آشپزی

طرز تهیه 7 دسر سنتی ایرانی بدون فر در خانه و با کمترین وسایل

 این مقاله درباره 7 مورد از دسرهای سنتی ایرانی است که بدون نیاز به فر و در خانه و به راحتی تهیه میشود.

طرز تهیه 7 دسر سنتی ایرانی بدون فر در خانه و با کمترین وسایل

دسر های سنتی ایرانی دارای تنوع بسیاری میباشد و با روش ها و وسایل مختلف در خانه به راحتی تهیه میشوند. امروز برای شما طرز تهیه 7 دسر سنتی ایرانی که بدون فر و به راحتی و با کمترین وسایل میتوانید در خانه تهیه کنید را آورده ام. این دسر ها شامل : فرنی،کاچی،حلوا هویج،مسقطی،رنگینک،شیر برنج و تر حلوا شیرازی میباشند.

در ادامه به توضیح درباره طرز تهیه این دسر های ایرانی بدون فر میپردازم که امیدوارم برای شما مفید واقع شود.برای تنوع بیشتر من از تر حلواشیرازی که کمتر شناخته شده شروع میکنم و در آخر به ساده ترین و سریع ترین دسر ایرانی یعنی فرنی میرسم.

جدول دسرهای ایرانی بدون فر

طرز تهیه

مراسم/استفاده

نام دسر

شماره

نشاسته را با کمی شیر سرد هم میزنیم تا کامل حل شود. سپس قابلمه را روی حرارت گذاشته و شروع به هم زدن مداوم میکنیم. کم کم شیر را اضافه کرده و به دلخواه شکر یا عسل را نیز اضافه میکنیم و به هم زدن ادامه می‌دهیم تا به غلظت مناسب برسد.

سرماخوردگی، گلودرد، غذای نوزادان

فرنی

1

شکر را با آب مخلوط کرده و حرارت می‌دهیم تا آب شود. سپس زعفران و گلاب را به آن اضافه میکنیم. سپس روغن حیوانی یا کره آب شده را اضافه میکنیم. آرد را کم کم اضافه میکنیم و هم می‌زنیم تا به روغن بیفتد. در آخر پودر هل و دارچین را اضافه میکنیم.

برای زنان تازه زایمان کرده،دسر مقوی

کاچی

2

نشاسته را در آب حل کرده و به جوش می‌رسانیم. سپس با شکر، زعفران، گلاب و کره مخلوط می‌کنیم. مخلوط به دست آمده را در یک ظرف مناسب ریخته و به مدت سه ساعت در دمای محیط قرار می‌گیرد و بعد از آن در یخچال سرد می‌شود.

آجیل شب یلدا، دسر سبک بعد از غذا

مسقطی

3

برنج را که از قبل خیس کرده ایم داخل قابلمه ریخته و آب و کمی نمک را اضافه کرده و اجازه می‌دهیم بجوشد و برنج کاملاً نرم شود. بعد از نرم شدن برنج، شیر را کم کم اضافه کرده و در آخر شکر و گلاب را اضافه میکنیم و هم می‌زنیم تا به غلظت دلخواه برسد.

افطاری ماه رمضان، مکمل غذایی برای کودکان

شیر برنج

4

آرد را با کره تفت می‌دهیم تا رنگ آن قهوه‌ای تیره شود. سپس پودر هل و دارچین اضافه می‌کنیم. خرماها را که از قبل داخل‌شان مغز گردو گذاشته‌ایم روی خمیر قرار می‌دهیم. خمیر را روی خرماها می‌ریزیم و در یخچال قرار می‌دهیم تا سفت شود.

افطاری ماه رمضان، نذری ماه محرم،دسر مقوی

رنگینک خرما و گردو

5

هویج پوست کنده را به صورت پوره در آورده. آرد را با کره تفت می‌دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس روغن، گلاب، شکر و پوره هویج را اضافه کرده و روی حرارت هم می‌زنیم تا جایی که مواد به دیواره قابلمه نچسبد و در مرکز قابلمه جمع شوند.

دسر مقوی برای مهمانی‌ها

حلوا هویج

6

نشاسته را با شیر هم زده و در قابلمه آماده می‌شود. سپس به ظرفی دیگر منتقل شده و در یخچال به مدت 2 ساعت سرد می‌شود. بعد از سرد شدن به قطعات لوزی شکل برش می‌خورد و با پودر پسته یا پودر گردو تزئین می‌شود.

مراسم مذهبی، مهمانی‌ها

تر حلوا شیرازی

7

7.تر حلوا شیرازی

تر حلوا شیرازی یک حلوای ایرانی خوشمزه و خوش رنگ مربوط به شهر شیراز است. تر حلوا از ترکیب نشاسته،شکر،زعفران و گلاب تهیه میشود. این دسر دو رنگ به صورت زرد وسفید میباشد و بافت بسیار نرم و لطیفی دارد. از این دسر در مراسم های مختلف مذهبی و مهمانی ها نیز استفاده میشود.

برای تهیه این دسر ایرانی نیازی به فر نمیباشد و به راحتی در قابلمه و با هم زدن نشاسته و شیر این دسر آماده میشود.سپس به ظرفی دیگر منتقل شده و در یخچال به مدت 2 ساعت مانده تا سرد شود و بعد از سرد شدن به قطعات لوزی شکل برش میخورد و با پودر پسته و یا پودر گردو تزیین میشود.

6. رنگینک خرما و گردو

طرز تهیه 7 دسر سنتی ایرانی بدون فر در خانه و با کمترین وسایل

رنگینک خرما و گردو یک دسر بسیار پر انرژی و مقوی مربوط به جنوب کشور میباشد که طبعی گرم دارد. طرز تهیه رنگینک بسیار ساده میباشد و نیاز به فر هم ندارد. آرد را با کره تفت میدهیم و به طوری که رنگ ارد مانند حلوا قهوه ای تیره شود و سپس به ان پودر هل و دارچین اضافه میکنم. بعد از آماده شدن خمیر مورد نظر را داخل ظرفی ریخته و خرما ها را که از قبل داخلش را با مغز گردو پر کرده ایم را روی خمیر قرار میدهیم.

سپس خمیر را روی خرما ها میریزیم تا روی خرما را کامل بپوشاند و ترکیب را داخل یخچال میگذاریم تا خودش را بگیرد و سفت شود. بعد از چند ساعت که رنگینک آمائه شد از یخچال در آورده و با چای سرو میکنیم. معمولا رنگینک بعنوان یک معجون و بمب انرژی برای افطار در ماه رمضان و به عنوان نذری در ماه محرم نیز سرو میشود.

5.شیر برنج

شیر برنج یک دسر ایرانی بسیار خوشمزه است که برای تهیه آن نیازی به فر نمیباشد و در قابلمه بسیار راحت تهیه میشود. برنج را که از قبل خیس کرده ایم داخل قابلمه ریخته و آب و کمی نمک را اضافه کرده و اجازه میدهیم بجوشد و برنج کاملا نرم شود.

بعد از نرم شدن برنج شیر را کم کم اضافه کرده و در آخر شکر و به مقدار دلخواه گلاب را اضافه میکنیم و هم میزنیم تا به غلظت دلخواه برسد.بعد از سرد شدن میتوان شیر برنج را با شیره خرما تزیین کنید و میل نمایید. از این دسر نیز برای افطاری در ماه رمضان و بعنوان مکمل غذایی برای کودکان استفاده میشود.

4. مسقطی

مسقطی یک دسر ایرانی بسیار خوشمزه و شیرین با بافتی نرم و لطیف مثل ژله میباشد. این دسر در آجیل شب یلدا و به عنوان یک  دسر سبک بعد از غذا در کنار چای سرو میشود. برای درست کردن این دسر نیازی به فر نمیباشد و با قابلمه بسیار راحت تهیه میشود.ترکیب نشاسته که در آب حل میشود و با هم زدن های متوالی به جوش میرسد و سپس با شکر ،زعفران،گلاب و کره مخلوط میشود.

مخلوط به دست آمده را در یک ظرف مناسب ریخته و به مدت سه ساعت در دمای محیط قرار میگیرد و بعد از آن به مدت 4 الی 5 ساعت در یخچال سرد میشود. سپس به قطعات دلخواه برش داده شده و با پودر نارگیل و مغز گردو تزیین میشود.

در ادامه به نقل قولی از سایت ویکیپدیا درباره مسقطی اشاره میکنم که بسیار مهم میباشد.

“مسقطی حلوایی است که جزو سوغات بعضی از شهرهای ایران مانند سیرجان و لار که سوغات اصلی این شهرستان‌ها و قطب تولید آن می‌باشند و نیز شهرهای کرمان،[۱] کازرون و بوشهر به‌شمار می‌آید. نشاسته، شکر، گلاب، هل، روغن و زعفران مواد مورد استفاده در تهیه این شیرینی هستند.”

3.کاچی

طرز تهیه 7 دسر سنتی ایرانی بدون فر در خانه و با کمترین وسایل

کاچی یک دسر ایرانی عالی است که بسیار مقوی و دارای طبع گرم میباشد. به علت داشتن مواد مغذی برای زنان که تازه زایمان کرده اند بسیار مفید میباشد. در ادمه یک نقل قول از سایت معتبر آشپزی انگلیسی زبان Meals Cook در مورد این دسر سنتی ایرانی برای شما اماده کرده ام .

“Kachi is a traditional Iranian dessert rich in vitamins. It can be served at the dinner or breakfast table or as a substitute for one of the main meals. According to the grandmothers, kachi is a miraculous home remedy.

It can be the best dessert for all when prepared with animal oil, plenty of saffron, and nuts. This dessert is very useful for women who have recently given birth to strengthen and restore lost strength

Sourced: mealscook

کاچی یک دسر سنتی ایرانی سرشار از ویتامین است. می توان آن را سر میز شام یا صبحانه یا به عنوان جایگزین یکی از وعده های غذایی اصلی سرو کرد. به گفته مادربزرگ ها، کاچی یک درمان خانگی معجزه آسا است.

وقتی با روغن حیوانی، زعفران فراوان و آجیل تهیه شود، می تواند بهترین دسر برای همه باشد. این دسر برای زنانی که به تازگی زایمان کرده اند برای تقویت و بازگرداندن قوای از دست رفته بسیار مفید است.”

طرز تهیه کاچی بسیار راحت است و بدون نیاز به فر تهیه میشود.در یک قابلمه شکر را با اب مخلوط کرده و حرارت میدهیم تا آب شود.سپس زعفران و گلاب را به آن اضافه میکنیم.سپس روغن حیوانی یا کره اب شده را اضفه میکنیم. بعد نوبت اضافه کردن کم کم آرد میباشد به طوری که گلوله نشود و راحت حل شود. با هم زدن زیاد کاچی به روغن میفتد و ارد به رنگ قهوه ای یا طلایی در می اید.سپس پودر هل و دارچین را اضفه میکنیم. کاچی آماده است و میتوانید نوش جان کنید.

2.حلوا هویج

یک حلوای بسیار خوشمزه و مقوی که بافت بسیار نرم دارد و رنگ نارنجی متمایل به قهوه ای زیبایی نیز دارد. این دسر ایرانی به راحتی و بدون نیاز به فر با کمترین امکانات تهیه میشود. هویج پوست کنده را باید به صورت پوره در آورده. آرد را در یک قابلمه با کره تفت میدهیم تا بوی خامی آن گرفته شود .

سپس روغن را به آرد اضافه میکنیم. بعد از آن گلاب،شکر و پوره هویج را اضافه کرده و روی حرارت هم میزنیم.تا جایی هم میزنیم که مواد به دیوراه قابلمه نچسبد و در مرکزقابلمه جمع شوند. حلوا هویج آماده است و به شکلهای مختلف با قیف در آورید و با پودر پسته و یا خلال بادام تزیین کنید.

1.فرنی

نوبت به شماره یک و ساده ترین و محبوب ترین دسر ایرانی از نظر نویسنده میرسیم. فرنی یک دسر عالی و داروی سرما خوردگی و گلو درد میباشد. فرنی از ترکیب نشاسته با شیر تهیه میشود و بسیار خوشمزه و مقوی میباشد. در ادامه یک نقل قول از سایت چی شی راجب فرنی برای شما قرار داده ام که بسیار خواندنی میباشد.

“فرنی یکی از غذاهای سبک و بسیار خوشمزه ایرانی است که بیشتر در مناسبت های خاص مثل ماه مبارک رمضان طبخ می شود. البته فرنی به طور معمول برای کسانی که معده ضعیف دارند، مانند نوزادان پخته می شود، ولی در ماه مبارک رمضان به صورت مجلسی تر برای سفره های افطاری و سحری طبخ می شود. در تهیه فرنی به سلیقه خود می توانیم از انواع مغزیجات نیز استفاده کنیم که باعث می شود در پایان فرنی مجلسی تر و مقوی تری داشته باشیم، برای مشاهده آموزش طرز تهیه فرنی در ادامه با چی شی همراه باشید.”

طرز تهیه فرنی بسیار راحت میباشد. نشاسته را با کمی شیر سرد هم میزنیم تا کامل حل شود. سپس قابلمه را روی حرارت گذاشته و شروع به هم زدن مداوم میکنیم. کم کم شیر را اضفه کرده و به دلخواه شکر و یا عسل را نیز اضافه میکنمی و به هم زدن ادامه میدهیم تا جایی که به غلظت مناسب برسد. فرنی اماده است و میتوانید با گل محمدی و یا دارچین آن را تزیین نمایید.

فرنی را به عنوان صبحانه و یا معجونی برای درمان سرما خوردگی و گلو درد استفاده میکنند. همچنی به عنوان غذای کمیک برای نوزادان پیشنهاد میشود.

نتیجه گیری

دسرهای سنتی ایرانی که در این مقاله اشاره شد را میتوان به راحتی و با در نظر گرفتن نکات مهم بدون فر و در خانه با کمترین امکانات  تهیه کرد. این دسرها علاوه بر خوشمزگی و زیبایی گاها خواص بسیار عالی برای بدن انسان و نوزادان و حتی مادران شیر ده دارا میباشند. با درنظر گرفتن این موارد اگر شما دسر ایرانی سنتی دیگری میشناسید که بدون فر و به سادگی در خانه تهیه شود برای من کامنت کنید.

سوالات متداول

1.ایا برای تهیه دسر های سنتی ایرانی حتما باید در خانه فر داشته باشیم؟

خیر .دسر هایی مانند کاچی،فرنی،حلوا هویج و .. بدون نیاز به فر و به راحتی در خانه تهیه میشوند.

2.آیا از این دسر ها برای کودکان نیز میتوان استفاده کرد؟

بله دسرهایی مانند فرنی،حریره بادام و شیر برنج را با توجه به نظر پزشک میتوان برای کودکان تهیه کرد.

3.سریع ترین و کم هزینه ترین دسر ایرانی کدام است ؟

فرنی و کاچی از سریع ترین و کم هزینه ترین دسرهای ایرانی میباشند که با کمترین امکانات در خانه میتوانید تهیه کنید.

4.آیا میتوان این دسر ها را برای پذیرایی در مهمانی ها استفاده کرد؟

بله دسر هایی مثل مسقطی،رنگینک و حلوا هویج را میتوان در مهمانی ها و بعد از سام با چای برای مهمانها سرو کرد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا