اخبار روز

“ویروس های زامبی” عامل سرطان های امروزی هستند!

در ژنوم انسان ویروس های به اصطلاح زامبی وجود دارد که در طول نسل ها از DNA خارجی وارد ژنوم انسان شده اند. پدیده ای که پنهان ماند و مورد توجه قرار نگرفت.

برای مدت طولانی، دانشمندان بر این باور بودند که این ویروس ها غیر فعال هستند، اما مطالعات اخیر نشان داده است که این توالی ژن می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

به گزارش آنا به نقل از ویو نیوز، محققان به سرپرستی آتما ایوانچویچ، بیوانفورماتیک دانشگاه کلرادو دریافته اند که سرطان ها می توانند از برخی از این قسمت های ویروس زامبی برای رشد استفاده کنند.

“ادوارد چونگ” زیست شناس ژنوم و یکی یکی از رهبران این تحقیق گفت: “مطالعه ما نشان می دهد که بیماری های امروزی می توانند به طور قابل توجهی تحت تأثیر این عفونت های ویروسی باستانی قرار گیرند که تا همین اواخر تعداد کمی از محققان به آن توجه داشتند.”

این ژن‌های باستانی که زمانی DNA ناخواسته به حساب می‌آمدند، تکه‌هایی از بقایای ویروسی به نام رتروویروس‌های درون‌زا (ERVs) هستند که برای پستانداران مهم هستند زیرا باعث رشد جفت می‌شوند.

ویروس های به اصطلاح زامبی در ژنوم انسان وجود دارند که می توانند مشکلات جدی برای انسان ایجاد کنند. در واقع سرطان ها از این ویروس برای رشد استفاده می کنند.

با این حال، همه ERV ها به وجود انسان کمک نمی کنند.

چونگ افزود: “ما می دانیم که سلول های سرطانی ژن های زیادی را بیان می کنند که قرار نیست فعال شوند، اما هیچ کس واقعا نمی داند چه چیزی آنها را فعال می کند.” به نظر می‌رسد بسیاری از کلیدهایی که آنها را فعال می‌کنند از این ویروس‌های باستانی مشتق شده‌اند.»

چگونه ژن های باستانی سرطان را تحریک می کنند؟

محققان مجموعه داده‌های مربوط به اپی ژنوم 21 نوع سرطان را تجزیه و تحلیل کردند و خانواده خاصی از ERV به نام Long Terminal Repeat 10 (LTR10) را کشف کردند که در سطوح بسیار بالایی فعال بودند. آنها دریافتند که اجداد پستانداران ما حدود 30 میلیون سال پیش به ویروس اصلی آلوده شده اند.

با انجام یک مطالعه کاربردی بر روی رده سلولی بافت سرطان روده بزرگ، محققان دریافتند که بیان ژن ها توسط LTR10 تنظیم می شود که نقش ثابتی در تومورزایی دارد.

با حذف ژن‌های زنده LTR10 از سلول‌های تومور سرطان روده بزرگ انسان و موش، محققان مشاهده کردند که ژن‌هایی که منجر به رشد سرطان می‌شوند، از جمله XRCC4، غیرفعال شدند.

ایوانچویچ و همکارانش دریافتند که LTR10 به عنوان یک سوئیچ اپی ژنتیک برای کنترل این ژن ها عمل می کند. همچنین مشخص شده است که سرطان از این ویروس برای تغییر الگوهای بیان ژن در تومورها استفاده کرده است.

به گفته محققان، این ویروس های زامبی احتمالاً زمانی زنده می شوند که سیستم ایمنی بدن انسان از بین رفته و سلامتی فرد را با مشکل مواجه کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا