اخبار روز

وضعیت دلار تغییر کرده است.


بررسی اخبار روز گذشته حاکی از ایجاد ریسک جدیدی در بازار کشور است. نمودار نرخ ارز از نیمه دوم سال گذشته نشان می دهد که در این بازه زمانی با تشدید تنش های منطقه ای، نرخ ارز و ارز روند صعودی جدیدی را آغاز کردند و پس از مدتی رشد قیمت ها جبران شد. به دلیل دوری از ریسک های بازار تحلیلگران روند بازار در روزهای آینده را اینگونه پیش بینی می کنند.

خبر حمله به رئیس دفتر سیاسی گروه حماس انتظارات تورمی فعالان بازار را تحت الشعاع قرار داد. بنابراین نرخ ارز روند صعودی جدیدی را آغاز کرد. برخی از فعالان بازار معتقد بودند که این رشد قیمت باید شدیدتر از میزان مشاهده شده باشد. اما قبل از تحلیلگران، هنگام بررسی رویدادهای سیاسی ماه های اخیر، به ویژه در دوره میان مدت مهر از سال گذشته (تاریخ شروع عملیات گروه های فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی) تا کنون معتقدند که این خطر نیز پس از مدتی مانند سایر رویدادهای ماه های اخیر از بازار محو خواهد شد.

این افراد وقتی به اتفاقات نیمه دوم اشاره می کنند فروردین در ماه جاری و شلیک مستقیم ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی، معتقدیم بازار در ماه‌های اخیر ریسک‌های شدیدتری را پشت سر گذاشته و با وجود نوسانات، قیمت به روند قبلی خود باز خواهد گشت. البته در این میان کارشناسان دیگر نیز بر این باورند که در صورت انتشار اخبار منفی دیگر، روند صعودی ادامه خواهد داشت.

مقامات مسئول کشور در واکنش به این حادثه صبح چهارشنبه بر حق خود برای واکنش به مقصران این اقدام تاکید کردند. بنابراین برخی کارشناسان معتقدند در صورت اتخاذ تدابیر متقابل، روند صعودی بازارها ممکن است ادامه یابد. در نهایت باید دید مسئولان کشور چه واکنشی به این اقدام خواهند داشت و آیا ریسک جدیدی به بازار اضافه می شود یا خیر.

بازار ارز و طلا روز گذشته نوسانات قیمتی قابل توجهی را تجربه کرد. ارزش ذاتی یک سکه طلا در بازار داخلی از حاصل ضرب قیمت جهانی هر اونس طلا برابر قیمت غیررسمی روزانه دلار و ضریب تبدیل اونس به گرم ارز تشکیل می شود. قیمت روز ارز از مجموع عدد حاصل با نرخ حباب ایجاد می شود. در بازار دیروز با افزایش انتظارات تورمی، تقریبا تمامی عوامل ذکر شده دارای نوسان صعودی بودند.

در این راستا قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید با رشد چشمگیر یک میلیون و 500 هزار تومان به 42 میلیون و 950 هزار تومان رسید. البته روز گذشته قیمت این شاخص طلایی برای ساعاتی در کانال 43 میلیون تومان معامله می شد. دلار آزاد نیز بعدازظهر دیروز در بازار نوسانات محسوسی را نشان داد. هر ورق این اسکناس آمریکایی بعدازظهر دیروز یک هزار و 300 تومان فروخته شد که نسبت به قیمت روز گذشته 60 هزار و 450 تومان افزایش نشان می دهد. یورو و پوند با افزایش 1200 و 1300 تومانی به ترتیب 65 هزار و 550 و 77 هزار و 700 تومان معامله شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا