اخبار روز

گوگل هشدار داد/ امنیت گوشی های سامسونگ در خطر است


به گزارش مانیبان به نقل از زومیت، بر اساس توضیحات گوگل، کلاهبرداران می توانند با استفاده از دستگاه های شبیه سازی دکل های ارتباطی تلفن همراه که با نام های دیگری مانند False Base Station یا Stingray شناخته می شوند، شبکه های 4G و 5G خود را ایجاد کنند. آنها می توانند این شبکه ها را به گونه ای سفارشی کنند که شبیه شبکه های حامل تاسیس شده باشند. در این شرایط ممکن است گوشی ها به دلیل عدم توانایی تشخیص شبکه واقعی از جعلی به شبکه های جعلی متصل شوند. پس از اتصال، مجرمان این دستگاه ها را مجبور می کنند تا با شبکه 2G شبیه سازی شده خود ارتباط برقرار کنند.

شبکه 2G فاقد بسیاری از اقدامات امنیتی است که شبکه های 4G و 5G ارائه می کنند. مجرمین برای سوء استفاده از نبود همین ویژگی‌های امنیتی می‌توانند پیام‌های متنی اسپم را به این دستگاه‌ها ارسال کنند و زمینه را برای گمراه کردن کاربران و در نتیجه کلاهبرداری و سوء استفاده فراهم کنند. مجرمان همچنین می توانند اطلاعات افراد را با جاسوسی از ارتباطات آنها به سرقت ببرند.

گوگل از کاربران می خواهد که برای مقابله با حملات امنیتی و حریم خصوصی، 2G را در دستگاه های اندرویدی خود غیرفعال کنند. طبق اعلام این شرکت، گزینه غیرفعال کردن شبکه 2G از زمان عرضه اندروید 12 در دسترس کاربران قرار گرفته است.

متاسفانه با گذشت بیش از دو سال از راه اندازی قابلیت غیرفعال کردن شبکه های 2G در سیستم عامل اندروید، گوشی های هوشمند و تبلت های سامسونگ هنوز این گزینه را ارائه نمی دهند. هیچ یک از حالت های شبکه ای که سامسونگ روی دستگاه های خود ارائه می دهد، امکان غیرفعال کردن شبکه 2G را ندارد.

نبود ویژگی غیرفعال کردن شبکه 2G در گوشی و تبلت سامسونگ، کاربران این دستگاه ها را در برابر حملات فوق الذکر و در نتیجه کلاهبرداری و فریب آسیب پذیر می کند. امیدواریم سامسونگ با در نظر گرفتن این مشکل، به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای همه دستگاه‌های گلکسی خود منتشر کند و به کاربران این امکان را بدهد که شبکه 2G را غیرفعال کنند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا