اخبار روز

واکنش هیجانی بازار دلار به این حملات؛ از شهادت سردار سلیمانی تا اسماعیل هنیه/ خریداران دلار هوشیار باشند

به گزارش بازتاب آنلاین، شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بود که پس از این مراسم برای شرکت در این مراسم در تهران حضور یافت. یکی وی بر اثر اصابت گلوله از اسکان ویژه جانبازان در شمال تهران به شهادت رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار ارز تهران پس از این اتفاق دوباره دچار آشفتگی شد و برخی از دلالان با برجسته‌سازی سیگنال‌های منفی سعی کردند از آب‌های تیره ماهی‌گیری کنند.

در همین راستا قیمت دلار که سه شنبه هفته جاری در معاملات نقدی 59 هزار و 250 تومان بسته شده بود، در معاملات فردا چهارشنبه به 60 هزار و 700 تومان رسید و ارزش نقدی آن در کانال های تلگرامی 60 هزار و 300 تومان اعلام شد. در آخرین روز نیمه وقت هفته، دلار همچنان در محدوده 60 هزار تومان قرار دارد.

گفتنی است با توجه به نوسانات قیمت ها، کارشناسان اقتصادی توصیه کردند در چنین شرایطی از روی هیجان وارد بازار نشوند چرا که تجربه نشان می دهد پس از فروکش شدن التهاب، تب دلار فروکش خواهد کرد.

در همین رابطه سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان اینکه این افزایش نرخ ارز موقتی است و مردم باید در این شرایط آرامش خود را حفظ کنند، گفت:

البته تحلیل بازتاب آنلاین نیز نشان می دهد که نوسانات ارزی تهران در سال های اخیر حاکی از آن است که هرگاه سیگنال های منفی مانند رعب و وحشت به بازار ارسال می شود، قیمت دلار تحت تاثیر موج روانی این انتشار موقتاً افزایش می یابد و به وضعیت خود باز می گردد. حالت قبلی بعد از مدت کوتاهی

واکنش بازار ارز به خبر شهادت سردار سلیمانی

مروری بر تجربه بحران بازار ارز نشان می دهد که سیاستگذار همواره با شوک ارزی ناشی از این حادثه در مدت زمان کوتاهی مقابله کرده است.

یادآور می‌شود، در سیزدهم دی ماه سال ۱۳۹۷ بود که سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به همراه ابومهدی المهندس از فرماندهان حشدالشعبی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند. قیمت دلار از 12960 تومان افزایش یافت حمله موشکی ایران به عین الاسد به 13390 تومان کاهش یافت.

واکنش بازار ارز به شهادت محسن فخری زاده

ماجرا به همین جا ختم نمی شود و نگاهی به عملکرد شاخص ارزی تهران در جریان ترور محسن فخری زاده معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و دانشمند ارشد کاشورمان نیز گویای این ادعاست.

در این مقطع نرخ دلار از 24 هزار و 500 تومان به حدود 26 هزار و 120 تومان رسید. اما با گذشت یک ماه از این عملیات تروریستی در 9 دی، قیمت دلار به محدوده بین 20 هزار تا 500 تومان رسید.

واکنش بازار ارز به حادثه تروریستی شاهچراغ

همچنین در غروب چهارم آبان سال 1401 بود که خبر حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز رسانه های داخلی و خارجی را پر کرد و موجب اندوه مردم ایران شد.

قیمت دلار آن روز حدود 32900 تومان بود. اما پس از گذشت تنها چند روز به محدوده 36900 تومان رسید. پس از آن دلار دیگر کف قیمتی قبلی را تجربه نکرد و پس از وقفه ای یک ماهه در نیمه دوم آذرماه به روند صعودی خود که پس از درگذشت مهسا امینی به وجود آمد ادامه داد.

همچنین در 22 ام مرداد 1402 حادثه تلخ ترور حرم شاهچراغ بار دیگر تکرار شد و قیمت دلار از 48900 به 49550 رسید سپس سقوط کرد و حتی توانست به زیر محدوده قیمت روز ترور نفوذ کند.

واکنش بازار ارز به شهادت سید رضی موسوی

در چهارمین دی سید رضا موسوی ماه گذشته یکی یک مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی رژیم صهیونیستی به منطقه سیده زینب دمشق، پایتخت سوریه کشته شد. قیمت دلار یک روز پس از این حادثه کاهش یافت. اما همچنان کمتر از یک درصد افزایش یافت.

تاثیر جنگ حماس و اسرائیل بر قیمت ارز

رفتار عاطفی و متناوب بازیگران دلار در واکنش به اخبار ترور و انفجار مختص اخبار نیست و اسکناس آمریکایی نیز واکنشی صعودی به اخبار جنگ نشان داده است که نمونه عینی آن جنگ غزه است. و اسرائیل از 24 مهر سال گذشته شروع شد و نرخ دلار در آن روز بین 50 تا 50 هزار و 400 تومان بود. اما با تشدید درگیری در 26 مهر، نرخ دلار به 53 هزار و 500 تومان رسید. اما پس از مدتی که هیجانات جنگ غزه فروکش کرد و سیاستگذاران نرخ دلار را کنترل کردند، اسکناس آمریکایی اصلاح شد و حتی به نصف کانال 50 هزار تومانی کاهش یافت.

افزایش هیجانی قیمت ارز پس از حادثه تروریستی کرمان

از سوی دیگر پس از حمله تروریستی در گلزار شهدای کرمان دی دلالان ارز با تقویت موج روانی و برجسته کردن سیگنال‌های منفی، قیمت دلار را ماه گذشته با هیجان به بالای 51 هزار تومان رساندند. اما پس از مدتی خود را کنار کشید.

فضای روانی فعالیت صادق در بازار ارز

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، نیمه شب 25 فروردین ایران در سال 1403 عملیات صدیق را علیه اسرائیل انجام داد. بررسی ها نشان می دهد که نرخ دلار در آن مقطع به صورت موقت و هیجانی به مرز 70 هزار تومان رسیده است. اما به مرور زمان کنار کشید و به کانال 50 هزار تومانی بازگشت.

بررسی این تجربیات نشان دهنده ماهیت زودگذر و هیجانی رشد قیمت ارز در بازار است. پیش بینی های کارشناسان نیز نشان می دهد که بازار ارز رو به بهبود است و سیاست گذاران قدرت مدیریت این فضا را دارند.

223223

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا