اخبار روز

استراتژی های کلیدی برای نگهداری گوشت در خانه؛ چگونه گوشت فاسد را تشخیص دهید؟ / اقدامی که ارزش غذایی گوشت را کاهش می دهد

به گزارش همشهری آنلاین، همین چند روز پیش خبر کشف 9 تن گوشت فاسد از یک کارخانه بسته بندی در غرب تهران منتشر شد. این گوشت فاسد، غیرقابل خوردن و کهنه بود و نگرانی هایی را در مورد وجود گوشت آلوده در برخی کارخانه ها ایجاد کرد. سوال اینجاست که آیا راه حلی برای تشخیص گوشت فاسد وجود دارد یا خیر؟ دکتر. خدیجه رحمانی، استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی به سوالات متعددی در مورد این قدرت تشخیص، دلایل فساد گوشت و راه های نگهداری از این ماده غذایی پاسخ داد.

رحمانی به تاثیر گوشت فاسد بر سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و گفت: خوردن گوشت فاسد منجر به کاهش قدرت دفاعی بدن در برابر میکروب ها می شود و منجر به ورود میکروب ها به بدن می شود، بدن از سیستم ایمنی استفاده می کند. سیستم این سیستم ایمنی ضعیف شده است. اگر گوشت بسیار فاسد شده باشد، مسمومیت نیز ممکن است رخ دهد.

این متخصص تغذیه درباره روش تشخیص گوشت فاسد از گوشت نپخته گفت: به سادگی نمی توان فساد گوشت را از روی ظاهر آن تشخیص داد. این کار باید توسط بازرسانی انجام شود که نظارت کاملی بر مراجع عرضه گوشت دارند. متداول ترین نکته ای که هنگام خرید گوشت باید به آن توجه کرد، تاریخ تولید و انقضا است. نکته بعدی این است که مردم گوشت را از مراکز و فروشگاه های معتبر و معتبر خریداری کنند زیرا تشخیص فساد از طریق ظاهر گوشت کار آسانی نیست.

وی درباره شناسایی گوشت های فاسد بر اساس ویژگی های ظاهری آن نیز توضیح داد: قبل از اینکه در مورد مصرف صحبت کنیم باید در خرید گوشت به سلامت آن ها توجه کرد و از مراکزی که گوشت سالم عرضه می کنند خرید کرد. شما باید مجوز تولید، ساخت و تاریخ انقضا داشته باشید.

البته رنگ گوشت فاسد تغییر می کند و تیره می شود. گاهی اوقات گوشت آنقدر خراب می شود که حالت چسبناک و بدبو پیدا می کند. رنگ، بو و چسبندگی از علائم قابل مشاهده فساد گوشت است. این علائم زمانی ظاهر می شوند که گوشت به وضوح فاسد شده و به هیچ وجه قابل خرید نیست.

این متخصص تغذیه درباره تشخیص گوشت فاسد در رستوران ها نیز گفت: به هیچ وجه نمی توان گوشت فاسد را از گوشت فاسد در رستوران ها تشخیص داد مگر اینکه از منشاء تهیه گوشت آگاهی داشته باشیم که بتوانیم ردیابی کنیم.

بنابراین توصیه می شود در هیچ رستورانی گوشت نخورید و در رستوران های معتبر غذاهای حاوی گوشت مصرف کنید. تشخیص گوشت فاسد از غیر فاسد پس از پخت بسیار دشوار است و در برخی از رستوران های کمتر شناخته شده حتی می توان گوشتی غیر از گوشت گوسفند و گاو نیز عرضه کرد. مردم کمتر گوشت آماده بخرند و در رستوران ها زیاد گوشت نخورند. باید سعی کنید گوشت تازه بخرید و خودتان آن را بپزید یا کبابی کنید.

رحمانی درباره میزان فساد گوشت و نحوه نگهداری آن گفت: میزان فساد بستگی به دمای محیط دارد. به طور طبیعی میزان فساد گوشت در دمای بالای تابستان بیشتر است. غذا، چه با گوشت و چه بدون گوشت، نباید بیش از 2 ساعت پس از پخت در دمای اتاق نگهداری شود.

سپس غذا را باید در یخچال یا فریزر قرار داد. غذاهای گوشتی پخته شده را نباید بیش از 48 ساعت در یخچال نگهداری کرد و باید بعد از 48 ساعت در فریزر قرار داد. اگر گوشت را یک بار و برای یک دوره مصرف هفتگی خریداری کنید، باید آن را تکه تکه کنید و پس از رسیدن به منزل در فریزر قرار دهید.

وی چندین بار به مضرات فریز کردن گوشت اشاره کرد و گفت: بسته های گوشت را نباید چندین بار از منجمد خارج کرد و دوباره منجمد کرد زیرا ارزش گوشت منجمد کمتر از گوشت گرم و تازه است.. به خصوص اگر فرآیند یخ زدایی به درستی انجام نشود، باید گوشت را خیلی تدریجی و آهسته یخ زدایی کرد. اختلاف دمای زیاد باعث پاره شدن بافت گوشت می شود.

وقتی بافت گوشت پاره شد، مواد آن آزاد می شود. این باعث می شود ویتامین B12 و آهن موجود در گوشت به داخل آب و خون گوشت نفوذ کند که استفاده نشده و دور ریخته می شود. در واقع ارزش غذایی گوشت بسیار کاهش می یابد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا