اخبار روز

«پایتخت» و تمام حواشی آن؛ از برکناری مهران احمدی تا بازگشت محسن تنابنده

مهسا بهادری: یکی یکی از محبوب ترین سریال هایی که آخرین بار در 29 و 30 پخش شد اسفند 99 از شبکه یک پخش شد، سریال «پایتخت» دو قسمت آخر فصل ششم این سریال بود. به دلیل شیوع ویروس کرونا، تیم سریال پایتخت موفق به فیلمبرداری دو قسمت پایانی نشد و در نوروز 1398 تنها 15 قسمت از آن پخش شد.

اما دو قسمتی که بازیگران «پایتخت» به وعده خود عمل کردند و به مناسبت نوروز 1400 پخش شد، با مشکلات عدیده ای مواجه شد و برخی معتقد بودند پایان بندی این کار دستکاری شده و ضعف فیلمنامه در آن مشهود است. آی تی .

پس از پایان فصل ششم که منجر به نامه رئیس سازمان صدا و سیما شد، «پایتخت» به نوعی به پایان رسید و تولید بعدی در هاله ای از بلاتکلیفی قرار گرفت. به حدی که حتی برای مدتی از تلویزیون پخش نشد.

در عین حال، اگرچه دو قسمت به عنوان پایانی فصل ششم تولید و پخش شد، اما طولانی ترین دوره تلویزیون بدون ایجاد «پایتخت» جدید بود. این درگیری از سال 1400 شروع شد که عوامل گفتند «پایتخت 7» ساخته می شود، مدیران گفتند ساخته نمی شود، بعد مدیران گفتند ساخته می شود، عوامل آن ماجرا را رد کردند.

آغازی که پایانی نداشت

پس از نیمه راه فصل ششم، تکلیف فصل هفتم «پایتخت» مشخص است نبود تا اینکه خبر ساخت فصل هفتم تبدیل به یک اتفاق رسانه ای شد که پایان خوبی نداشت و بیشتر به گمانه زنی ها درباره فصل ششم دامن زد.

بازگشت علیرضا خمسه به سریال و خروج مهران احمدی یکی از موضوعاتی بود که در ابتدای سفر رسانه ای شد.

سارا و نیکا فرقانی دو خواهر دوقلو هستند که در سریال نقش فرزندان ریما رامینفر (هما سعادت) و محسن تنابنده (نقی مشیل) را بازی می کنند از سریال حذف شدند و این موضوع هم مخالفان جدی داشت و هم طرفداران سرسختی.

این نوع حذف و اضافه شدن بازیگر در سریال ها اتفاق می افتد، اما چیزی که این بار بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفت، انتشار شخصیتی به عنوان دستمزد محسن تنابنده بود که اعتراضات زیادی را در پی داشت. محسن تنابنده او در پاسخ با انتشار پستی اعلام کرد که فصل هفتم به دلیل کمبود جا تولید نمی شود.

پس از مدتی محسن تنابنده اعلام کرد که دیگر سریال پایتخت تولید نمی شود و کمی بعد در سال 1400 تنابنده در گفت وگویی از موانع عجیبی که برای عدم تولید برنامه های پرمخاطب تلویزیونی از جمله برنامه نود به وجود می آید صحبت کرد. و سریال پایتخت و انتقاد از سیاست های این شبکه

او در گفت‌وگویی درباره این مشکلات گفت: کدام کشور اینقدر سرمایه‌گذاری می‌کند که برنامه‌ای مثل نود را تولید کند و بعد آن را ادیت کند، ۱۰ سال در یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌کند، «سرمایه» می‌شود و بعد آن را تدوین می‌کند. «پایتخت» دست ما نیست و اگر ارباب بخواهند ساخته می‌شود و اگر نخواهند ساخته نمی‌شود. آنچه در این میان اهمیتی ندارد، مردم هستند.»

کمی بعد خبر ساخت اقتباس سینمایی از پایتخت برای نوروز 1403 منتشر شد و الهام غفوری تهیه کننده پایتخت گفت: «آیا باید اقتباس سینمایی از پایتخت باشد؟

ابوالفضل رجبی بازیگر نقش بهروز در فصل ششم پایتخت درباره ساخت فیلم اقتباسی پایتخت گفت: فیلم پایتخت در حال حاضر ساخته می شود یا خیر.

مهدی نقویان، سرپرست سیمافیلم پیش از این گفته بود: از طرف صداوسیما با عوامل پایتخت توافق اولیه داشتیم اما در واقع هیچ توافقی برای فیلم، سریال، 15 قسمت یا بیشتر صورت نگرفت. اپیزودها. مهم این است که رایزنی ها انجام شده و کار متوقف نشده است.»

پیش از این در پاسخ به این سوال که آیا باید اقتباس سینمایی از «پایتخت» ساخته شود یا خیر، به صراحت اعلام نشده بود: «خبر ذکر شده از ما نیست و نمی دانیم از کجا آمده است، بلکه مربوط به همه برندهایی است که فیلم دارند. ما هم به داشتن ارزش فکر می کنیم. حتی در خارج از آثار مرتبط با سیمافیلم نیز بحث شخصیت های عروسکی مطرح است و در حال حاضر مرکز فیلمنامه و 12 کارگروه موجود در حال بررسی ساخت فیلم درباره آنها هستند چرا که این موضوع منبع درآمد خوبی است و به نوعی در حال احیای این برند است. که برای همه برندها اتفاق می افتد.

از 31 خرداد هومان حاجی عبداللهی بازیگر نقش رحمت امسال تصویری از کیک رنگی به شکل عبارت پایتخت 7 در توییتر خود منتشر کرد و نوشت: آغاز پایتخت 7 است. مثل کیک رنگارنگی که بچه ها پشت صحنه می پزند.» اگرچه این جمله نمی توانست گواه کاملی بر لحن سریال باشد، اما از سوی برخی افراد به این معنا تعبیر شد. او در عین حال به همه اطمینان داد که بالاخره تلویزیون با تیم سازنده برای ادامه سریال پایتخت به توافق رسیده است.

پس از گمانه زنی های متعدد و انتشار اخبار ضد و نقیض از ساخت فصل جدید سریال پایتخت، ششمین مرداد محسن تنابنده با انتشار ویدئویی از عزیمت به محل فیلمبرداری سریال پایتخت 7 خبر داد. و استعفا داد انتشار این ویدیو شروع فیلمبرداری این مجموعه تلویزیونی است.

جای خالی خشایار الوند و انتقاد شدید

با درگذشت خشایار الوندنویسنده پایتخت در سال 1997، نویسنده این سریال تغییر کرد و آرش عباسی و محسن تنابنده آنها مسئولیت نوشتن فیلمنامه را بر عهده گرفتند. شاید این تغییر در سبک نوشتن یکی یکی از دلایل پیوستن به این سریال هاشی بود.

پیش از این کمتر کسی فکر می کرد نام فیلمنامه نویس یک سریال برای مخاطب عام مهم باشد، اما پس از پخش مکرر فصل ششم «پایتخت» از شبکه های اجتماعی مختلف، یاد شادروان خشایار الوند زنده شد و بخشی از آن شد. از مخاطبان این سریال به صورت مجازی با فصل های قبل در اتاق فصل ششم مقایسه شد و فرصت های شغلی برای فیلمنامه نویسان آنها یادآور سریال بودند. این مشکل حتی انتقاد تلویحی از وزیر آموزش و پرورش سیدعباس صالحی نیز در توئیتی نوشت این خشایار الوند بود که «پایتخت» را زنده کرد.

جمعه اول فروردین 99 اولین قسمت از فصل ششم پایتخت از شبکه یک سیما پخش شد و می توان گفت شروع حاشیه ها از همان قسمت اول آغاز شد. زمانی که این سریال از شبکه یک سیما پخش شد، اتفاق نادری رخ داد که سریال دو بار به دلیل یک آگهی بازرگانی قطع شد. اعتراض کاربران فضای مجازی و محسن تنابنده همراه آورده

تست های تلویزیونی و اعتراض بازیگران

نویسندگان یک اثر باید طبق قوانین تعیین شده رفتار کنند و از خط قرمزهای تعیین شده عبور نکنند. گاهی پیش می آید که خواسته یا ناخواسته از خط قرمزها عبور می کنند. تشخیص این مشکل معمولاً دشوار است، اما آثار هنری کمی مانند کتاب، ترانه، تئاتر، فیلم و سریال وجود دارد که دستخوش تغییراتی نشده باشد و فصل ششم سریال «پایتخت» نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از این ممیزی ها از سیدامیر سیدزادهبا انتشار پستی در اینستاگرام مطرح شد.

ماجرای ممیزی های به کار رفته در سریال ادامه داشت تا اینکه همه بازیگران اعتراض کردند، بهرام افشاری بازیگر نقش بهتاش. یکی توسط این بازیگران از طریق پست منتشر شد خبری مبنی بر سانسور بخشی از سریالبا این حال، مشخص نکرد که کدام بخش و به چه دلیل حذف شده است.

در ادامه سانسور تلویزیون و اعتراض بازیگران احمد مهرانفر او همچنین با انتشار پستی و کمی بعد به سانسور اعتراض کرد محسن تنابنده او درباره سانسور نسخه سانسور شده این سریال نوشت احمد مهرانفر او دیالوگ سانسور شده این سریال را در صفحه شخصی خود منتشر کرد. در پی این اتفاقات، سیروس مقدم، کارگردان سریال در گفت وگویی موارد حذف شده از سریال خود را به حساسیت های جامعه مرتبط کرد و گفت: هیچ سانسوری وجود ندارد. در همان زمان این گمانه زنی وجود داشت که شاید سانسوری در کار نبوده و این ادعاها فقط یک بازی برای جذب مخاطب بوده است.

«پایتخت» و تمام حواشی آن؛ از برکناری مهران احمدی تا بازگشت محسن تنابنده

تأثیر “پایتخت” در استفاده از اینترنت

شاید شنیده باشید که وقتی سریالی در حال پخش است، خیابان ها خلوت می شود یا کوچه خلوت تر، اما از آن زمان به بعد فروردین 99 کرونا همه را در خانه نگه داشته بود، این بار یک سریال توانست آرامش را در خیابان های فضای مجازی تضمین کند. به گفته سجاد بنابی، نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت، وی در توییتی از تاثیر سریال پایتخت بر کاهش مصرف اینترنت در کشور خبر داد.

پس از پنج قسمت از فصل ششم سریال، Y ظاهر می شودبازی آنلاین آنلاین او در صفحه رسمی اینستاگرام خود با تصویری از کاهش تعداد شرکت کنندگان آنلاین در پخش سریال پایتخت خبر داد.

البته کاهش تعداد کاربران از فضای مجازی تعجب آور نبود، زیرا طبق نظرسنجی صدا و سیما، سریال های نوروزی شامل سریال پایتخت می شود. با 75 درصد بینندهبه عنوان پرمخاطب ترین سریال شناخته شد.

انتقاد مداوم از ادامه تحصیل ضعیف

یکی با توجه به انتقادات مکرر از زمان آغاز پخش فصل ششم «پایتخت»، بی احترامی اعضای کوچکتر خانواده به بزرگترها و در ادامه دروغ های بی اساس شخصیت های خانواده معمولی و فریبا یکی از مواردی بود که اعتراض و انتقاد مخاطبان سریال را از قسمت های اول تا قسمت آخر به دنبال داشت. خشونت را نشان دهد یکی یکی دیگر از انتقادات این سریال سکانس های مربوط به بهبودی و سندروم دست بی قرارش بود. موارد بی شماری که برخی رسانه ها آن را ضعف تحصیلی عنوان کردند که نباید از نقی و ارسطو یاد بگیریم.

نقص های کوچک اما مهم

فصل ششم «پایتخت» علاوه بر نقاط ضعف فیلمنامه، با اشتباهات ریز و درشتی نیز همراه بود که از دید مخاطبان توجه این سریال دور نماند. از اشتباهات فوتبالی که باعث عصبانیت هواداران فوتبال می شود تا متن پیام را چند ساعت قبل از پخش خبر در دسترس داشته باشید از تلویزیون که با واکنش گوینده خبر تلویزیون همراه شد. همچنین مواردی مانند حضور فیلمبردار در زمین فوتبال در سکانس سیو دیدنی بهتاش فریبا در دروازه نساجی، تصویر دوربین و عوامل پشت دوربین در آینه ماشین، شکستن قوری در یک شات و در شات بعدی به طور ایمن در جای خود و غیره مواردی وجود دارد که نشان از سهل انگاری سازندگان دارد.

جنجال ناتمام سکانس پایانی

تمام لبه های فصل ششم این سریال پایان خوشی داشت این موضوع جنجالی به پا کرد. زن و شوهر و ماه عسل و موتور سیکلت و قایق و دیالوگی از فیلم فارسی. سکانسی که برخی معتقدند از فیلمی با بازی بهروز ووشقی کپی شده است و همین. نقدهای سریال را به اوج رساند و حاشیه های زیادی را برای سریال به همراه داشت.

البته برخلاف منتقدان، کارگردان سریال به این موضوع اعتقاد داشت شوخی با سزار غیرقانونی نبود.

«پایتخت» و تمام حواشی آن؛ از برکناری مهران احمدی تا بازگشت محسن تنابنده

245245

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا