اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

فهرست نابرابری ثروت در سال ۲۰۲۴ توسط UBS منتشر شد/ آفریقای جنوبی در صدر فهرست نابرابری ثروت (+اینفوگرافی)

نابرابری ثروت یک نگرانی بزرگ برای اقتصادهای جهان است و بسیاری از کشورها شاهد شکاف بزرگی در مورد شاخص نابرابری ثروت هستند. آفریقای جنوبی در شاخص نابرابری امتیاز 82 از 100 را کسب کرده است.

به گزارش تجارت نیوز، بر اساس گزارشی که UBS منتشر کرده است، آفریقای جنوبی در صدر فهرست نابرابری ثروت قرار دارد و در شاخص نابرابری امتیاز 82 از 100 را کسب کرده است که در آن 0 نشان‌دهنده برابری کل و 100 نشان‌دهنده نابرابری مطلق است. این عدد جهشی 17.7 درصدی از سال 2008 را نشان می‌دهد.

به نقل از اکونومی‌میدل‌ایست، دیگر کشورهایی که امتیازات بالایی داشتند برزیل با 81 امتیاز، سوئد و ایالات متحده با 75 امتیاز و مکزیک با 72 امتیاز بودند. در همین حال، بلژیک با 46 امتیاز در مقایسه با 51 امتیاز در سال 2008، کاهشی 10.7 درصدی داشت و بدین ترتیب در انتهای جدول قرار گرفت.

بررسی آمار

برابری، یا فقدان آن، موضوع برجسته بحث در مورد ثروت است. از سال 2008، نابرابری در آمریکای شمالی اندکی کاهش یافته است. ایالات متحده از آن زمان کاهشی 2.4 درصدی را ثبت کرده، در حالی که در آمریکای لاتین و همچنین بیشتر اروپای شرقی و آسیا، به استثنای کره جنوبی و منطقه اداری ویژه هنگ‌کنگ، این نابرابری افزایش یافته است.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌کنید، برزیل شاهد 16.8 درصد افزایش در نابرابری ثروت و مکزیک افزایشی 6.5 درصدی داشت. این آمار برای هند 16.2 درصد، سنگاپور 22.9 درصد، اندونزی 15.1 درصد، چین 7.4 درصد و ژاپن 9.4 درصد بود.

کره جنوبی و هنگ‌کنگ به ترتیب با 8.1 درصد و 5.9 درصد کاهش نابرابری با روند منطقه پیش می‌روند. بر اساس این گزارش، در حالی که نابرابری در بازارهایی که رشد سریع دارند در حال افزایش است، در برخی از اقتصادهای بالغ برعکس این امر صادق است؛ جایی که بخش‌هایی که ثروت متوسطی دارند از سرعت رشد گروه‌های با ثروت بالاتر پیشی می‌گیرند.

نابرابری چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

نابرابری با کمک ضریب جینی، عددی بین صفر تا 100 اندازه‌گیری می‌شود.

عدد صفر به معنای برابری دقیق است، یعنی سناریویی که در آن همه دقیقاً یک مقدار ثروت دارند، در حالی که عدد 100 به این معنی است که یک فرد مالک همه دارایی‌ها است و بقیه مالک صفر هستند، یعنی نابرابری مطلق.

چه کشوری بیشترین میلیونرها را دارد؟

بر اساس این گزارش، ایالات متحده با نزدیک 22 میلیون نفر یعنی 38 درصد میلیونرهای جهان، میزبان بیشترین تعداد میلیونرها در جهان است. سرزمین اصلی چین با کمی بیش از شش میلیون نفر در جایگاه دوم قرار دارد که تقریباً دو برابر تعداد کشور سوم یعنی بریتانیا است. هیچ کشور دیگری بیش از سه میلیون میلیونر ندارد. ژاپن، آلمان و فرانسه کمی کمتر از این سطح جمعیت میلیونر دارند، در حالی که کانادا و استرالیا کمتر از دو میلیون نفر چنین ثروتی دارند.

پس از ایالات متحده آمریکا، اروپای غربی با 28 درصد از میلیونرهای جهان برترین است و سرزمین اصلی چین با 10 درصد، معادل مجموع ژاپن، هند، اندونزی، کره جنوبی، سنگاپور و تایلند میلیونر دارد. جالب اینجاست که هلند که نسبتاً کشور کوچکی است میزبان بیش از 1,200,000 میلیونر دلاری است، تقریباً به اندازه ایتالیا و اسپانیا، حدود دو برابر منطقه اداری ویژه هنگ‌کنگ و تقریباً چهار برابر سنگاپور.

تخمین زده می‌شود تا سال 2028، تعداد افراد بالغ با ثروت بیش از یک میلیون دلار در 52 کشور به 56 کشور افزایش بیابد. در کشور تایوان این افزایش ممکن است به 50 درصد برسد.

جهان ثروتمندتر می‌شود

سال گذشته، ثروت جهانی از رکود خود در سال 2022 رها شد. ثروت به طور پیوسته در سراسر جهان به استثنای بسیار تعداد اندکی از کشورها، در حال رشد است؛ البته با سرعت‌های متفاوت. شکاف و نسبت ثروت افراد پایین‌ترین طبقه ثروث در جهان از سال 2008 کاهش یافته است، در حالی که نسبت افراد در هر گروه ثروت دیگری افزایش یافته است. درصد افراد بزرگسال در گروه ثروتی زیر ده هزار دلار، بین سال‌های 2000 تا 2023 تقریباً به نصف کاهش یافت. بیشتر این افراد به گروه بعدی یعنی بین ده هزار تا صد هزار دلار رسیدند و تعداد افراد این گروه بیش از دو برابر شد. مردم اکنون سه برابر بیشتر از یک میلیون دلار ثروت دارند.

پیشرو در ثروت، عقب‌مانده در رشد

منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) بالاترین ثروت دلاری به ازای هر فرد بالغ را با میانگین کمی بیش از 166 هزار دلار دارد. پس از آن منطقه آسیا-اقیانوسیه (APAC) با کمی بیش از 156 هزار دلار و قاره آمریکا با 146 هزار دلار قرار دارند.

با این حال، وقتی به نرخ رشد ثروت به ازای هر بزرگسال نگاه می‌کنیم، همه چیز وارونه می‌شود. EMEA با کمتر از 2.3 درصد آخرین رتبه است، در حالی که قاره آمریکا تقریباً به 5.8 درصد و APAC تقریباً به 6.6 درصد می‌رسد.

از سال 2008، متوسط ثروت در APAC تقریباً 122 درصد، در قاره آمریکا 110 درصد و در EMEA تقریباً 41 درصد افزایش یافته است. APAC از نظر ثروت به ازای هر بزرگسال در رتبه دوم و قاره آمریکا در رتبه آخر قرار دارد.

سرعت بالای رشد ثروت در آسیا-اقیانوسیه به خودی خود تعجب‌آور نیست، زیرا انتظار می‌رود که اقتصادهای نوظهور به بلوغ رسیده و همگرا شوند، با این حال، این اعداد تأیید می‌کنند که همگرایی از سال 2008 در نوسان کامل بوده است.

آینده چه چیزی را رقم می‌زند؟

این گزارش حاکی از آن است که در سال 2024، سهم اقتصادهای نوظهور از ثروت جهانی از مرز 30 درصد عبور خواهد کرد و تا سال 2028 به نزدیک به 32 درصد خواهد رسید. همچنین درصد بزرگسالان در پایین‌ترین طبقه ثروت در پنج سال آینده، بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

این گزارش تخمین می‌زند که در ژاپن و کره تعداد میلیونرها بیش از 25 درصد و در تایوان تقریباً 50 درصد افزایش یابد. انتظار می‌رود رشد طبیعی در ثروت بخشی از این افزایش فاحش در میلیونرها باشد، عمدتاً به لطف صنعت ریزتراشه تایوان که قرار است از رونق هوش مصنوعی پول پارو کند. بخش قابل توجه دیگر نیز از مهاجرت خارجی‌های ثروتمند حاصل می‌شود.

احتمالا افزایش ثروت پیش‌بینی‌شده در تمام بخش‌های ثروت قابل‌مشاهده باشد. پیش‌بینی می‌شود که تعداد بزرگسالانی که بیش از 50 میلیون دلار دارند که تعداد آنها از سال 2008 به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است، طی چهار سال آینده همچنان در حال افزایش باشد.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا