اخبار روز

وضعیت دلار تغییر کرد – بازتاب آنلاین

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، بررسی اخبار روز گذشته حاکی از آن است که ریسک جدیدی در بازار کشور به وجود آمده است. نمودار قیمت ارز از نیمه دوم سال گذشته نشان می دهد که در این مدت با تشدید تنش های منطقه ای، نرخ ارز و سکه روند صعودی جدیدی را آغاز کرد و پس از مدتی افزایش قیمت ها با فاصله جبران شد. از خطرات بازار تحلیلگران اینگونه تحولات بازار را در روزهای آینده پیش بینی می کنند.

دنیای تجارت نوشت: خبر حمله به رئیس دفتر سیاسی گروه حماس، انتظارات تورمی فعالان بازار را تحت الشعاع قرار داد. بنابراین نرخ ارز روند صعودی جدیدی را آغاز کرد. برخی از فعالان بازار معتقد بودند که این افزایش قیمت باید بیشتر از میزان مشاهده شده باشد. اما در مقابل تحلیلگران با بررسی وقایع سیاسی چند ماه اخیر به ویژه در دوره نیم ساله مهر سال گذشته (تاریخ آغاز عملیات گروه‌های فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی) تا به امروز، آنها تصور می‌کنند که این خطر نیز مانند سایر رویدادهای ماه‌های اخیر پس از مدتی از بازار محو خواهد شد. این افراد به اتفاقات نیمه دوم اشاره می کنند فروردین ماه جاری و شلیک مستقیم ایران به سرزمین‌های اشغالی حاکی از آن است که بازار در ماه‌های اخیر با ریسک‌های بیشتری روبرو بوده و با وجود نوسانات، نرخ به روند قبلی خود باز خواهد گشت. البته برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که در صورت انتشار اخبار منفی بیشتر، امکان ادامه روند صعودی وجود دارد.

مسئولان ذیربط کشور در واکنش به حادثه صبح چهارشنبه بر حق پاسخگویی به مسئولان این اقدام تاکید کردند. بنابراین برخی کارشناسان بر این باورند که در صورت اتخاذ تدابیر متقابل، امکان ادامه روند رو به جلو در بازارها وجود دارد. در نهایت باید دید مسئولان کشور چه واکنشی نسبت به این اقدام خواهند داشت و آیا ریسک جدیدی وارد بازار خواهد شد یا خیر.
بازار ارز و طلا روز گذشته نوسانات قیمتی قابل توجهی را تجربه کرد. ارزش ذاتی سکه طلا در بازار داخلی از حاصلضرب قیمت جهانی هر اونس طلا به قیمت روز دلار غیر رسمی و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه تشکیل شده است. قیمت روز سکه حاصل جمع عدد حاصل با نرخ حباب است. در بازار دیروز با افزایش انتظارات تورمی، تقریبا تمامی عوامل ذکر شده حرکت صعودی را نشان دادند. در این راستا قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید با یک میلیون و 50 هزار تومان افزایش به 42 میلیون و 950 هزار تومان رسید. البته قیمت این شاخص طلایی روز گذشته ساعاتی را در کانال 43 میلیون تومان در حال معامله بود. دلار آزاد نیز در شب گذشته نوسانات قابل توجهی در بازار نشان داد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی دیشب 60 هزار و 450 تومان با 1300 تومان افزایش نسبت به نرخ روز گذشته فروخته شد. یورو و پوند به ترتیب با 1200 و 1300 تومان افزایش به قیمت 65 هزار و 550 تومان و 77 هزار و 700 تومان معامله شد.

دنیای اقتصاد: روز گذشته قیمت طلا برای دومین روز متوالی افزایش یافت و به بیش از ۲۴۲۰ دلار در هر اونس رسید. یکی یکی از دلایل این افزایش ناگهانی خبر شهادت اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس است. تنش های ژئوپلیتیکی می تواند عدم اطمینان را در بازار جهانی افزایش دهد و سرمایه گذاران را به خرید دارایی های کم ریسک مانند طلا تشویق کند. نرخ بهره فدرال رزرو نیز در آن روز اعلام شد.

روز گذشته به دلیل افزایش تنش ها در خاورمیانه، قیمت طلا نسبت به روز گذشته ۴۰ دلار افزایش یافت. تحلیلگران ING معتقدند که این فلز گرانبها در پی انتشار خبر ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس افزایش یافت. پس از این خبر فعالان بازار به شمش های مطمئن طلا پناه می برند. در عین حال، بازار طلا به تصمیمات آتی فدرال رزرو در مورد تعیین نرخ بهره خوش بین است. به طور معمول، قیمت طلا رابطه معکوس با نرخ بهره دارد و نرخ بهره پایین تر، اشتیاق سرمایه گذاران به خرید طلا را افزایش می دهد. طلا اغلب ساعات بالاتری قبل از تصمیم نهایی فدرال رزرو برای نرخ بهره معامله می شود. به گفته کارشناسان بازار، انتظار می رود بانک های مرکزی آمریکا نرخ بهره را در 5.5 درصد ثابت نگه دارند.
بازار منتظر نرخ سود جدید است

در حالی که ممکن است نرخ بهره در حال حاضر بدون تغییر باقی بماند، فدرال رزرو درها را برای کاهش احتمالی نرخ در ماه سپتامبر باز خواهد کرد. تقاضا از سوی سرمایه گذاران غربی برای معاملات طلا اندکی در حال افزایش است زیرا گمانه زنی ها حاکی از آن است که فدرال رزرو آمریکا در ماه سپتامبر نرخ بهره را کاهش خواهد داد. رایان مک اینتایر یکی یکی از مدیران شرکت سرمایه گذاری اسپرات گفت: بازار طلا با افزایش تقاضا برای صندوق های طلا در بازار سهام همراه با تنش های خاورمیانه و سایر نقاط جهان با افزایش چشمگیری مواجه است. معامله گران توجه خاصی به پاول، رئیس فدرال رزرو دارند. دیروز، پاول مدت کوتاهی پس از تعیین نرخ بهره در ایالات متحده پشت تریبون ایستاد. مقام ارشد فدرال رزرو با سؤالاتی در مورد حرکت بعدی بانک مرکزی مواجه شده است و پاسخ های او می تواند بازارها را تکان دهد. با توجه به واکنش معامله گران به اتفاقات اخیر، به نظر می رسد بازار شاهد افزایش نوسان قیمت طلا و مشتقات آن باشد.
طلا؛ تعصب ترامپ

از سوی دیگر، بسیاری از سرمایه گذاران منتظر اعلام نتایج انتخابات آمریکا در پاییز هستند، چرا که پیروزی هر نامزد انتخاباتی می تواند تاثیر خاصی بر بازارها داشته باشد. بر اساس نظرسنجی جدید بلومبرگ، اگر دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر برنده شود، طلا بهترین دارایی برای محافظت از سرمایه مردم خواهد بود، زیرا سیاست های او احتمالاً دلار را تضعیف کرده و قیمت فلز زرد را بالا خواهد برد. این در حالی است که قیمت طلا بالاترین افزایش را در دوره ریاست جمهوری ترامپ نسبت به روسای جمهور قبلی ثبت کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا