اخبار روز

بازپخش سریال پاییز کویر; خاطراتی که تجدید می شود/ امام خمینی (ره) درباره حجاب بازیگران چه فرمودند؟

عصر ایران; مهرداد خدیر پخش جدید سریال «پاییز کویر» از شبکه تلویزیونی «آی‌فیلم» را نباید مانند سایر تکرارهای این شبکه دید، چرا که نکات تاریخی قابل ذکری دارد و از جهات مختلف یادآور خاطرات است. چرا که این سریال تقریبا 40 سال پیش تولید و پخش شد و حاشیه هایی دارد که آن را از نظر سیاسی، اجتماعی و مذهبی از سریال های دیگر متمایز می کند. نه خود داستان که به دلایلی یک ملودرام اجتماعی است.

معروف ترین مشکل مربوط به حجاب بازیگرانی است که در خانه روسری نداشتند و فقط موهای خود را به پشت بسته بودند. خانم جمیله شیخی داشت پیر می شد اما شهلا میرباختیار او زمانی جوان و زیبا بود که تلویزیون تنها دو شبکه داشت، اینترنت و اخبار ماهواره ای نبود و حتی ویدیو بسیار جامع است نبود تماشاگر زیادی داشت. البته، شخصیت های اصلی اغلب مرده اند: بانو شیخی، اسماعیل داورفر، جمشید مشایخی و مهری ودادیان.

داریوش مودبیان جوان شباهتی به بازیگر و کارگردان سال های بعد ندارد. شهلا میرباختیار نیز از ایران نقل مکان کرده و اکنون باید بالای 70 سال سن داشته باشد.

اما همان طور که گفته شد، بحث حجاب بازیگران نام سریال را بر سر زبان ها انداخت و این اثر با انتقاد برخی روحانیون و فشار صدا و سیما و همچنین محمد هاشمی، مدیرعامل سازمان امام خمینی (ره) مواجه شد. سازمان پبا، نامه ای نوشت و پاسخ امام بسیار جالب بود.

محمد هاشمی در این نامه خطاب به رهبر فقید انقلاب نوشت:

«بسم الله همانطور که اشاره کردید در برخی از برنامه های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران مانند فیلم یا برنامه های دیگر در داخل و خارج از کشور، مجریان زن وجود دارند که بسته به موضوع، ملزم به پوشیدن لباس کامل اسلامی نیستند. بدون موی سر و حتی در برخی از ورزش های سنتی مانند «کشتی» و «فوتبال» قسمتی از بدن ورزشکاران مرد پوشش داده نمی شود.

1- پخش برنامه هاي تلويزيوني كه بر حسب موضوع، زناني ايفاي نقش مي كنند كه به احكام كامل اسلامي پوشاندن صورت و گردن و مو رعايت نمي كنند.

2- پخش برنامه های ورزشی مانند کشتی و فوتبال که هیچ عضوی از بدن ورزشکاران مرد را پوشش نمی دهد.

3- مشاهده برنامه های فوق از تلویزیون. و درود بر شما و لطف و برکات خدا. محمد هاشمی »

او همچنین نامه ای با مضمونی مشابه به حجت الاسلام فردوسی پور نوشت. امام با پاسخ خود همه را شگفت زده کرد و آب بر آتش ریخت:

«او را قادر متعال بخوانید

در مورد این گونه فیلم ها و نمایشنامه ها نظر دهید هیچ کدام مشکل شرعی ندارند و بسیاری از آنها آموزشی هستند و اشاعه آن اشکالی ندارد. و به همین ترتیب، فیلم ها و آهنگ های ورزشی عمدتاً بی عیب و نقص هستند. گاهی اوقات عکس آن به ندرت مشاهده می شود، به همین دلیل باید بیشتر مراقب باشید. اما باید به دو نکته توجه کرد: اول آن ها، آن ها آنها آرایش می کنند و محرمانه هستند و انجام چنین کاری برای خارجی حرام است. ثانیاً بینندگان نباید از روی لذت اظهار نظر کنند. روح الله الموسوی الخمینی [‌منبع: صحیفه امام، ج‏20، ص: 445 و 446]
سپس نام یک هنرمند آرایشگر در تیتراژ ظاهر شد. امام مسئولیت را به بیننده واگذار کرد و به او فرمود که از روی شهوت نبین. نه مثل زنی که در قبال زنان مسئولیت می بیند. ثانیاً بحث شرعیه را مطرح کرد و نگفت چه زمانی زمان جنگ به این داستان ها رسیده است.

توجه کنید. در اواسط جنگ و در اواسط دهه 60 برای سرگرمی سریالی پرمخاطب درباره دعوای عروس و مادرشوهر و اختلاف طبقاتی بدون هیچ معنای ایدئولوژیکی پخش شد و حالا بعد از گذشت 40 سال اصرار کنید که این موضوعات را در اختیار مردم قرار دهید!

پاییز کویر را ببینید. برای تجدید خاطرات و اگر در سال های بعد به دنیا آمده اید، با حال و هوای آن دوران آشنا شوید.

در کمال تعجب امام خمینی با آرامش آن را پذیرفت و تایید کرد، در حالی که دیگران به شدت با آن برخورد کردند. این بازیگر نیز پس از مدتی ایران را ترک کرد و ظاهراً کارگردان (اسدالله نیک نژاد) این روند را ادامه نداد.

ایرانی ها عاشق داستان ها و بازی های خوب هستند که با پول کم سریال ساخته می شوند و حالا ده ها میلیارد خرج می کنند و اکثر مردم آن ها را نمی بینند!

دو نکته اصلی سریال یکی پوشش زنان در اواسط دهه 60 و نظر صریح امام و مشکل دیگر این است که ایشان اصرار ندارند که چون جنگ است سریال هم جنگی و ایدئولوژیک باشد یا اینکه مردم سرگرمی نمی خواهند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا