اخبار روز

آتش سوزی گسترده در اورامانات / بالگرد آب‌پاش هم کاری از پیش نبرد :: بازتاب آنلاین

تلاش های شبانه روزی مردم ودوستداران محیط زیست اورامانات ودیگر شهرها جهت اطفاء حریق جنگل ها و مراتع شهرستان ثلاث باباجانی همچنان ادامه دارد

به گزارش بازتاب آنلاین،تلاش های شبانه روزی مردم و دوستداران محیط زیست اورامانات و دیگر شهرها جهت اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع شهرستان ثلاث باباجانی همچنان ادامه دارد. متأسفانه علیرغم حضور هلیکوپتر آب پاش، آتش سوزی مهار نشده و لحظه به لحظه شعله های آتش بیشتر و بیشتر می‌شود.

فراخوان کمک برای خاموش کردن آتش جنگل های ثلاث باباجانی

ستاد مدیریت بحران ثلاث باباجانی طی اطلاعیەای گفت: با توجه به تداوم آتش سوزی در مراتع و جنگل های ثلاث باباجانی کسانی که توانایی در اطفاء حریق دارند جهت کمک به اطفاء حریق می‌توانند به مله سراژین مراجعه کنند و از آنجا با خودروهای که برای انتقال نیروهای مردمی و امدادی تدارک دیده شده به محل آتش سوزی انتقال یابند.

در آتش سوزی‌ها زمان زیادی از دست می‌رود تا بالگردهای آب پاش در منطقه حاضر شوند

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار رکنا گفت: برای پیشگیری از آتش سوزی جنگل‌ها باید فرهنگ سازی صورت بگیرد و مردم محلی را به تجهیزات اطفای آتش تجهیز کنیم.

او با اشاره به این اقدامات تصریح کرد: در بخشی از جنگل‌ها با تراکتور« آتش بر» ایجاد می‌کنیم که در صورت بروز آتش به مناطق دیگر گسترش نیابد. نکته دیگر این است که این موارد باید در کتابهای درسی آموزش داده شود و در نهایت فرهنگ سازی و آموزش مهم‌ترین عامل پیشگیری در بروز آتش سوی در جنگل هاست.

حسن اکبری تاکید دارد:وقتی آتش سوزی اتفاق میافتد اولین گروهی که می‌تواند حضور داشته باشد همان روستایان و نیروهای محلی هستند.سازمان برنامه بودجه اگر بتوانند برای جذب اعتبار خرید به ما کمک کند می‌توانیم جوامع محلی را در اطفای آتش بسیار به تجهیزات مانند دمنده و آتش کوب و کفش و لباس ضد آتش مجهز شوند.

معاون تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت:در آتش سوزی‌ها زمان زیادی از دست می‌رود تا بالگردهای آب پاش در منطقه حاضر شوند. مدیریت این بالگردها در اختیار مدیریت بحران کشور و وزارت دفاع است در زمان وقوع آتش سوزی زمان زیادی را تلف می‌شود که همین اتلاف وقت باعث گسترش آتش می‌شود. وجود بالگرد‌ها در ترابری حمل‌ونقل نیرو موثر است و بالگردهای آب پاش هم نقش خوبی در اطفای حریق دارند. اما آنچه از همه این‌ها نقش دارد حضور نیروی انسانی است اگر حتی تجربه اطفای حریق داشته باشد که بسیار موثر تر خواهد بود. بالاخره در بعضی جاها بالگرد نمی‌تواند آتش را خاموش کند و صعب العبور است.

او با تاکید بر آموزش نیروهای محلی و تجهیز آنها گفت: نیاز به منابع مالی دارد در سال 1401 و 1402 کمکهایی شد و تجهیزاتی خریداری شد.

اکبری افزود:یک سری ظرفیت‌ها در قانون مدیریت بحران وجود دارد .همیاران محیط زیست در غالب پوشش بیمه‌ای حمایت می‌شوند که کافی نیست وما در لایحه‌ای که به دولت ارائه کردیم تحت عنوان حفاظت از محیط زیست دبه شدت به این موضوع دقت شده که افرار محلی که در اطفای آتش کمک می‌کنند در صورت بروز حادثه تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.آتش بان های محلی در این شرایط به صورت فصلی در خدمت گرفته می‌شوند.برمبنای اعتباری که تعلق می‌گیرد ما می‌توانیم کمکهایی کنیم.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا