اخبار روز

چرا بازار خودرو با هر تغییر سیاسی به شدت تغییر می کند؟

در سال های اخیر تعیین قیمت توسط شورای رقابت یا سایر مراجع تعیین قیمت، حجم تولید و عرضه خودرو و نرخ دلار از عوامل تاثیرگذار در بازار خودرو بوده است. با این حال، از سال گذشته، رویدادهای پر تنش در منطقه خاورمیانه به عنوان راننده خودرو شناخته شده است. این اتفاقات ابتدا بر نرخ ارز و سپس بر سایر بازارها تأثیر می گذارد. این بدان معناست که با وقوع رویدادهای تنش‌زا، قیمت ارز از کنترل دولت خارج شده و افزایش می‌یابد و پس از آن سایر بازارها از جمله خودرو متاثر از ارز شاهد روند صعودی خواهند بود. این روند به خصوص از سال گذشته تکرار شد و به متقاضیان و فروشندگان خودرو اطلاع رسانی شد که خودرو خود را چه زمانی لیست کنند و چه زمانی آن را خریداری کنند. تجربه یک سال گذشته نشان داده است که هرگاه یک رویداد سیاسی باعث تنش در بازار شود، فروشندگان قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. با این حال، متقاضیان تنها زمانی خرید می کنند که بازار آرام و باثبات باشد.

این در شرایطی اتفاق می افتد که پس از رویدادهای استرس زا و متعاقب آن آرامش بازار، متقاضیان بیشتری برای خرید به بازار می آیند.

این روند یک سالی است که به رویه ای شناخته شده برای بازار خودرو تبدیل شده است و به نظر می رسد راه حلی برای حفظ بازار خودرو از حوادث سیاسی و دور نگه داشتن بازار خودرو از رویدادها و تحولات سیاسی وجود دارد. خودرو نیز مانند طلا، سکه و املاک، پس از تشدید تحریم های بین المللی، وضعیت دارایی سرمایه ای را به خود اختصاص داده است و بسیاری خواهان فروش این محصول در بازار با شرایط مناسب و با سود بیشتر هستند و پس از آن مقداری همچنین مایل به خرید این محصول هستند. محصول در شرایط پایدار و قیمت مناسب است. به این ترتیب عرضه و تقاضای خودرو با فضای سیاسی کشور گره خورده است.

حال دوباره این سوال مطرح می شود که آیا می توان خودرو را از شرایط استرس زا و اتفاقات سیاسی دور نگه داشت و آرامش را برای مدت طولانی به این بازار رساند؟

مصونیت بازار خودرو از اتفاقات سیاسی؟

برخی کارشناسان بر این باورند که می‌توان با سیاست‌های سیاست‌گذاران، خودرو را از تنش‌های موجود دور نگه داشت و آرامش را برای مدت طولانی به این بازار بازگرداند، برخی دیگر معتقدند تا زمانی که خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای باقی بماند. مردم، این محصول را نمی توان از رویدادهای سیاسی جدا کرد. برای پاسخ به این سوال که آیا می توان خودرو را از حوادث استرس زا در امان نگه داشت، با توجه به نظرات مختلف در این زمینه می توان دو سناریو پیشنهاد کرد.

در سناریوی اول، رویدادها و رویدادهای سیاسی به عنوان محرک های رشد قیمت در بازار خودرو شناخته می شوند. این بدان معناست که هر اتفاقی در درجه اول منجر به افزایش نرخ ارز می شود و نرخ ارز نیز محرکی برای افزایش قیمت در سایر بازارها مانند بازار خودرو می شود. در این فرآیند علاوه بر نرخ ارز، انتظارات تورمی نیز باید در نظر گرفته شود. بسیاری از متقاضیان خودرو به این امید که در آینده آن را با قیمت بالایی بفروشند، خودرویی را خریداری می کنند.

بر این اساس بازار خودرو طی پنج سال گذشته بهشت ​​سرمایه های پراکنده بوده و از یک سو دخالت دلالان و دلالان مانع از دسترسی متقاضیان واقعی به خودرو شده است.

و از طرفی عده ای برای صرفه جویی در سرمایه خود خودرو خریدند. در این سناریو از آنجایی که خودرو به یک دارایی سرمایه ای تبدیل شده و با نرخ ارز حرکت می کند، نرخ ارز به عنوان محرک اصلی قیمت خودرو در بازار شناخته می شود. ماشین را نمی توان از رویدادهای سیاسی و رویدادهای پرتنش جدا کرد.

اما سناریوی دومی هم وجود دارد و آن این است که می توان با معرفی و عرضه خودروهای مناسب بازار را کنترل و تنظیم کرد تا در هر صورت تنش قیمتی ایجاد نشود.

همانطور که گفته شد، خودرو در حال حاضر یک کالای سرمایه ای است، اما این محصول همچنان با ابزار و درایت سیاست گذاران در مدیریت عرضه و تقاضا قابل مصرف است.

تولید مناسب، تسریع در واردات خودروهای خارجی به کشور و همچنین اعلام سازوکار واردات خودروهای فرسوده به کشور می تواند روند مناسبی را در عرضه خودرو به بازار ایجاد کند. با بهبود عرضه خودرو، تقاضای کاذب نیز کاهش یافته است و با ادامه این روند، خودرو همچنان به عنوان یک محصول مصرفی تلقی خواهد شد و بازار دیگر از سرمایه متنوع حمایت نخواهد کرد.

در پنج سال گذشته که واردات خودرو متوقف شد، صنعت خودرو کشور تنها بار تامین بازار را به دوش کشید و بازار به دلیل عدم افزایش تیراژ با کمبود خودرو مواجه شد.

موضوع مهمتر در این سناریو ممکن است صلاحدید سیاستگذار باشد. سیاست گذار می تواند با اصلاح قیمت خودرو بر رشد تیراژ در شرکت های خودروسازی تاثیر بگذارد.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا