اخبار روز

علت تورم در پاها و دست ها و همچنین تورم چشم و صورت

هر گونه تغییر در ظاهر و داخل بدن نشانه مشکل عضوی است. این تغییرات نشانه های مقدسی هستند که شما را از وجود خطر آگاه می کنند. بنابراین نباید این مشکلات را نادیده گرفت. یکی یکی از شایع ترین تغییرات، تورم و پف صورت، دست ها و پاها است.

دلیل پف و پف چشم

به گزارش نمناک، پوست نزدیک چشم شما نازک و حساس است و به همین دلیل می تواند به سرعت واکنش بدن را نشان دهد. گاهی اوقات برخی از افراد دچار پف چشم می شوند که معمولاً خود به خود برطرف می شود. اما اگر این تورم به طور مکرر رخ دهد، دلیل آن به شرح زیر است:

خوردن نمک زیاد

مصرف بیش از حد نمک به دلیل تغییر در نحوه دفع و احتباس آب باعث ایجاد تورم در اطراف چشم به خصوص زیر چشم می شود.

نخوابیدن کافی

خواب کم نیز می تواند باعث پف زیر چشم شود. افتادگی پلک، قرمزی چشم و تیرگی دور چشم در مورد سایر عوارض ناشی از کمبود خواب ممکن است پوست رنگ پریده باشد افتادگی پوست دور دهانش اشاره کرد.

آلرژی

آلرژی می تواند باعث تجمع مایع در سینوس ها و اطراف چشم شود و باعث تورم زیر چشم شود.

عفونت چشم

عفونت در یک یا هر دو چشم یا پلک می تواند باعث تورم زیر چشم شود که اغلب از یک چشم شروع می شود و می تواند به سرعت به چشم دیگر سرایت کند.

انسداد مجاری اشک

اگر مجاری اشک شما مسدود شده باشد، مایع در اطراف چشم شما جمع می شود و باعث تورم زیر چشم می شود.

بیماری گریوز

به این بیماری بیماری چشم می گویند تیروئید همچنین باعث ایجاد تغییراتی در بافت اطراف چشم و تورم زیر چشم می شود.

مونونوکلئوز

مشکلات چشمی و بینایی، از جمله تورم زیر چشم، ممکن است نشان دهنده مونونوکلئوز باشد، که گاهی اوقات “بیماری بوسیدن” نامیده می شود، اما می تواند از طریق عطسه و سایر بیماری ها سرایت کند. سرفه نیز منتقل شود.

دلیل تورم یک سوم پایین صورت

اگر چانه و گونه های شما متورم است و علت آن حالت طبیعی صورت شما است یا افزایش وزن اینطور نیست. ممکن است دلایلی برای این وجود داشته باشد، از جمله:

کم کاری تیروئید

این مشکل زمانی رخ می دهد که تیروئید هورمون کافی برای بدن شما تولید نمی کند.

سندرم کوشینگ

این زمانی اتفاق می افتد که غدد فوق کلیوی شما هورمون کورتیزول بیش از حد تولید می کنند. افراد مبتلا به این سندرم ممکن است چاق شوند و صورت متورم داشته باشند. از دیگر علائم این سندرم می توان به چربی روی گردن، قوز بین شانه ها، علائم کشش بنفش رنگ و ضعف عضلانی یا استخوانی اشاره کرد.

سندرم شوگرن

این یک وضعیت جدی است که در آن سیستم ایمنی بدن به غدد بزاقی و اشک آور حمله می کند و می تواند باعث شود گونه های شما به دلیل تورم غدد بزاقی پف کرده یا پف کرده به نظر برسند.

لنفادنیت

این مشکل زمانی رخ می دهد که یک یا چند غدد لنفاوی به دلیل عفونت مجاور متورم شوند. اگر عفونت سر یا گردن شما را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است یک یا هر دو گونه متورم شود.

سنگ های بزاقی

اینها رسوبات کلسیم سختی هستند که در غدد بزاقی شما تشکیل می شوند. این مشکل عمدتاً افراد بین 30 تا 60 سال را درگیر می کند و در مردان بیشتر دیده می شود.

دلیل تورم دست و انگشتان

گاهی اوقات وقتی مایعات زیادی در بافت وجود دارد، دست ها متورم می شوند که شایع است دوره بارداری یا زمانی که دما تغییر می کند این اتفاق می افتد. وقتی دست ها متورم می شوند، ممکن است بزرگتر از حد معمول به نظر برسند. پوست ممکن است متورم یا براق تر باشد و فشار روی پوست ممکن است باعث فرورفتگی شود. دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث تورم دست شود، از جمله:

خوردن یک غذای سنگین و نمکی

  • برخی سرطان ها و داروهای شیمی درمانی می توانند باعث تورم دست ها، پاها، مچ پا، پاها و صورت شوند.
  • زمانی که کلیه ها به خوبی کار نمی کنند.
  • آرتریت می تواند باعث تورم و سفتی در مفاصل، به ویژه دست ها شود.
  • گاهی اوقات مشکلات عروق خونی می تواند باعث تورم بازو شود.

دلیل تورم پاهامچ پا یا پا متورم شده است

دلایل اصلی تورم پا عبارتند از:

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی یکی یکی از شایع ترین علل تورم در پا و مچ پا. هنگامی که قلب نتواند به اندازه کافی خون را پمپاژ کند، مایع جمع شده و تورم به نام ادم رخ می دهد. افراد مبتلا به مشکلات قلبی اغلب دچار تورم در پاها، مچ پا و ساق پا می شوند.

مشکل کبد

بیماری کبد یکی یکی دیگر از دلایل تورم در پاها. کبد پروتئینی به نام آلبومین تولید می کند که از نشت مایع از رگ های خونی جلوگیری می کند. اما اگر کبد بیمار باشد، آلبومین به اندازه کافی تولید نمی شود، بنابراین مایع در پاها و مچ پا جمع می شود.

بیماری کلیوی

بیماری کلیوی یک مشکل جدی و یکی دیگر از دلایل تورم پاها است. از آنجایی که کلیه‌ها سطح آب و نمک را در بدن تنظیم می‌کنند، وقتی آسیب ببینند نمی‌توانند خون را تصفیه کنند یا مایع اضافی را خارج کنند و باعث تورم در پاها و مچ پا می‌شوند.

نارسایی وریدی

نارسایی وریدی زمانی رخ می دهد که وریدهای پا به درستی عمل نمی کنند و بنابراین نمی توانند خون کافی را به قلب برگردانند.

لخته شدن خون

لخته شدن خون در پا همچنین می تواند باعث تورم در مچ پا و ساق پا شود. این مشکل معمولا در یک طرف پا رخ می دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا