اخبار روز

توافق بین گروه های فلسطینی در چین؛ پیامی برای جهان و مردم فلسطین

سه شنبه دوم مرداد(23 ژوئیه) یکی یکی از تحولات مهم در غرب آسیا با وساطت قدرت رو به رشد آسیای شرقی صورت گرفت. چهارده گروه فلسطینی، از جمله حماس و فتح، موافقت کردند که پس از جنگ با چین برای تشکیل «دولت انتقالی آشتی ملی» در غزه میانجیگری کنند. البته طرح چین فقط به ایجاد یک دولت آشتی ملی اشاره نمی کند. این طرح شامل سه مرحله برای غزه است. گام اول دستیابی به آتش بس دائمی و جامع در غزه در سریع ترین زمان ممکن و اطمینان از رسیدن کمک های بشردوستانه است. گام دوم پایبندی به اصل “فلسطینی ها در فلسطین حکومت می کنند” و تلاش برای همکاری برای تقویت دولت پس از جنگ غزه و گام سوم تلاش برای تبدیل شدن فلسطین به عضویت کامل سازمان ملل متحد این راه حل را اجرا می کند. دو دولت است

اگرچه توافقات بین گروه‌های فلسطینی، به‌ویژه دو گروه اصلی فتح و حماس، سابقه‌ای بوده و در گذشته چندان بادوام و قابل اعتماد نبوده است، اما به نظر می‌رسد در مرحله کنونی که جنگ غزه با تمام قوا ادامه دارد، این امر صادق است. شدت این تحول پیام ها جدید است و می تواند پیامدهای جدی برای منطقه و ساختار نظام جهانی داشته باشد.

اول از همه، به نظر می رسد این توافق با برنامه چند هفته پیش متفاوت است (11 خرداد) جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد آتش بس کامل، خروج نظامیان اسرائیلی از مناطق پرجمعیت نوار غزه، آزادی تعدادی از اسرا و تحویل اجساد برخی از اسرا، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه های خود در نوار غزه را مطرح کرده است. نوار غزه و افزایش کمک های بشردوستانه. در حالی که طرح بایدن شامل پیشنهادهای اولیه و احتمالاً موقتی برای آتش بس در غزه بود، طرح رئیس جمهور چین شامل ایده هایی برای آینده تعاملات سیاسی بین گروه های فلسطینی و نحوه اداره کشور مستقل فلسطین است. رویکردی که نشان می‌دهد چین دیگر ابرقدرت منزوی نیست که فقط برای رشد اقتصادی تلاش می‌کند. همچنین بینشی در مورد اقدام در مقیاس جهانی و حل چالش های مزمن مانند بحران فلسطین و اسرائیل ارائه می دهد.

هر چند مخالف اسرائیل با این توافق، احتمال اجرای آن را کاهش می‌دهد، اما صرف ورود چین به این عرصه نشان می‌دهد که این کشور در مسیر تبدیل شدن به یک ابرقدرت جهانی قرار دارد و تلاش می‌کند در عرصه‌های مختلف اقتدار و اتحاد با آمریکا تثبیت کند. ایالت ها.

نکته دیگری که از توافق گروه‌های فلسطینی در چین می‌توان برداشت کرد این است که این برخلاف آمریکاست که محدودیت‌های زیادی برای مهار اسرائیل دارد و حتی در شرایط کنونی که جهان علیه جنایات اسرائیل اعتراض دارد. غزه، پرونده همچنان در تلاش است تا منافع و خواسته های این رژیم را در برنامه های خود بگنجاند. چین ابرقدرت خنثی تری است، تحت نفوذ و فشار لابی صهیونیستی نیست و به همین دلیل دلایل و منافع خاصی برای اعطای امتیازات ویژه به اسرائیل ندارد و تنها چیزی که برایش اهمیت دارد تامین امنیت منطقه غرب آسیا در برابر انواع مختلف آن است. پیشبرد برنامه های تجاری و اقتصادی.

در نتیجه ما عکس آن را تجربه کردیم آمریکا که او آن را در نشست محرمانه روزهای اخیر در امارات متحده عربی امتحان کرد برای برآورده ساختن خواسته های رژیم اسرائیل مبنی بر «ایجاد نیروهای عربی یا اسلامی» به عنوان «جایگزینی برای مقاومت فلسطین در نوار غزه» با کمک کشورهای عربی منطقه و تحت نظارت بین المللی، با بیانیه پکن، چین همه گروه های موثر در مسئله فلسطین را وارد بازی قدرت کرد. توافق پکن راه را بر ایده ها و پروژه های آمریکایی- صهیونیستی که تنها با منافع اسرائیل منطبق است می بندد و با یافتن راه حل های جایگزین به دنبال ایجاد واقعیت های جدید در منطقه است. بر این اساس، به نظر می رسد حضور و دخالت چین در حل این گونه مناقشات، گفتمان غرب را زیر سوال می برد، که شامل عواملی مانند خودپسندی، خودپسندی در تعریف استانداردها و هنجارهای جهانی و حمایت بی قید و شرط از اسرائیل، پیشنهاد طرحی جدید است. گفتمانی که مبتنی بر تنوع، چندجانبه گرایی و «صلح اقتصادی محور» است.

امضای “اعلامیه پکن”، دعوت به آن مشارکت حماس در این توافق آشتی و برنامه‌ریزی مشارکت آن در دولت پس از جنگ غزه، پیام سیاسی مهمی نیز دارد. برخلاف مبارزه شدید رژیم اسرائیل برای برچیدن حماس و حذف آن از اداره سرزمین های فلسطینی، توافق اخیر در چین نشان می دهد که قدرت های جهانی مانند چین به این نتیجه رسیده اند که اسرائیل قادر به انجام این کار نیست قدرت سیاسی-نظامی مورد علاقه مردم غزه قابل حذف نیست. با چنین نگرشی، چین به دنبال این بوده است که همه گروه های سیاسی تأثیرگذار در فلسطین را با رویکردی واقع بینانه گرد هم بیاورد و پایه ای محکم و جامع برای دولت آشتی ملی در کشور مستقل فلسطینی آینده ایجاد کند.

در خاتمه باید گفت که تجربه نشان می‌دهد که توافقنامه‌های صلح برای لازم‌الاجرا شدن مستلزم پذیرش طرفین است و در این مورد خاص باعث می‌شود رژیم اسرائیل آن‌ها را نپذیرد و از حمایت کامل جامعه بین‌المللی برخوردار نشود. به نظر می رسد که احتمال تحقق و اجرای طرح صلح چین بسیار اندک است، اما همین تلاش ها نشان می دهد که گروه های فلسطینی به این نتیجه رسیده اند نتیجه عملیات طوفان الاقصی باید باشد اتحاد ملت فلسطین برای پایان دادن به جنگ، نسل کشی و گرسنگی تحمیل شده توسط رژیم اسرائیل و تجربه استقلال و وحدت ملی است. از سوی دیگر، چین با پیمودن مسیر موفقیت آمیز میانجیگری برای آشتی ایران و عربستان، به دنبال نقش پر رنگ تری در منطقه غرب آسیا است تا رویکرد خود محورانه و یک جانبه آمریکا را تعدیل کند و به دنبال آن باشد. ایجاد نظمی متوازن و چند جانبه در این منطقه و (شاید) در آینده در جهان.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا