اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

نیروی بادی و خورشیدی از سوخت‌های فسیلی در اروپا جلو زدند

میزان تولید برق با استفاده از نیروی بادی و خورشیدی در اروپا، در نیمه اول سال ۲۰۲۴، از تولید برق سوخت‌های فسیلی جلو زد.

 

به گزارش ایسنا، سهم نیروی بادی و خورشیدی در سبد برق اتحادیه اروپا، در فاصله ژانویه تا ژوئن، ۳۰ درصد در مقایسه با سهم ۲۷ درصدی تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی بود.

 

طبق گزارش اندیشکده امبر (Ember)، تقاضا برای برق در اتحادیه اروپا در نیمه اول سال میلادی جاری، به میزان ۰.۷ درصد افزایش یافت و از دو سال کاهشی که در دوران بحران انرژی نشان داد، بهبود یافت. این اندیشکده خاطرنشان کرد زمستان ملایم ۲۰۲۴-۲۰۲۳، رشد کلی تقاضا برای برق را محدود کرد.

 

نیروی بادی و خورشیدی به اتفاق هم، در نیمه اول سال ۲۰۲۴، از تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی در ۱۳ کشور عضو اتحادیه اروپا، سبقت گرفتند و در چهار کشور آلمان، بلژیک، مجارستان و هلند، برای نخستین بار در سال ۲۰۲۴، به این نقطه عطف رسیدند.

 

تولید برق از سوخت فسیلی در سراسر اتحادیه اروپا در نیمه اول سال، به میزان ۱۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. در نتیجه، سوخت‌های فسیلی تنها در ۲۷ درصد از تولید برق اتحادیه اروپا در این مدت سهم داشتند که کمتر از ۳۳ درصد در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بود.

 

امبر اعلام کرد تولید برق از زغال سنگ و گاز طبیعی به ترتیب، به میزان ۲۴ درصد و ۱۴ درصد کاهش یافت. افزایش تولید برق از نیروی بادی و خورشیدی، یک پنجم از برق تولید شده از سوخت‌های فسیلی را در فاصله سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، حذف کرد.

 

در گزارش امبر آمده است: با وجود این نقطه عطف دلگرم کننده، اتحادیه اروپا به حمایت سیاستی بیشتری نیاز دارد که شامل کاهش محدودیت‌ها و موانع مانند صدور مجوز و محدودیت دسترسی به شبکه، برای بکارگیری سریع نیروی بادی و خورشیدی است.

 

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحت شرایط سیاستی فعلی و برنامه‌های دولت‌های اتحادیه اروپا، این بلوک به هدف خود برای رسیدن به ۷۵۰ گیگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی نصب شده و ۴۲۵ گیگاوات ظرفیت بادی نصف شده تا سال ۲۰۳۰، دست خواهد یافت.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا