اخبار روز

آیا افراد به تدریج به نام خود شبیه می شوند؟

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، تحقیقات اخیری که توسط چندین استاد انجام شده نشان داده است که چهره افراد بر اساس نامشان تکامل می یابد. محققان می‌خواستند دریابند که آیا والدین نام کودک را بر اساس آنچه که برای ظاهر کودک مناسب به نظر می‌رسد انتخاب می‌کنند یا این که آیا این فرآیند برعکس عمل می‌کند و ظاهر چهره افراد در طول سال‌ها با نامی که به او داده شده است، تطبیق می‌یابد.

در این مطالعه از کودکان 9 تا 10 ساله خواسته شد تا چهره بزرگسالان را با نام خود مطابقت دهند. نتیجه نشان داد که این افراد به درستی صورت بزرگسالان را با نام خود مرتبط می کنند و این آستانه برای پاسخ صحیح بسیار بیشتر از این است که بگوییم این اتفاق به صورت تصادفی رخ داده است. اما وقتی نوبت به نام بچه ها رسید، شرکت کنندگان نتوانستند مطابقت دقیقی پیدا کنند.

در بخش دیگری از این مطالعه، سیستم یادگیری ماشینی با داده های زیادی از تصاویر افراد ارائه شد. رایانه چهره افراد همنام را شبیه به هم تشخیص می داد، در حالی که برای افراد با نام های متفاوت نبود. در مقابل، هیچ شباهت قابل توجهی در کودکان یافت نشد.

محققان به این نتیجه رسیدند که شباهت بین چهره افراد و نام آنها به دلیل یک پیشگویی خودشکوفایی است. ظاهر چهره در یک دوره زمانی طولانی تغییر می کند تا با کلیشه های اجتماعی مرتبط با نام مطابقت داشته باشد. چنین کلیشه‌هایی می‌توانند به روش‌های مختلفی شکل بگیرند، مثلاً به این دلیل که نام با یک فرد مشهور مرتبط است یا به این دلیل که یک نام مفاهیمی برای کتاب مقدس دارد. کلیشه هایی شکل گرفت.

محققان بر این باورند که این یافته اهمیت گسترده و تأثیر شگفت‌انگیز عمیق انتظارات اجتماعی را نشان می‌دهد. آنها نشان دادند که ساختارها و ساختارهای اجتماعی وجود دارد که قبلاً آزمایش تجربی آنها دشوار بود. ساختار اجتماعی آنقدر قوی است که می تواند ظاهر فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

این یافته‌ها حتی می‌توانند نشان دهند که چگونه عوامل شخصیتی که بسیار مهم‌تر از نام هستند، مانند جنسیت یا قومیت، می‌توانند شخصیت افراد را شکل دهند. با این حال، شرکت کنندگان قادر به ایجاد ارتباط دقیق با چهره و نام کودکان نبودند.

اثر تطبیق نام چهره در بزرگسالان مشهود بود، اما نه حتی در صورت کودکانی که به طور مصنوعی پیر شده بودند تا شبیه بزرگسالان شوند. این نتیجه نقش فرضی رشد اجتماعی را در این کار تایید می‌کند و به طور کلی، این نتایج نشان می‌دهد که حتی ظاهر صورت ما نیز می‌تواند تحت تاثیر یک عامل اجتماعی مانند نام ما باشد، که نشان‌دهنده تأثیر شدید انتظارات اجتماعی است.

منبع: اخبار علوم اعصاب

58323

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا