دانستنی ها

عوارض باورنکردنی مسواک نزدن

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که بزرگسالانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری های دهان و دندان هستند بیش از دیگران مستعد تغییرات مغزی مرتبط با زوال شناختی هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، در این مطالعه بررسی شد که آیا مشکلات دهان و دندان مانند پریودنتیت (بیماری لثه) و از دست دادن دندان خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند سکته مغزی، آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را افزایش می دهد یا خیر.

تحقیقات جدید در ژاپن ارتباط بین بیماری لثه و زوال عقل و کوچک شدن مغز هیپوکامپ (منطقه مهم حافظه که اغلب تحت تاثیر بیماری آلزایمر قرار می گیرد) را نشان می دهد. این امر بر اهمیت بهداشت دهان و دندان برای سلامت مغز تاکید می کند. این یک نتیجه قابل توجه است، اما این اولین بار نیست که چنین پیوندی کشف می شود.

یک مطالعه آمریکایی روی بیش از 40000 بزرگسال ثبت‌نام شده در پروژه تحقیقاتی “Biobank” بریتانیا نشان داد که سلامت ضعیف دهان عامل خطر اصلی سکته مغزی و زوال عقل است. در سال 2019، گروه دیگری از محققان نیز به این نتیجه رسیدند که به طور کلی، یافته های تجربی نشان می دهد که ارتباط بین سلامت دهان و مشکلات شناختی را نمی توان نادیده گرفت.

تحقیقات قبلی همچنین مشکلات دهان و دندان مانند بیماری لثه، از دست دادن دندان، عادات نامناسب مسواک زدن و تشکیل پلاک را با افزایش خطر سکته مغزی و عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا مرتبط کرده است.

با توجه به اینکه نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که بیماری های دهان و دندان می توانند اثرات نامطلوبی بر سلامت سایر اندام های بدن داشته باشند. یکی مسواک زدن یکی از راه های بهبود سلامت دهان و دندان است، به نظر می رسد دانستن فواید باورنکردنی مسواک زدن برای پیشگیری از تعدادی بیماری ضروری است.

لثه های سالم تر: دهان شما یک میکروبیوم پیچیده است که شامل انواع مختلفی از باکتری ها است. این محیط حاوی باکتری های خوبی است که به هضم غذا کمک می کنند و همچنین باکتری های بالقوه مضری که مسئول عفونت و بیماری هستند. مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن باعث کاهش باکتری های مضر در دهان می شود. اگر بهداشت دهان و دندان خود را نادیده بگیرید، باکتری های مضر ممکن است در دهان شما تکثیر شوند. در چنین حالتی ماده ای به نام پلاک روی دندان های شما تشکیل می شود.

کاهش خطر حمله قلبی: متأسفانه، باکتری ها همیشه در دهان شما باقی نمی مانند. در عوض، آنها می توانند از طریق جریان خون در سراسر بدن پخش شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، باکتری‌ها می‌توانند از طریق جریان خون به قلب شما بروند و باعث باریک شدن شریان‌های ظریف شوند و شما را در معرض خطر حمله قلبی قرار دهد. در واقع، بیماری لثه می تواند خطر حمله قلبی را تا 50 درصد افزایش دهد. بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن به موقع و استفاده از نخ دندان می تواند در کاهش خطر حمله قلبی موثر باشد.

ریه های سالم تر: این فقط باکتری های دهان و جریان خون نیستند که شما را در معرض خطر عوارض جانبی قرار می دهند. همچنین ممکن است باکتری ها با تنفس هوا از طریق دهان وارد ریه ها شوند. این می تواند منجر به عفونت های تنفسی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه و ذات الریه شود. با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از این عوارض حاد ریوی پیشگیری کرد.

اگر: دیابت نوع 2 یک اختلال قند خون بالقوه خطرناک است که می تواند باعث ناتوانی و حتی مرگ زودرس شود. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری لثه 50 درصد بیشتر از افراد دارای لثه سالم در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. پس چرا این لینک؟ بیماری لثه باعث التهاب می شود که استفاده صحیح از انسولین را برای بدن دشوار می کند. این وضعیت مقاومت به انسولین نامیده می شود. بنابراین توجه به مسواک زدن صحیح لثه ها در هنگام تمیز کردن دندان بسیار مهم است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: بیماری لثه همچنین می تواند در ایجاد انواع خاصی از سرطان، به ویژه سرطان پانکراس نقش داشته باشد. محققان هنوز به طور کامل این ارتباط را درک نکرده اند، اما برخی معتقدند این باکتری ممکن است باعث رشد سلول های سرطانی شود. البته این احتمال وجود دارد که بین بیماری لثه و سایر انواع سرطان ارتباط وجود داشته باشد. در صورت ابتلا به بیماری لثه و همچنین سیگار کشیدن، این خطرات می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. بنابراین مسواک زدن به خصوص مسواک زدن صحیح لثه ها می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر باشد.

کاهش احتمال ناباروری: اگر شما یک زن هستید، سلامت دهان و دندان شما ممکن است بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد. در واقع، نتایج یک مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به بیماری لثه دو ماه بیشتر از زنان بدون این بیماری باردار شدند. مردان نیز از این خطرات مستثنی نیستند. بیماری لثه و پوسیدگی دندان می تواند باعث سلامت اسپرم شود. برای جلوگیری از این آسیب ها باید در هنگام شستن و مسواک زدن دندان ها به لثه ها توجه ویژه ای داشت.

موفقیت بیشتر در کاهش وزن: اگر به دنبال کمک اضافی برای کاهش وزن هستید، سعی کنید بهداشت دهان و دندان خود را بهبود بخشید. وزن سالم را حفظ کنید یکی این یک جنبه مهم از سلامت کلی است و می تواند خطر عوارض مختلف مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش دهد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا