دانستنی ها

کدام تب در کودکان را جدی بگیریم؟

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تب یک مکانیسم دفاعی در بدن است و پزشکان نباید هیچ نوع تبی را بررسی کنند.

به گزارش ایسنا، علیرضا عشقی، متخصص اطفال و مدرس دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری اصلی علم و فناوری درباره تب در کودکان اظهار کرد: تب یک مکانیسم دفاعی در بدن است. بدن و پزشکان نیازی به بررسی هیچ نوع تب ندارند.

کدام تب در کودکان را جدی بگیریم؟

بررسی سه دسته تب مهم و ضروری است که تب را باید جدی گرفت. اولین؛ تبی که دمای آن برای بار دوم افزایش می یابد. تب بیش از 4-3 روز طول می کشد و درجه حرارت آن کاهش نمی یابد. سوم؛ تب بدون علامت است. این سه نوع تب باید توسط خانواده ها جدی گرفته شود و بلافاصله با پزشک مشورت شود.

این فوق تخصص ریه کودکان افزود: تب بدون تب بالا معمولا نیازی به درمان ندارد. علاوه بر این، اگر در 3 روز اول تب خود به خود از بین رفت، جای نگرانی نیست و نیازی به بررسی نیست. از طرفی باید منبع تب را مشخص کرد، مثلاً اگر تب در کودکان همراه با آبریزش بینی یا اسهال باشد، منشا تب مشخص است و نیازی به بررسی این گونه تب ها نیست. . به طور کلی تب همراه با آبریزش بینی نشانه سرماخوردگی و تب همراه با اسهال نشانه ویروس دستگاه گوارش است.

تب بدون علامت؛ عفونت های جدی را نشان می دهد

عشقی خاطرنشان کرد: در صورتی که کودک فقط تب داشته باشد و علائم دیگری نداشته باشد، انجام معاینه و تحقیق در اسرع وقت برای تعیین علت واقعی تب ضروری است. زیرا ممکن است نشان دهنده عفونت های جدی تری مانند عفونت دستگاه ادراری، عفونت ریه یا ذات الریه یا عفونت خون در بدن باشد.

وی تصریح کرد: اگر کودک تب 38.5 درجه و آبریزش بینی داشته باشد در 3 روز اول نیازی به مراجعه به پزشک نیست. البته درجه تب باید ثبت شود تا تمایل به بالا رفتن یا سقوط آن تشخیص داده شود. از طرفی مادر باید تب فرزندش را با استامینوفن کنترل کند.

چه زمانی کودک تشنج می کند؟

یک مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به وجود باورهای غلط در مورد تشنج در افراد گفت: یکی در میان این باورهای غلط، اگر درجه تب بالا باشد، احتمال تشنج بیشتر است. با این حال، معمولاً فردی با زمینه ژنتیکی ممکن است به دلیل تب بالا دچار تشنج شود. اما به طور کلی تب در افرادی که در ژنتیک این بیماری را ندارند باعث تشنج نمی شود.

درجه تب برای تشنج مهم نیست.

عشقی گفت: اگر ژنتیک تشنج وجود نداشته باشد، احتمال تشنج کودک به دلیل تب بسیار کم است. نکته مهم دیگری که خانواده ها باید به آن توجه کنند این است که تشنج با تب 37.2 نیز ممکن است رخ دهد. بنابراین تعداد و درجه تشنج مهم نیست و نشان دهنده افزایش یا کاهش احتمال تشنج نیست.

برای کاهش تب در کودکان چه باید کرد؟

وی در خصوص کاهش تب کودکان نیز خاطرنشان کرد: برای کاهش تب عموما از شربت های استامینوفن، ایبوپروفن و دیکلوفناک استفاده می شود. والدین باید از ژل دوش و همچنین شربت استفاده کنند. بنابراین، مادر پارچه ای را با آب گرم خیس می کند و وقتی به کودک شربت تب بر می خورد، سینه و شکم کودک را با دستمال مرطوب به مدت 10 دقیقه ماساژ می دهد. گذاشتن حوله خیس روی پیشانی، دست و پا اشتباه است. خانواده ها برای کاهش درجه تب در کودکان نباید بدون تجویز پزشک از شیاف دیکلوفناک استفاده کنند. زیرا باعث خونریزی معده در کودکان می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا