اخبار روز

ابهام در بازار سهام تا کی ادامه خواهد داشت؟ / باید منتظر کابینه اقتصادی دولت جدید باشیم

به گزارش بازتاب آنلاین، دنیای اختاز نوشت: این در حالی است که نماگر اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به 12 مرداد افت هفتگی 1.24 درصدی را به ثبت رساند. شاخص تراز که معیار قابل قبولی برای ارزیابی وضعیت جامع بورس است، در کنار افت هفتگی نماگر اصلی بورس، افت ارتفاعی 5.29 درصدی را به ثبت رساند و در آخرین ساعات آخرین روز معاملاتی سال گذشته در هفته به 657700 واحد رسید. این شاخص نسبت به دو هفته گذشته کاهش هفتگی 3.90 درصدی را ثبت کرد.

شاخص کل فرابورس که شاخص مناسبی برای تحلیل وضعیت انواع سهام فرابورس است، حدود 4.41 درصد کاهش داشت و در نهایت در هفته گذشته به بالاترین سطح 21 هزار و 339 واحدی رسید. در هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه شامل سهام و حق تقدم بازار 2714 میلیارد تومان بود. همچنین در هفته گذشته حدود 1967 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. در هفته های اخیر شاخص کل بورس از 2 میلیون و 200 هزار واحد به 2 میلیون و 68 هزار واحد کاهش یافته است. در شرایطی که به نظر می رسید با پایان انتخابات ریاست جمهوری و رفع بلاتکلیفی، شرایط باثباتی در بازارها به وجود می آید، بورس در شرایطی که هنوز به خود ندیده، به نیمه دوم تابستان نزدیک می شود. رنگ رشد در تابلوی معاملاتی او. حدود یک سال از روزهای شکوه بازار و فتح قله تاریخی 2 میلیون و 535 هزار دستگاهی می گذرد و حتی پس از گذشت 14 ماه وضعیت مطلوب و با ثباتی در بازار مشاهده نمی شود. از تصمیمات غیرکارشناسانه و عجیب متولیان و تصمیم گیران گرفته تا ظهور ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک، هر نفس بازار را به حساب می آوردند.

این در حالی است که انتظارات برای بهبود شرایط بازار در سه ماهه دوم سال جاری آنطور که باید محقق نشده است. اگرچه از چند هفته گذشته عوامل مختلفی مانند افزایش دلار نیما به 44 هزار تومان و کاهش فاصله آن با دلار بازار آزاد و همچنین لغو مجوز عرضه شرکت های پتروشیمی اجرایی شده است، اما بازار چرخش مشخصی را ثبت نکرده است. بنابراین عدم تزریق نقدینگی کافی و جذاب به بازار را می توان به از دست دادن اعتماد سرمایه گذاران نسبت داد. با این وجود باید منتظر ماند و دید که کابینه اقتصادی دولت جدید در پی رای اعتماد شورای اسلامی برای بهبود شرایط بازار چه برنامه ها و اولویت هایی را در نظر خواهد گرفت.

رکود بی پایان بازار سهام

عرفان کاظم زاده، کارشناس بازار سرمایه، بازار هفته گذشته را اینگونه تحلیل و ارزیابی کرد: در چند هفته گذشته بازار سرمایه در میانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در بلاتکلیفی و رکود خسته کننده فرو رفته است. پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری، به جز یک روز مثبت و هیجانی، حرکت خاصی در بازار مشاهده نشد و بازار تا کانال 2 میلیون و 68 هزار واحدی ریزش کرد.

این کارشناس بازار در خاتمه گفت: در شرایط فعلی نمی توان نرخ های سود بالا را بدون ریسک نادیده گرفت، از سوی دیگر با توجه به نارضایتی هایی که در تابستان گرم سال جاری در حوزه برق حاکم شد، منتشر شد. گزارش های نامطلوب صنعت چالش جدیدی را برای صنایع مرتبط ایجاد کرده است. تا زمانی که درگیری ها در بخش انرژی از بین نرود، نمی توان انتظار بهبود در صنایع و افزایش تولید آنها را داشت. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: باید منتظر ماند و دید که کابینه اقتصادی جدید پس از رای اعتماد نمایندگان مجلس چه برنامه ها و اهداف مشخصی را برای بخش های مختلف اقتصادی به ویژه بازار سرمایه در نظر خواهد گرفت. پیش بینی می شود وضعیت رکود بازار سرمایه تا پایان ششمین ماه سال جاری و تشکیل کابینه اقتصادی دولت ادامه داشته باشد.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا