اخبار روز

حق عائله مندی این دسته از بازنشستگان پرداخت نشد!


به گزارش مانی بان، اگرچه کارگران زن و مرد در زمان اشتغال به یک میزان حق بیمه به صندوق تامین اجتماعی می پردازند (هر ماه یک سوم حقوق ماهیانه)، اما این عادلانه نیست که مردان در زمان بازنشستگی از کمک عائله مندی برخوردار شوند، اما زنان از مزایای عائله مندی برخوردار شوند. علیرغم نیازشان بدشانس هستند

در بسیاری از کارگاه های کوچک و متوسط، و به طور حادتر، در کارگاه های خانگی و سطح پایین، دستمزد زنان کمتر از مردان است. زنان و مردان برای کار یکسان حقوق دریافت نمی کنند، اما به گفته «سیمین یعقوبیان» فعال صنف زنان، این بی عدالتی حتی در دوران بازنشستگی هم ادامه دارد، سازمان تامین اجتماعی حقوق قانونی و حقوقی زنان مستمری بگیر را به رسمیت نمی شناسد. .

وی با بیان اینکه «تبعیض و بی عدالتی موجب آسیب اجتماعی و کاهش نرخ مشارکت اجتماعی می شود» به مصداق بارز بی عدالتی در حق کارگران زن اشاره می کند و می گوید: دستورالعمل خاصی برای زنان بازنشسته در سازمان تامین اجتماعی اعمال نمی شود. زنان شاغل در دوران بازنشستگی از حق تشکیل خانواده و فرزندآوری محروم هستند و رایزنی ها در این زمینه تاکنون نتیجه ای نداشته است.

21 تیرماه سال جاری نماینده مشهد در شورای اسلامی طی نامه ای به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواستار پرداخت حق عائله مندی به زنان مستمری بگیر از این صندوق شد. در نامه «نصرالله پژمان فر» رئیس کمیسیون اصلی نود مجلس یازدهم به «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی آمده است:

همانطور که می دانید طبق تبصره 4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات عمومی مصوب 1385 زنان شاغل و بازنشسته فاقد همسر و یا همسر ناتوان یا از کارافتاده حق برخورداری از حقوق عائله مندی را دارند. مزایایی برای زنان ارائه می شود که توسط قانون حمایت می شود. هیچ کاری تعلق نمی گیرد.

لطفاً دستور بررسی نحوه اعمال مجازات مشابه برای زنان مشمول قانون کار را بدهید و با درخواست پیشنهادی یا تهیه لایحه اصلاحی نتیجه را به کمیته اصلی 90 اطلاع دهید.

اما تا امروز میرهاشم موسوی به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به این نامه پاسخی نداده است. آیا صدای محرومیت زنان شاغل که حتی در زمان بازنشستگی هم ادامه دارد شنیده نمی شود؟

یعقوبیان این تبعیض را توضیح می دهد که کارگران با وجود حقوق بازنشستگی بسیار پایین و نیاز به کمک دولت، راهشان را نمی دهند. می‌گوید: طبق قانون مدیریت خدمات کشوری «کارمندان شاغل، بازنشسته و فعال مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری» که فاقد همسر یا از کارافتاده یا از کارافتاده کلی بوده و یا به هر دلیلی فقط مسئولیت دارند. برای مخارج فرزندان نیز از مزایای «کمک عائله مندی و اولاد» موضوع بند 4 ماده 68 قانون خدمات کشوری فوق الذکر برخوردار می شوند. به این ترتیب در صورت احراز این شرایط، کارمند می تواند از کمک هزینه عائله مندی و کمک هزینه فرزند استفاده کند. این در حالی است که تنها زنان حق تشکیل خانواده و فرزند خواهند داشت که این موضوع مشمول قانون هشتم مصوب مدیریت خدمات عمومی است. مهر در ماه 1395 به عبارت ساده تر باید کارمند دولت باشند.

وی می افزاید: با توجه به اینکه فردی که صاحب فرزند می شود هزینه بیشتری خواهد داشت و باید به او کمک شود، قانونگذار مبلغی را به عنوان حق خانوادگی در نظر گرفته است. کمک هزینه عائله مندی توسط کارفرما یا مؤسسه ای که در آن کار می کند به کارمند یا قیم پرداخت می شود. منظور از خانواده، افراد تحت تکفل بیمه شده اصلی است که در قانون کار برای هر فرزند و در قانون مدیریت خدمات عمومی برای همسر و هر فرزند، بر اساس همین مصوبه 81 برای بازنشستگان و بند 5 در نظر گرفته شده است بخشنامه 11580 مورخ 1399/06/12 12 جدول حق الزحمه بر اساس فرزندان اعلام شده است که متاسفانه زنان بازنشسته از این مزایای حقوقی مستثنی شده اند.

به گفته یعقوبیان، این تبعیض در تضاد با اصول صریح قانون اساسی است که بر رفع هر نوع تبعیض و نابرابری تاکید دارد.

وی به عنوان نمونه به اصل بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره می کند که می گوید: «کلیه ساکنان ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون هستند و از کلیه حقوق انسانی و سیاسی برخوردارند. ” حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطابق موازین اسلام».

این فعال صنفی حقوق زنان کارگری می افزاید: در همین راستا خردادماه امسال رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نیز نامه ای به آقای موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ارسال کرد. امیدواریم سازمان تامین اجتماعی با توجه به اینکه بالاترین حق بیمه را در بین کشورهای پیشرفته دریافت می کند، این موضوع را پیگیری و حمایت از حقوق زنان شاغل بازنشسته را که از حقوق کمتری هستند در دستور کار خود قرار دهد. . برنده شدن در کلاس های کشور

به گفته یعقوبیان، رویکردهای تبعیض آمیز نسبت به زنان نیز مغایر با قوانین حمایت از خانواده است زیرا باید بدانند که در صورت مشکلات اقتصادی و معیشتی نبود زنان در کارگاه های سراسر کشور به سختی کار نکردند و بی عدالتی را تحمل نمی کنند.

وی می افزاید: با وجود اینکه زنان و مردان شاغل در زمان استخدام به یک اندازه (یک سوم حقوق ماهانه) حق بیمه را به صندوق تامین اجتماعی می پردازند، اما عادلانه نیست که مردان در زمان بازنشستگی به حقوق خانواده بپردازند زنان علیرغم نیازشان بدشانسی دارند

این فعال صنفی زنان کارگر در پایان تاکید می کند: انتظار کارگران این است که حقوقشان پایمال نشود. تامین اجتماعی برای ایجاد حق تشکیل خانواده برای زنان شاغل. اگر صدای زنان شاغل یا بازنشسته شنیده نمی شود، حداقل باید صدای رئیس کمیته اصل 90 مجلس شورا شنیده شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا