اخبار روز

ثبت اختراع و ساخت نمونه های آزمایشگاهی چهار محصول دانش بنیان در دانشگاه سمنان

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین از استان سمنان، علی منصفیراد امروز (13). مرداد ماه) در آستانه سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در نشست با اصحاب رسانه با ارائه گزارشی از فعالیت های یک ساله این نهاد اظهار داشت: مرداد ماه سال گذشته به مرداد در این ماه چندین طرح در جهاد دانشگاهی استان اجرا شد.

وی با اعلام تولید نمونه های آزمایشگاهی و ثبت اختراع چهار محصول در این مرکز گفت: سه محصول از این چهار محصول دانش بنیان، در حوزه معدن و بر پایه مواد معدنی است که یکی از مزیت های نسبی استان محسوب می شود. .

وی از تولید اولین کود هفت جزیی کشور توسط محققان دانشگاهی استان خبر داد و افزود: این محصول جدید از شش جزء معدنی و یک جزء ارگانیک تشکیل شده است.

منصفیراد با بیان اینکه مراحل ثبت اختراع طرح به پایان رسیده است، تصریح کرد: یکی از هفت جزء این کود حیوانی و شش جزء دیگر که مواد معدنی است در معادن استان به وفور یافت می شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با بیان اینکه این کود جایگزین کودهای شیمیایی است، ادامه داد: در حال حاضر در تلاش برای جذب سرمایه گذار برای این محصول هستیم و پیش بینی می شود تا پایان سال آینده خط تولید این کود پایه ریزی شود. سال در استان ارائه خواهد شد.

وی با ذکر مالچ معدنی به عنوان یکی دیگر از محصولات دانش بنیان این نهاد، تصریح کرد: این محصول زیست سازگار با محیط زیست و با هدف مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور تولید می شود، در آخرین بازدید از کشور به صورت رسمی معرفی شد. وزیر استان سمنان.

منصفیراد از این محصول به عنوان یک محصول دانش بنیان منحصربفرد در دنیا یاد کرد و ادامه داد: مالچ معدنی برای مقابله با ریزگردها، آلاینده ها و گرد و غباری که بخش های وسیعی از کشور در فصل تابستان با آن دست و پنجه نرم می کنند ایجاد شد. این مالچ یک محصول کاملا ارگانیک و معدنی است که می تواند پوشش گیاهی مناطق کویری و کویری را بهبود بخشد.

وی با بیان اینکه این محصول دانش بنیان در تثبیت خاک و کنترل ریزگردها فوق العاده موثر است، افزود: از آنجایی که اعطای وام برای طرح های مالچ پاشی نفتی ممنوع است، زمینه برای سرمایه گذاران بهتر این محصول فراهم شده است.

وی در خصوص لزوم تصویب کد موسوم به کد 783 گفت: حدود 50 درصد از فرآیندهای لازم برای اخذ مجوزهای لازم در این اداره کل انجام شده است. از آنجایی که مدیریت بحران و وزارت کشور از این محصول استقبال کردند، امید است دولت جدید نیز از تولید این محصول حمایت کند.

منصفیراد از تولید خوراک دام توسط محققان دانشگاهی جهاد دانشگاهی خبر داد و افزود: نمونه های آزمایشگاهی این محصول نیز تولید شده است که هم به عنوان خوراک دام و هم به عنوان داروی مکمل دام عمل می کند.

*** ثبت اختراع و تولید نمونه آزمایشگاهی چهار محصول دانش بنیان در راستای تلاش دانشگاهی استان سمنان

او را از طرح فرآوری پوست سبز پسته و تولید خوراک دام می شناسند یکی وی با اشاره به نیاز واقعی کشور گفت: بیش از 15 هزار تن پوست سبز پسته در دامغان وجود دارد و این محصول جدید به عنوان مکمل زنجیره ارزش پسته تولید و روانه بازار می شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان ادامه داد: پس از دریافت تمامی مصوبات قانونی، خط تولید این محصول با همکاری جهاد کشاورزی یا سایر سرمایه گذاران راه اندازی می شود. البته جهاد دانشگاهی استان اصراری بر ایجاد خط تولید ندارد و آماده تولید تمامی محصولات با مشارکت بخش خصوصی است.

وی با اشاره به عرضه محصول جدید دیگر این دستگاه تحقیقاتی به نام نانوکامپوزیت بیومیمتیک (Bio-Inspiration) بر پایه گرافن به عنوان ماده اولیه تولید تاندون، گفت: طراحی اولیه این محصول دانش بنیان و بین المللی با همکاری انجام شده است. با پروفسور سیف علیان، دانشمند برجسته جهان در زمینه طب بازساختی، از دانشمندان بومی استان و مقیم انگلستان، نمونه های آزمایشگاهی از مواد اولیه خود را تهیه و آماده کرده است.

وی با بیان اینکه تنها دو یا سه محصول مشابه این محصول در کشورهایی مانند آلمان، کانادا و آمریکا وجود دارد، تصریح کرد: محصول مشابه تا حد زیادی زیست سازگار نیست. با این حال، محصول ما کاملا زیست سازگار است و به انسان آسیبی نمی رساند.

***ثبت 200 قرارداد ذخیره سازی خون بند ناف به مدت یکسال در استان سمنان

منصفیراد با بیان اینکه این محصول در دومین سفر رئیس جمهور شهید به استان مورد توجه قرار گرفت، افزود: در این سفر مصوبه 18 میلیارد تومانی برای اجرای این طرح اتخاذ شد و امید است همین رویکرد دولت در استان جدید نیز ادامه یابد.

وی با اشاره به تلاش معاونت علمی رئیس جمهور برای استفاده از ظرفیت های دانشمندان ایرانی خارج از کشور گفت: در قالب طرح اتصال ملی، دو طرح جهاد دانشگاهی استانی با وام دو میلیارد تومانی به تصویب رسید که منجر به بهره برداری از این طرح شد. ظرفیت دکتر سیف علیان توسط دو علمای هم استانی مقیم فرانسه و انگلیس شکل گرفت.

وی با اشاره به خدمات جهاد دانشگاهی استان در زمینه ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان افزود: با تلاش همکاران جهاد دانشگاهی در یک سال گذشته بیش از 200 قرارداد ذخیره سازی خون بند ناف منعقد شده است. “در استان سمنان.

*** آموزش مهارتی برای 12000 فراگیر و 6000 سرباز در استان

منصفیراد در خصوص فعالیت دفاتر ذخیره سازی خون بند ناف در استان گفت: در حال حاضر این دفاتر در سه شهرستان سمنان، شاهرود و دامغان ایجاد شده است. دفتر شهرستان گرمسار نیز به زودی افتتاح می شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از ارائه حرفه آموزی به بیش از 12 هزار هنرجو در سال 1402 خبر داد و گفت: بیشتر این آموزش ها منجر به اشتغال در استان شده است.

ثبت اختراع و ساخت نمونه های آزمایشگاهی چهار محصول دانش بنیان در دانشگاه سمنان

*** ثبت اختراع و تولید نمونه آزمایشگاهی چهار محصول دانش بنیان در راستای تلاش دانشگاهی استان سمنان

وی در خصوص طرح مهارت آموزی در این استان گفت: در این طرح بیش از 6 هزار سرباز با همکاری جهاد دانشگاهی استان و مرکز پدافند هوایی استان آموزش دیده اند. شرکت کنندگان در این دوره ها مهارت های عمومی اشتغال و کارآفرینی و همچنین مهارت های عمومی زندگی و … را فرا می گیرند.

منصفیراد با اعلام افتتاح اولین مرکز هدایت کارآفرینی و اشتغال جوانان کشور در جهاد دانشگاهی سمنان گفت: این مرکز با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان راه اندازی شد. در واقع این مرکز با هدف ارائه خدمات جامع مشاوره ای، کارآفرینی و اشتغال در استان راه اندازی شد.

***اعطای تسهیلات ارزان قیمت 150 میلیون تومانی به دانشجویان جهاد دانشگاهی

وی با اطلاع از تلاش های اشتغال پذیری و کارآفرینی جوانان در مرکز مشاوره کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی استان، تصریح کرد: آشنایی با فرآیند راه اندازی کسب و کار، ایجاد مشاغل پایدار و … یکی از رویکردهای مرکز مشاوره کارآفرینی و اشتغال در استان سمنان

وی با اعلام اعطای تسهیلات اشتغالزایی به دانشجویان جهاد دانشگاهی استان گفت: به دانشجویان متعهد اشتغال زایی به مبلغ 150 میلیون تومان وام کم بهره اعطا می شود.

منصفیراد با بیان اینکه پیش از این هیچ گونه حمایت حمایتی از این آموزش ها صورت نگرفته بود، افزود: امسال 30 میلیارد تومان به این اداره کل اختصاص یافته است که امید است جوانان جویای کار استان از این ظرفیت و فرصت استفاده کرده و در دانشگاه مشارکت کنند. جهاد از فرصت های آموزشی کشور بهره خواهد برد.

ثبت اختراع و ساخت نمونه های آزمایشگاهی چهار محصول دانش بنیان در دانشگاه سمنان

***برگزاری 16 آزمون استعدادیابی در سمنان

وی همچنین از برپایی 16 آزمون استخدامی در استان در سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از 10 هزار و 300 نفر در این آزمون ها شرکت کرده اند. این آزمون ها زمینه ساز استخدام 1373 فارغ التحصیل دانشگاهی در استان سمنان شد.

منصفیراد در خصوص لغو آزمون جمعه گذشته افزود: این آزمون به دلیل تغییر مدیریت کشور لغو شد. آزمون جایگزین قطعا ماه آینده برگزار خواهد شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا