اخبار روز

چرا کولر خودرو هوای گرم می دهد؟/راهکارهایی برای خنک کردن کولر خودرو

یکی یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در روزهای گرم تابستان برای هر کسی بیفتد قرار گرفتن در معرض باد گرم کولر ماشین است. با خروج گاز مبرد، رادیاتور به جای هوای سرد، هوای گرم را از سیستم تهویه مطبوع خودرو خارج می کند. البته این مشکل دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد. برای پی بردن به مشکل رادیاتور خودرو، ادامه این مقاله را بخوانید.

تهویه هوا در خودرو چگونه کار می کند؟

به گزارش بیتوته، وظیفه سیستم تهویه تعادل هوای داخل خودرو است. سیستم تهویه مطبوع خودرو در مواقع لزوم هوا را در داخل به گردش در می آورد و در صورت وجود جریان بین هوای بیرون و داخل آن را تمیز می کند. به طور کلی وظایف کولر خودرو عبارتند از:

  • کنترل دمای محیط از طریق سرمایش و گرمایش
  • کنترل رطوبت از طریق خشک کردن و جریان هوا
  • کنترل سرعت هوا و تصفیه هوا
  • هوا را تا حد امکان تصفیه کنید و فضای بیشتری در داخل خودرو ایجاد کنید

عملکرد کولر ماشین چیست؟

خنک کردن فضای داخلی خودرو در طراحی خودرو بسیار مهم است. تهویه کننده هوا یکی یکی از اجزای اصلی تهویه مطبوع خودرو است. کولر خودرو نوعی سیستم تهویه مطبوع گازی است که از گاز فریون برای تولید سرما در داخل کابین استفاده می کند. کولرهای خودرو به دو دسته کولرهای دستی و کولرهای اتوماتیک و دیجیتال تقسیم می شوند.

سیستم رادیاتور خودرو با دستکاری مبرد بین حالت مایع و گاز کار می کند. همانطور که مبرد تغییر می کند، گرما و رطوبت را از خودرو جذب می کند و به سیستم اجازه می دهد هوای خنک و خشک را خارج کند. اگر در قسمتی از رادیاتور مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است به جای هوای سرد، هوای گرم را خارج کند.

قسمت های مختلف رادیاتور ماشین

سیستم رادیاتور خودرو از چندین قطعه اصلی و کلیدی تشکیل شده است که در صورت بروز هر گونه مشکل در هر یک از این قسمت ها، عملکرد رادیاتور تحت تاثیر قرار می گیرد. قطعات مهم رادیاتور خودرو عبارتند از:

کمپرسور: کمپرسور یک پمپ تراکم گاز است. این دستگاه گاز کم فشار گرفته و آن را به گاز با دمای بالا فشرده می کند. کمپرسور در جلوی موتور نصب می شود و توسط یک تسمه مارپیچ به حرکت در می آید.

• خازن: کندانسور نوعی خنک کننده تراکم است و عملکردی مشابه رادیاتور خودرو دارد. این قسمت دمای مایع خنک کننده را کاهش می دهد. با کاهش دما، مبرد از حالت گازی به مایع تبدیل می شود. کندانسور در جلوی ماشین پشت اجاق گاز نصب می شود.

خشک کن: خشک کن قطعه ویژه ای برای جذب قطرات آب در گاز کولر می باشد. این قسمت که تقریباً خواص فیلتر سیستم را دارد با استفاده از ماده خشک کن آب را از مبرد خارج می کند. خشک کن بین کندانسور و اپراتور نصب می شود.

دستگاه اندازه گیری: این قسمت باعث کاهش فشار مبرد و کاهش دمای مبرد می شود. دستگاه اندازه گیری بین خشک کن و فایروال نصب شده است.

• اپراتورها: مبرد در قسمت اواپراتور از مایع به گاز تبدیل می شود بنابراین به این قسمت اواپراتور می گویند. اواپراتور در قسمت سرنشینان پشت داشبورد نصب شده است.

مشکلات رایج تهویه مطبوع خودرو

تهویه کننده هوا، یکی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که خودروها با آن مواجه هستند. گاهی اوقات تهویه هوای خودرو به جای باد سرد باد گرم تولید می کند. دلایل اصلی این مشکل به شرح زیر است:

انسداد کندانسور

عملکرد کندانسور در رادیاتور خودرو خنک کردن گرمای جذب شده از محیط داخلی خودرو و انتقال هوای گرم به بیرون بدنه خودرو است. این قطعه در جلوی خودرو نصب می شود. اگر هوای گرم از رادیاتور اتومبیل شما نشت می کند، حتماً کندانسور را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که این قسمت با کثیفی مسدود شده است، آن را کاملاً با فشار هوا تمیز کنید تا هوای سرد و گرم به درستی جریان یابد. البته به خازن هم آسیب می زند یکی یکی از علل باد گرم است. یکی یکی از رایج ترین علائم خرابی کندانسور خودرو، افزایش جریان آب در خودرو است.

شکستگی پروانه خازن

در صورت شکستگی و آسیب دیدن پره های فن کندانسور رادیاتور، جریان هوای رادیاتور خودرو با مشکل مواجه شده و هوای گرم از سیستم تهویه خودرو نشت می کند. در این صورت پره های کندانسور رادیاتور خودرو را بررسی کرده و از سالم بودن آنها مطمئن شوید. اگر متوجه تغییر وضعیت یا شکستگی تیغه ها شدید، باید ملخ را تعویض کنید.

ترموستات خودرو معیوب است

خرابی ترموستات خودرو باعث می شود که کمپرسور رادیاتور به طور مداوم قطع و وصل شود و در نتیجه کارکرد صحیح کمپرسور مختل شود. در نتیجه خرابی ترموستات بر خرابی کمپرسور تهویه مطبوع خودرو تأثیر می گذارد.

خرابی فن های خنک کننده

یکی یکی از مهم ترین دلایل ایجاد هوای گرم در رادیاتور خودرو خرابی فن های خنک کننده است. اگر فن های کندانسور آسیب ببینند، کندانسور دیگر نمی تواند هوای گرم را به بیرون منتقل کند. فن های رادیاتور خودرو ممکن است در اثر سوختن رله، سوختن موتور، شکستگی تیغه ها و یا مشکلات سیستم الکتریکی خودرو آسیب ببینند و در عملکرد صحیح رادیاتور اختلال ایجاد کنند. در این صورت باید فن را تعویض کنید.

یکی یکی از دلایل آسیب دیدن فن خودرو، برخورد با آوارهای جاده است که منجر به ایجاد ترک در فن می شود. ایرادات الکتریکی مانند خرابی فیوزها، سنسورها و … نیز می تواند علت خرابی فن باشد.

کاهش گاز رادیاتور خودرو به دلیل نشتی

وقتی مقدار گاز مبرد در رادیاتور خودرو کاهش یابد و دیگر استاندارد را رعایت نکند، رادیاتور دیگر نمی تواند هوای گرم را به خوبی به هوای خنک تبدیل کند، بنابراین هوای خارج شده از رادیاتور خودرو گرم است. برای رفع این مشکل باید سیستم خنک کننده خودرو و لوله گاز را بررسی کنید.

گاهی اوقات علت نشتی گاز می تواند فرسودگی شیلنگ ها و سوراخ شدن و شکستگی آنها به دلیل قدیمی بودن باشد و یا به صورت شل آب بندی شده و باعث نشتی کوچک شود. این نشتی های کوچک می توانند باعث گرم شدن هوای خروجی از رادیاتور خودرو شوند.

مشکلات برق در رادیاتور ماشین

برخی از ایرادات و مشکلات الکتریکی رادیاتور خودرو مانند: برخی موارد مانند خرابی سنسور، مشکلات الکتریکی رله رادیاتور خودرو، سوختن فیوز، معیوب بودن ماژول و … باعث ایجاد هوای گرم در رادیاتور خودرو می شود. در صورت بروز این مشکلات، اتصالات و قطعات قطعه الکتریکی باید به دقت بررسی شده و در صورت نیاز، قطعات معیوب تعویض شوند.

مشکلات کمپرسور تهویه مطبوع خودرو

فرآیند خنک‌سازی و توزیع هوای خنک در داخل خودرو به دلیل وجود کمپرسور رادیاتور است. گاز مبرد در داخل کمپرسور می چرخد ​​و از طریق فرآیند تبخیر و جذب دمای محیط، هوای خنک را به داخل خودرو آزاد می کند.

اگر کمپرسور کولر خودرو مشکلاتی از قبیل: ممکن است به دلیل مشکلاتی مانند عملکرد نامناسب یا شل شدن تسمه، کولر گازی قطع و وصل شود، هوای گرم تولید کند و یا کولر خودرو اصلا کار نکند. در این مواقع بهتر است ابتدا تسمه کمپرسور را چک کنید و در صورت شل بودن آن را سفت کنید.

فراموش نکنید که عدم استفاده طولانی مدت از کولر خودرو باعث بروز مشکلاتی در سیستم می شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است در تمام طول سال ماهی یک بار کولر خودرو را روشن کنید و بگذارید حدود 15 دقیقه کار کند. .

علاوه بر این، در خودروهایی که دارای انژکتور سوخت هستند، که ECU در هنگام شتاب زیاد خودرو تمامی دستورات را صادر می کند، فرمان هوای سرد به رادیاتور ارسال نمی شود و باعث گرم شدن هوای رادیاتور می شود. این امر برای این نوع خودروها کاملا طبیعی است و نیازی به عیب یابی ندارد.

نوسانات آمپر خودرو

نوسانات قدرت فعلی خودرو و بالا و پایین رفتن بیش از حد آن باعث آسیب به رادیاتور خودرو می شود. با افزایش جریان، موتور خودرو گرم می شود و دمای رادیاتور خودرو نیز افزایش می یابد و باعث خروج هوای گرم از رادیاتور می شود. برای تشخیص و رفع مشکل باید فن و رادیاتور خودرو بررسی شود و در صورت نیاز فن تعویض شود و یا رادیاتور خودرو به درستی باز و تمیز شود تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا