اخبار روز

واکنش ایران و حزب الله به اسرائیل از دیدگاه تحلیلگران غربی

در پی اقدامات تحریک آمیز اخیر اسرائیل در کشتار برخی از رهبران مقاومت و حمله به اسماعیل هنیه در تهران، تحلیلگران غربی و منطقه نظرات متفاوتی درباره واکنش احتمالی ایران و حزب الله به اسرائیل دارند.

به گزارش عصر ایران آسوشیتدپرس در گزارشی از چند تحلیلگر درباره ایران و پاسخ احتمالی حزب الله به اسرائیل نظر خواسته شد.

در این گزارش آمده است: ترور هانیه توسط مسعود انجام شد. پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران، یک سیاستمدار اصلاح طلب و جراح قلب، تنها چند ساعت پس از روی کار آمدن خود را در یک بحران بزرگ دید.

تصمیم گیری در مورد نحوه واکنش بر عهده شورای امنیت ملی ایران به ریاست رئیس جمهور است، هرچند تصمیمات این شورا در نهایت با تایید رهبر ایران اجرا می شود.

تحلیلگران بر این باورند که هم حزب‌الله و هم ایران مجبور خواهند شد به طور مشابه با یکدیگر مقابله کنند، اما محاسبات آنها متفاوت است.

“مهند حج علی” یکی یکی از اعضای ارشد اندیشکده کارنگی که به مطالعه حزب الله می پردازد، گفت که اسرائیل در ژانویه امسال به حومه جنوبی بیروت حمله کرد که منجر به کشته شدن صالح عروری شد. یکی مقامات حماس، اما حمله روز سه شنبه یک فرمانده ارشد حزب الله و غیرنظامیان را هدف قرار داد.

وی گفت: به همین دلیل است که این بار خیلی به جنگ نزدیک شده ایم و یک فرمانده ارشد حزب الله هدف قرار گرفته است و حزب الله باید پاسخ دهد و اگر پاسخ ندهد بازدارندگی قبلی از بین می رود.

با این حال، این تحلیلگر می افزاید که کشتار غیرنظامیان در اسرائیل منجر به هدف قرار دادن “حومه بیروت” خواهد شد و حزب الله احتمالاً این گزینه را دنبال نخواهد کرد.

یک روز پس از آغاز جنگ غزه، حزب الله عملیات خود را علیه اسرائیل در نوار مرزی باریک در شمال اسرائیل آغاز کرد و آن را “جبهه حمایتی” برای حماس توصیف کرد.

اگرچه درگیری‌های مرگبار تقریباً هر روز در لبنان و اسرائیل رخ می‌دهد و ده‌ها هزار نفر را آواره کرده است، درگیری‌ها تاکنون عمدتاً به منطقه مرزی محدود شده است.

برای بازگرداندن بازدارندگی پس از حمله روز سه‌شنبه، حزب‌الله باید فراتر از محدوده عملیاتی جغرافیایی موجود پاسخ دهد. مهند حج علی گفت: باید به عمق اسرائیل برود و این خطرات بزرگی را به همراه دارد.

آندریاس کریگ، تحلیلگر نظامی و مدرس مطالعات امنیتی در کینگز کالج لندن نیز معتقد است که حزب الله نیاز به انجام یک حمله تلافی جویانه بزرگ را احساس خواهد کرد.

او گفت: «فکر می‌کنم حزب‌الله خیلی سخت‌تر از ایران، خیلی بیشتر از ایران ضربه خورده است». رویارویی اسرائیل و حزب‌الله یک تشدید بزرگ است که در آن حزب‌الله باید پاسخ مناسب و کم و بیش به موقع بدهد تا بتواند از بازدارندگی خارج شود.»

با این حال، او گفت که حزب‌الله احتمالاً به یک هدف نظامی بزرگ – مانند پایگاه هوایی در نزدیکی حیفا که در فیلم‌های پهپادهای نظارتی منتشر شده توسط این گروه در ماه ژوئیه منتشر شد – به جای یک هدف غیرنظامی حمله خواهد کرد و آنها این کار را به دلایل متناسب انجام می‌دهند. به احتمال زیاد سعی خواهد کرد این کار را انجام دهد. “حمله را طوری سازماندهی کنید که فقط خسارت مادی به دنبال داشته باشد تا تشدید تنش ها را محدود کنید.”

نبیه عوادا، تحلیلگر سیاسی و نظامی لبنانی نزدیک به «محور مقاومت» و مبارز سابق حزب کمونیست لبنان که یک دهه را در زندان‌های اسرائیل به همراه برخی از رهبران کنونی حماس گذراند، گفت که حمله حزب‌الله در بیروت یک حمله بود. “نقض” او همه قوانین درگیری را می داند. زیرا اسرائیل یک منطقه مسکونی غیرنظامی را هدف قرار داد و به دلیل اینکه “فواد شکر” فرمانده حزب الله “در خانه خود مورد حمله قرار گرفت و نه در یک مقر نظامی”.

او گفت که حزب الله “محاسبات زیادی” انجام داده است، از جمله اینکه پاسخ به حمله در حومه جنوبی بیروت در حیفا خواهد بود.

برای ایران وضعیت پیچیده تر است.

از برخی جهات، لحظه کنونی منعکس کننده دوره ماه آوریل است، زمانی که اسرائیل و ایران پس از حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق و کشتن دو ژنرال ایرانی با جنگ مستقیم روبرو شدند. ایران با حمله مستقیم بی سابقه به اسرائیل پاسخ داد. در آن زمان، تلاش های دیپلماتیک موفق شد تشدید تنش ها را مهار کند.

اما اکنون تفاوت های کلیدی وجود دارد. ترور هنیه در خاک ایران انجام شد و باعث شرمساری تهران شد و روشن ساخت که اسرائیل به راحتی می تواند اهدافی را در آنجا هدف قرار دهد.

در حالی که برخی از تحلیلگران بر این باورند که تنش ها ممکن است به دلیل هدف قرار نگرفتن یک فرد ایرانی کاهش یابد، مقامات ایرانی قول پاسخ قاطعانه داده اند.

واکنش ایران و حزب الله به اسرائیل از دیدگاه تحلیلگران غربی

کریگ معتقد است که در حالی که ترور هانیه برای ایران «تحقیرآمیز» و «تحقیرآمیز» بود، زیرا نشان دهنده ناتوانی تهران در حفاظت از مهمانان ارجمندش بود، «هانیه جزء لاینفک محور مقاومت نیست».

وی گفت: ترور وی هیچ پیامد راهبردی برای ایران ندارد جز اینکه یک سیلی بر صورت است زیرا آنها میزبان بودند و مهمانشان در حالی کشته شد که سرپرستی او را بر عهده داشتند.

بنابراین، کریگ گفت که معتقد است ایران می تواند با در نظر گرفتن این ملاحظات، حجم واکنش خود را کاهش دهد.

«نائومی بار یاکوف» یکی همکاران برنامه امنیت بین المللی در چتم هاوس در لندن گفتند که ایران می تواند برای انجام اقدامات تلافی جویانه به نمایندگان خود تکیه کند.

آنها افراد خود را دارند، تمرین می کنند، مسلح می شوند، برنامه ریزی می کنند و می توانند به هر کجای دنیا برسند. آنها همچنین می توانند اهداف اسرائیلی یا یهودی را در سراسر جهان هدف قرار دهند.

تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی، گفت که انتظار دارد پاسخ ایران ضربه مستقیم دیگری به اسرائیل باشد.

او گفت که حمله به هنیه «فقط در خاک ایران رخ داده است». نبود«در تهران بود» و در حاشیه مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران بود و از این منظر مهم نیست که چه کسی هدف قرار گرفته و هدف ایرانی بوده یا نه.

او گفت که ایرانی‌ها احتمالاً احساس می‌کنند که “اگر عملیات True Promise در آوریل موفق شد بازدارندگی را در کوتاه مدت بازگرداند، این بازدارندگی اکنون از بین رفته است” و آنها “بسیار بیشتر از آنچه در آوریل انجام دادند برای بازگرداندن تعادل انجام خواهند داد.” استحکام – قدرت.”

تبادل نظامی در ماه آوریل به دلیل مداخله دیپلماتیک ایالات متحده و سایر کشورها تنش ها را تشدید نکرد و حمله ایران به دقت برنامه ریزی شده بود تا کمترین خسارت را وارد کند. با این حال پارسی معتقد است شانس نیز در محدود کردن تشدید تنش ها نقش داشته است.

«مهند حج علی» همچنین معتقد است که اگر پاسخ ایران به تلفات اسرائیلی منجر نشود، همچنان می توان از یک جنگ بزرگ جلوگیری کرد.
اما وی افزود: ما در بسیاری از مناطق برای جلوگیری از جنگ حرکت می کنیم و این نوید خوبی ندارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا