اخبار روز

با جدیدترین ربات خنثی کننده بمب آشنا شوید (+ عکس)

استرالیا از جدیدترین و پیشرفته ترین ربات خنثی کننده بمب با قابلیت کنترل از راه دور و قابلیت چرخش و عملکرد 360 درجه رونمایی کرده است.

به گزارش ایسنا، نیروهای امنیتی در سراسر جهان در حال دستیابی به ربات های هوشمند پیشرفته برای کمک به آنها در نظارت و فعالیت های بمب گذاری یا خنثی سازی مواد خطرناک هستند.

در ماه می سال جاری، ارتش بریتانیا برنامه های خود را برای میزبانی اعلام کرد یکی به عنوان یکی از پیشرفته ترین و قدرتمندترین ربات های خنثی کننده بمب معرفی شد. ربات T4 از L3Harris Technologies یک ربات با اندازه متوسط ​​با بازخورد لمسی است که به اپراتور حس دقت و کنترل بیشتری می دهد.

اکنون سرویس پلیس کوئینزلند (QPS) در استرالیا پنج ربات جدید موقعیت یابی از راه دور (RPV-M) را معرفی کرده است که با نام «ربات‌های بمب‌گذار» نیز شناخته می‌شوند، که به طور قابل‌توجهی قابلیت‌های واکنش مهمات انفجاری آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

این ربات ها می توانند تا وزن 80 پوند را بلند کنند و دارای یک پایه چرخشی 360 درجه با پنجه 10 اینچی و یک سیستم دسترسی افقی یکپارچه LIDAR هستند.

تونی مونتگومری کلارک، سرپرست QPS در بیانیه ای گفت: «آنها با فعال کردن بازرسی از راه دور از طریق ویدئو یا اشعه ایکس، ارائه بازوهای روباتیک قابل دستکاری و ارائه ابزارهای ایمن برای مقابله با موارد خطرناک، ایمنی کارمندان ما را تضمین می کنند.

خصوصیات پیشرفته

پلیس کوئینزلند، شرکت کانادایی Caliber Flex را پس از یک مناقصه و فرآیند ارزیابی گسترده برای پنج ربات مختلف انتخاب کرد.

به گفته این آژانس، این انتخاب بخشی از برنامه جایگزینی خودرو با موقعیت از راه دور است و یک سرمایه گذاری 2.6 میلیون دلاری است که فناوری ها و مزایای جدیدی را برای جایگزینی ناوگان قدیمی که 12 سال استفاده از آن در خدمت بوده است، به همراه خواهد داشت.

کالیبر فلکس، پیشرفته ترین ربات خانواده ربات های کالیبر، دارای ظرفیت بار 80 پوند (36 کیلوگرم) است.

این ربات توسط یک واحد کنترل فرمان (CCU) کنترل می شود و دارای یک آواتار سه بعدی است که بازخورد موقعیت را در زمان واقعی ارائه می دهد. این ربات همچنین دارای جوی استیک سرعت متغیر، سیستم رادیویی با کیفیت بالا و کنترل های چند منظوره است.

با باتری قابل تعویض سریع و قابل شارژ، این ربات دارای یک پایه چرخشی 360 درجه با گیره 10 اینچی (25 سانتی متری) است که همانطور که گفته شد می تواند تا 80 پوند (36 کیلوگرم) را بلند کند.

این ربات برای عملیات دو تا بیش از چهار ساعت طراحی شده است، می تواند از پله ها تا ارتفاع 20 سانتی متر با زاویه 45 درجه بالا برود و دارای استاندارد IP65 با قابلیت شستشوی شیمیایی و بیولوژیکی می باشد.

به گفته سازنده، این ویژگی‌ها این ربات‌ها را قادر می‌سازد تا به طور همزمان کار کنند و آنها را به ابزاری همه کاره و کارآمد برای علوم و کارهای پیچیده تبدیل می‌کند.

با جدیدترین ربات خنثی کننده بمب آشنا شوید

مونتگومری کلارک گفت: «این ربات‌ها قابلیت‌های واکنش به بمب پلیس کوئینزلند را افزایش می‌دهند و به ما امکان می‌دهند از راه دور به بمب‌های دست ساز واقعی و مشکوک، و همچنین دستگاه‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا رادیولوژیکی نزدیک، بررسی و خنثی کنیم.»

طی ماه گذشته، تکنسین های خنثی سازی و کنترل بمب، آزمایش های گسترده ای را برای آزمایش عملکرد این روبات های جدید انجام داده اند. به گفته مقامات، فناوری جدید چندین مزیت کلیدی دارد: به گفته مسئولان، این فناوری به تکنسین‌ها اجازه می‌دهد تا از راه دور به بمب‌های دست ساز واقعی و مشکوک نزدیک شوند، آنها را بازرسی کنند و بمب‌ها را با خیال راحت خنثی کنند.

علاوه بر این، این ربات ها قادر به کار با دستگاه های شیمیایی، بیولوژیکی یا رادیولوژیکی هستند که امکان استفاده ایمن و خنثی سازی را فراهم می کند.

مارک اسمیت افسر مسئول تیم واکنش به مهمات انفجاری پلیس کوئینزلند می گوید وسایل نقلیه از راه دور یا روبات های خنثی کننده بمب برای محافظت از تکنسین ها و افسران پلیس طراحی و ساخته شده اند.

فراتر از این عملکردهای اولیه، این ربات ها همچنین می توانند به عنوان عامل تحویل و تبادل در موقعیت های تاکتیکی خطرناک عمل کنند.

آنها همچنین از سایر سازمان های دولتی، از جمله سرویس آتش نشانی کوئینزلند و ارتش استرالیا، برای بهبود امنیت و امنیت عمومی حمایت می کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا