دانستنی ها

اشعه ماوراء بنفش: عامل اصلی سرطان پوست

در برخی از فرهنگ ها، برنزه کردن ممکن است از نظر زیبایی شناختی مطلوب باشد و خود را به عنوان نمادی از جذابیت و سلامت تثبیت کرده است، اما برنزه کردن هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. این برنزه شدن به دلیل مقاومت پوست شما برای جلوگیری از آسیب بیشتر است. از هر پنج سرطان پوست، چهار مورد با محافظت مناسب قابل پیشگیری است و انجام اقدامات احتیاطی ساده می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. فعالیت های بیرون از خانه فواید جسمی و روحی زیادی دارد. این فواید باید با محافظت از پوست در برابر اثرات منفی شناخته شده اشعه ماوراء بنفش متعادل شود.

به گزارش وبدا، برای محافظت مناسب از نور خورشید می توان اقدامات احتیاطی ساده ای انجام داد که در ادامه به آن می پردازیم.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ظهر را محدود کنید

اشعه ماوراء بنفش خورشید دو ساعت قبل و دو ساعت بعد از ظهر قوی ترین است. در این ساعات به خصوص در بهار و تابستان تا حد امکان قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را محدود کنید. صبح‌ها و بعدازظهرها می‌توانید با خیال راحت بیرون باشید و خطر آفتاب‌سوختگی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

به شاخص UV توجه کنید

شاخص UV (UVI) اندازه گیری اشعه UV است. مقادیر این شاخص از صفر تا بالا متغیر است. هر چه این شاخص بالاتر باشد، احتمال آسیب به پوست و چشم بیشتر می شود و زمان کمتری برای آسیب دیدگی نیاز است. این ابتکار مهم به شما کمک می کند تا فعالیت های خود را در فضای باز برنامه ریزی کنید تا از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کنید و در عین حال همیشه اقدامات احتیاطی را در برابر قرار گرفتن بیش از حد انجام دهید. هنگامی که این شاخص 3 یا بالاتر است، توجه ویژه ای به رعایت نکات ایمنی در برابر اشعه UV داشته باشید. ممکن است مقادیر شاخص UV مختص منطقه یا مکان شما وجود داشته باشد. به عنوان مثال، دوره های حفاظت در برابر نور خورشید در وب سایت های خدمات هواشناسی و برنامه های هواشناسی نشان داده شده است.

از سایه ها عاقلانه استفاده کنید

زمانی که پرتوهای فرابنفش خطرناک هستند، به دنبال سایه باشید و به یاد داشته باشید که مناطق سایه دار مانند درختان، چترها یا چترهای آفتابی محافظت کامل در برابر اشعه ماوراء بنفش را ایجاد نمی کنند. به یاد داشته باشید که شما همچنان در معرض اشعه ماوراء بنفش پراکنده و بازتاب ها (بازتاب) هستید، به خصوص در مکان های برفی یا مناطقی با سطوح براق مانند سطوح آب، سواحل، یا صخره های سفید.

لباس محافظ بپوشید

بهترین محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش در فضای باز توسط لباس ارائه می شود. کلاه لبه پهن از چشم ها، گوش ها، صورت و گردن محافظت می کند. شنل‌های بافته شده از پوست محافظت می‌کنند و عینک‌های آفتابی به سبک Warparound ۱۰۰٪ محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش A و B را ارائه می‌کنند و آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

استفاده از کرم های ضد آفتاب

از کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع در مناطقی از پوست که نمی توانند با لباس پوشانده شوند استفاده کنید. محافظت در برابر آفتاب به بهترین وجه با ماندن در سایه و پوشیدن لباس به جای استفاده از کرم ضد آفتاب به دست می آید. از کرم های ضد آفتاب برای طولانی کردن مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده نکنید. اگرچه این کرم ها می توانند شروع آفتاب سوختگی را به تاخیر بیندازند، اما نمی توانند به طور کامل اشعه ماوراء بنفش را مسدود کنند. توصیه می شود از کرم های ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب حداقل SPF 30 و طیف وسیعی از محافظت در برابر UV A و B استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید، به خصوص بعد از تعریق، شنا، بازی در فضای باز یا ورزش.

از دستگاه های برنزه کننده خودداری کنید

دستگاه های برنزه کننده به گونه ای طراحی شده اند که مقادیر بالایی از اشعه ماوراء بنفش را ساطع می کنند. ارتباط واضحی بین استفاده از دستگاه های برنزه کننده و سرطان پوست وجود دارد. اثرات استفاده از دستگاه برنزه کننده مانند تولید ویتامین دی به دلیل اثرات مضری که دارد بسیار قوی است، بنابراین بهتر است از برنز کننده ها به طور کلی خودداری کنید. بسیاری از کشورها قوانینی دارند که استفاده از دستگاه های برنزه کننده را ممنوع یا محدود می کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا