اخبار روز

خواص فوق العاده شربت زرشک / چه کسانی نباید زرشک مصرف کنند؟

به گزارش صداوسیما، زرشک حاوی انواع ویتامین های C، A، ویتامین های گروه B مانند B1، B2، B6، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، پروتئین، کربوهیدرات، سدیم و پتاسیم است. این شربت نقش موثری در رفع تشنگی و تب بدن به ویژه در روزهای گرم سال دارد. روزه داران می توانند در فاصله افطار تا سحر ۲ لیوان شربت زرشک میل کنند.

این شربت خاصیت لاغری و چربی سوزی دارد و به دلیل داشتن ویتامین های A و C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

شربت زرشک تصفیه کننده خون و تنظیم کننده فشار خون، قند و چربی است. این شربت گردش خون را بهبود می بخشد و از سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند.

افراد مبتلا به مشکلات کبدی و کلیوی باید از شربت زرشک در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند زیرا این شربت کبد و کلیه را پاکسازی می کند و اسید اوریک را از بدن دفع می کند. شربت زرشک تاثیر بسزایی در شادابی، پاکی پوست و رفع آکنه های صورت و بدن دارد. این شربت همچنین به درمان پسوریازیس (نوعی اگزمای شدید پوستی که شامل تجزیه پوست می شود) کمک می کند.

شربت زرشک برای دفع سنگ کیسه صفرا مناسب است. افراد مبتلا به فشار خون پایین باید در مصرف این شربت احتیاط کنند و آن را با عسل فراوان مصرف کنند.

موارد منع مصرف شربت زرشک

افراد مبتلا به سرفه خشک و گلودرد از مصرف شربت زرشک خودداری کنند. این شربت صفرا را پایین می آورد و برای افراد گرم مزاج (صفراوی) بسیار مفید است. اگر بلغم و نوشابه دارید نباید شربت زرشک زیاد مصرف کنید و با عسل زیاد مصرف کنید.

افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، وارفارین و قرص فشار خون، قند و چربی خون مصرف می کنند، نباید شربت زرشک را همزمان با داروهای خود مصرف کنند و بین مصرف دارو و نوشیدن شربت حداقل 2 ساعت فاصله باشد. استفاده از این داروها با شربت زرشک باعث افزایش اثر دارو می شود. افرادی که مزاج صفراوی دارند هنگام مصرف این شربت یک قاشق غذاخوری عسل و افرادی که تیره و بلغمی هستند یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا