اخبار روز سینما

نظر وزیر مشاور درباره بازگشت پرستو صالحی برنامه فرهنگی و اجتماعی آقای رئیسی را نوشتم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان اخیر خود درباره بازگشت پروستو صالحی به کشور توضیحاتی را در خصوص تشکیل موسسه ای برای روشن شدن وضعیت هنرمندانی که در کارشان مشکل دارند، بیان کرد.

به گزارش صفحه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدمهدی اسماعیلی، شامگاه جمعه 21 مردادماه، بهروز افخمی مهمان برنامه تلویزیونی بازداشتگاهی بود که به بررسی عملکرد سه ساله وزارت مستشاری پرداخت و اسماعیلی تاکید کرد: «در اینها سال‌هاست که ما 124 برنامه عملیاتی در سایت اطلاعاتی خود داریم که می‌گوید پیشرفت کرده‌ایم و می‌توانیم نتایج را اعلام کنیم.

برنامه فرهنگی و اجتماعی آقای رئیسی را نوشتم

اسماعیلی با اشاره به همکاری دیرینه خود با شهید رئیسی گفت: همکار نزدیک ایشان از دوره آستان قدس بودم و در سال 1400 برنامه فرهنگی و اجتماعی آقای رئیسی را می نوشتم. اگر مجموعه ما در این سه سال موفق بوده است، نتیجه اعتماد دو طرف است. کسانی که با وزارت مشاور آشنا شده اند بر این باورند که هرگز تا این حد اعتماد و تفاهم بین رئیس جمهور و وزیر مشاور وجود نداشته است.

اسماعیلی همچنین درباره قانونی شدن سینما و طرح هایی که در این زمینه ارائه کرد، گفت: زمانی که برنامه های وزارتخانه در حال تنظیم بود، متوجه شدیم که قدرت دولتی وزارت رهبری به شدت محدود شده است. در برخی مسائل، وزارت ارشاد نتوانست نقش حمایتی یا نظارتی خود را به درستی ایفا کند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقریبا 20 اداره داریم. مثل حجاب، نماز، تئاتر، سینما که تقریباً دولت با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار می کند. به عنوان مثال، برنامه های تئاتر و موسیقی وجود دارد که مخاطبان آن هیچ اشتراکی با سایر بخش های حکومتی ندارند.

وی در ابتدای تصدی خود در وزارت ارشاد تاکید کرد که می خواهد مدیریت و نظارت شبکه تلویزیونی خانگی را از سد، سیما و ساترا بازپس بگیرد، اما با این سوال که کیست نتوانست در این زمینه موفق شود. مسئول تضعیف مدیریت این وزارتخانه است؟ گفت من دارم به آقا نگاه می کنم پزشکیان من هم گفتم هر گاه بین دولت و اسناد بالادستی در حوزه فرهنگ در خدمات اتفاق نظر وجود نداشته باشد، یقیناً اقتدار نظارتی دولت تضعیف می شود. در طول هشت سال گذشته این مشکل بدتر شده بود. به عنوان مثال بخشی از حوزه نمایش خانگی سریال است، اما معاونت های رسانه، تئاتر، موسیقی و … به دلیل عدم فعالیت در وزارتخانه با صفر تا صد شغل خارج شدند. در این مدت بیش از 95 درصد حکمرانی در همه بخش ها را به وزارتخانه برگردانده ایم. سالی که من وزارت را برعهده گرفتم بودجه وزارت ارشاد 1200 میلیارد بود و در همان سال 500 میلیارد بودجه در روز سینما از رئیس جمهور شهید برای حمایت از صندوق هنرمندان دریافت کردم. بودجه امسال وزارت فرهنگ 20 هزار میلیارد است که این رقم تقریبا 5 برابر شده است.

در کجای جهان هنرمندان از نیروهای امنیتی و پلیس می خواهند که سلاح های خود را زمین بگذارند؟

وزیر مشاور در مورد اغتشاشات سال 1401 نیز گفت: اولاً حرکتی به نام «من هم» فضای بلاتکلیفی و بدبینی را در بین اهالی سینما ایجاد کرده بود. پس از آن بیانیه ای صادر کردند و از شما خواستند که اسلحه خود را زمین بگذارید. در کجای جهان هنرمندان از نیروهای امنیتی و پلیس می خواهند که سلاح های خود را زمین بگذارند؟ سپس به رویدادهای پاییز 1401 رفتیم و واقعاً درگیر بحثی متمرکز بر فرهنگ بودیم. بسیاری از هنرمندان و بازیگران ما در این دوره حضور داشتند و پیشتازان این دوره بودند. من و دوستانم ایستادیم و هنرمندان ما را همراهی کردند. اگر می خواستیم مثل قبل رفتار کنیم، 100 نفر فقط در حوزه موسیقی ممنوع الکار می شدند. فاز مشخصی داشتیم. تعداد آثار ممنوعه الان کمتر از انگشتان دو دست است.

از احتمال بازگشت معین به پرستو صالحی

اسماعیلی در ادامه درباره بازگشت پرستو صالحی (بازیگر) و فیلم منتشر شده از او گفت: در افکار عمومی درباره خانم صالحی شنیدم. ما یک قانون کلی داریم که همه ایرانی ها می توانند وارد کشور شوند. خانم صالحی تا همین اواخر اقدامات خرابکارانه داشتند. بنیاد ما برای ترویج حداکثر دوستی در عرصه فرهنگ وجود دارد. بازیگری مثل او بود که کشف حجاب کرد اما بعد از محکومیت برگشت و اظهار پشیمانی کرد. او پیش من آمد و دستگاه قضایی از من حمایت بسیار خوبی کرد. برای بازیگری که 40 سال ممنوع الکار بود، یک محیط عادی فعالیت بدون سر و صدا ایجاد کردیم.

وی درباره بازگشت معین (خواننده) نیز توضیح داد: این سوال عادی یک خبرنگار بود و من به آن پاسخ دادم. آقای معین هم ایرانی است و هر لحظه می توانند وارد ایران شوند و اجرایشان تابع قوانین کشور است، اما از طرف دیگر مثلا یکی او از بازیگرانی که قرار بود به ایران برگردند شکایت خصوصی داشت و این موضوع ربطی به دولت ندارد. یکی یکی از شعارهای رئیس جمهور شهید بازگشت ایرانیان خارج از کشور بود. من هم همه جا اعلام کردم که فضا را برای بازگشت همه ایرانی ها ایجاد می کنیم و این کار را کرده ایم. خواننده ای داشتیم که 45 سال اجازه کار در ایران را نداشتیم اما مشکلش را حل کردیم. این ویژگی شهید رئیسی بود حتی اگر رسانه ها بخواهند او را بداخلاق نشان دهند. او حتی من را از سخت گیری باز داشت.

تشکیل هیئت منصفه هنرمندان به ریاست نماینده دادستانی کشور

اسماعیلی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: هنرمندان خواستار تشکل صنفی قوی هستند که امنیت شغلی آنها را در مبارزه با دولت حفظ کند. ما آن را متفاوت انجام دادیم. من در برنامه هفتم آیین نامه ای برای این موضوع ارائه کرده ام. ما برای اولین بار یک تشکل هنرمندان، یک گروه هفت نفره متشکل از نمایندگان اصناف، وزارت مستشاری و مجلس را تأسیس کردیم که رئیس آن نماینده دادستان کل کشور نیز هست. هیچ کس نمی تواند تلفنی بگوید که نمی تواند فیلم بسازد. این مسائل باید به وضوح مورد بحث قرار گیرد. در آنجا رسماً هنرمند را دعوت می کنند و مشکل را بررسی می کنند. یعنی ما یک هیئت داوری ویژه برای اهالی فرهنگ و هنر داریم که در آن هیئت داوران تصمیم می گیرد. برای اولین بار برای حفظ کرامت مردم در فرهنگ، هنر و رسانه به این سمت حرکت کرده ایم.

ما کارگردانانی را از سینما آوردیم، اما آنها ما را برخلاف غلات سینما نشان دادند

اسماعیلی ادامه داد: در جریان کنسرت در اصفهان پیامک های زیادی دریافت کردیم که حتی بسیاری از آنها را نخواندم چون نمی خواستم ناراحت شوم اما فشار وجود داشت. در سند ملی موسیقی اعلام شد که هیچ استانداری جز وزارت مستشاری حق دخالت در امور هنری را ندارد. این بازگشت اختیارات وزارت مشاور است. ما در سینما نیاز به تنظیم ماهیت خود سینما داریم و باتجربه ترین افراد را داشتیم و این از دیدگاه ما پذیرفته شد. آقای خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) تهیه کننده، آقای زین العابدین (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) مدیر فیلم، آقای حمیدی مقدم (مدیرعامل مرکز گسترش) کارگردان و مدیر و همگی هستند. همان جنسیت در مقابل افرادی که حتی یک روز هم به سینما و هنر نرفته اند. آنها را به عنوان حامی معرفی کردند، اما نشان دادند که برخلاف غلات سینما و فرهنگ حرکت می کنیم. ما همه را از صنف انتخاب کردیم. اگر این صنف بر خلاف نظر هنرمندان توسط کیوریتور اداره شود باعث ارتقاء و قطعا پیشرفت خواهد شد. موسیقی ما را بررسی کنید. یک نوازنده ای هست که خودش هنرمند بود، معاون فرهنگی ما خودش ناشر بود، معاون مطبوعاتی ما خودش روزنامه نگار بود. همه ما افرادی را از یک طبقه انتخاب کردیم. زمانی که من وزارت مستشاری را بر عهده گرفتم، 100 نفر از موسیقی محروم شدند. ما حتی یک فیلم توقیفی در سینما نداریم و هر پروانه ساختی که صادر می کردیم پروانه نمایش می گرفت.

ایسنا نوشت: البته اسماعیلی نبود او حتی به یک فیلم توقیف شده اشاره کرد یکی یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های تولید شده در دوران تصدی ایشان در وزارت رهبری، یعنی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر، ساخته‌شده در سال 1401 و ارائه‌شده در جشنواره چهلمین فیلم فجر، بازداشت و بدون بازرسی‌های فراوان توسط اکران می‌شود. شورای مجوز مجاز به غربالگری نیست.

بدون ما همه فقط فیلم های خنده دار می ساختند

وی در این پخش همچنین به برگزاری جشنواره فیلم کاسپین اشاره کرد که البته هنوز برگزار نشده و قرار بود در پاییز برگزار شود.

وی درباره تولیدات سینمایی این دوران نیز گفت: آقای افخمی «صبح اعدام» را برای تاریخ کشور ساخت، «پروین»، «دیوانه»، «آسمان غرب» و … را برای تاریخ ساختند. کشور این فیلم ها ممکن است فروش ضعیفی داشته باشند، اما باید ساخته شوند. بدون ما همه فقط فیلم های خنده دار می ساختند. به نظر من باید فیلم خوبی ساخته شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا