودکان به ورزش کردن می‌تواند با استفاده از راه‌های مختلفی انجام شود. در زیر چندین راهکار مفید برای تشویق کودکان به ورزش کردن آورده شده است:

انتخاب سبک زندگی فعال

شروع به حرکت بیشتر کنید و راه‌هایی برای فعالیت مشترک با خانواده پیدا کنید. وقتی کودکان می‌بینند که والدینشان به ورزش و فعالیت بدنی علاقه‌مند هستند، بیشتر تمایل دارند خودشان نیز به آن بپردازند.

فعالیت بدنی باید سرگرم‌کننده باشد

تشویق کودکان به کشف فعالیت‌هایی که دوست دارند و با آن‌ها ادامه می‌دهند. فعالیت بدنی نباید به عنوان مجازات استفاده شود.

کاهش یا محدود کردن وقت استراحت

کاهش یا محدود کردن استراحت، از جمله تماشای تلویزیون، بازی‌های ویدئویی و استفاده از دستگاه‌های دیجیتال. تلویزیون یا دستگاه بازی نباید به عنوان اصل اساسی خانه باشد.

فراهم کردن فرصت‌های فعالیت

ارائه فرصت‌های فعالیت به کودکان با ارائه اسباب بازی‌ها و بازی‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، اسکیت، اسکوتر، حلقه‌های پرش و توپ‌ها

پشتیبانی از مشارکت در ورزش‌ها و تفریحات فعال

– پشتیبانی از مشارکت کودکان در ورزش‌ها، رقص و تفریحات فعال دیگر مانند شنا، دوچرخه‌سواری و دویدن.همچنین پیاده روی یا دوچرخه‌سواری هم می‌تواند بخشی از تمرین مدنی پدر و مادر با کودک باشد

هنگامی که فضا امن است، اجازه دهید آن‌ها پیاده یا دوچرخه‌سواری با شما همراهی کنند. به عنوان مثال، شما می‌توانید تا ایستگاه اتوبوس پیاده روی کرده یا با دوچرخه خودتان را برسانید.

سخن آخر

شما فرزندتان را بهتر از ما  می‌شناسید. اگر فکر می‌کنید فرزندتان در تنظیم احساسات و بدن خود مشکل دارد، یا اگر مشکوک هستید که ممکن است مشکلات اساسی در تمرین بدنی پدر و مادر با کودک وجود دارد، مهم است که با یک متخصص اطفال یا ارائه دهنده خدمات روانشناسی کودک صحبت کنید.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا