اخبار روز

عوارض باورنکردنی مسواک نزدن

به گزارش بازتاب آنلاین، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد بزرگسالانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری های مربوط به دهان و دندان هستند، بیش از دیگران در معرض تغییرات مغزی مرتبط با زوال شناختی هستند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: این تحقیق بررسی کرد که آیا مشکلاتی در دهان مانند پریودنتیت (بیماری لثه) و از دست دادن دندان می تواند خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند سکته مغزی، آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را افزایش دهد یا خیر.

به گزارش Science Alert، تحقیقات جدید در ژاپن ارتباط بین بیماری لثه و زوال عقل و همچنین کوچک شدن مغز در هیپوکامپ (منطقه کلیدی برای حافظه که اغلب تحت تاثیر بیماری آلزایمر است) را نشان می دهد. این امر اهمیت بهداشت دهان و دندان را برای سلامت مغز برجسته می کند. این یک نتیجه قابل توجه است، اما این اولین بار نیست که چنین ارتباطی کشف می شود.

یک مطالعه آمریکایی بر روی بیش از 40000 بزرگسال که در پروژه تحقیقاتی Biobank در انگلستان شرکت کردند، نشان داد که به نظر می رسد بهداشت ضعیف دهان عامل خطر اصلی سکته مغزی و زوال عقل باشد. در سال 2019، سایر محققان نیز به این نتیجه رسیدند که به طور کلی، نتایج تجربی نشان می دهد که ارتباط بین سلامت دهان و مشکلات شناختی را نباید دست کم گرفت.

تحقیقات قبلی همچنین مشکلات دهان و دندان مانند بیماری لثه، از دست دادن دندان، عادات نامناسب مسواک زدن و تشکیل پلاک را با افزایش خطر سکته مغزی و عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا مرتبط کرده است.

بر اساس گزارش مرکز دندانپزشکی گودمن، با در نظر گرفتن نتایج تحقیقات مختلف مبنی بر اینکه بیماری های دهان و دندان می تواند بر سلامت سایر اعضای بدن تأثیر منفی بگذارد و در نظر گرفتن این واقعیت یکی مسواک زدن دندان ها یکی از راه های بهبود سلامت دهان و دندان است. به نظر می رسد دانستن فواید شگفت انگیز مسواک زدن در پیشگیری از تعدادی از بیماری ها ضروری است.

لثه های سالم تر: دهان شما یک میکروبیوم پیچیده است که حاوی گونه های زیادی از باکتری ها است. این محیط حاوی باکتری های خوب است که به هضم غذا کمک می کند و باکتری های بالقوه مضری که مسئول عفونت ها و بیماری ها هستند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم باعث کاهش باکتری های مضر در دهان می شود. اگر بهداشت دهان و دندان خود را نادیده بگیرید، باکتری های مضر می توانند در دهان شما تکثیر شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ماده ای به نام پلاک روی دندان های شما تشکیل می شود.

کاهش خطر حمله قلبی: متاسفانه باکتری ها همیشه در دهان باقی نمی مانند. در عوض، آنها می توانند از طریق جریان خون در سراسر بدن توزیع شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، باکتری‌ها می‌توانند از طریق جریان خون به قلب شما بروند و باعث باریک شدن شریان‌های ظریف شوند که می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. در واقع، بیماری لثه می تواند خطر حمله قلبی را تا 50 درصد افزایش دهد. بنابراین، رعایت بهداشت دهان و دندان به موقع با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند به طور موثری خطر حمله قلبی را کاهش دهد.

ریه های سالم تر: فقط باکتری های دهان و خون نیستند که می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. همچنین ممکن است باکتری ها با استنشاق هوا از طریق دهان وارد ریه ها شوند. این می تواند منجر به عفونت های تنفسی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه و ذات الریه شود. در صورت توجه به بهداشت دهان و دندان می توان از این عوارض حاد ریوی پیشگیری کرد.

کمتر احتمال دارد به دیابت مبتلا شوید: دیابت نوع 2 یک اختلال قند خون بالقوه خطرناک است که می تواند باعث ناتوانی و حتی مرگ زودرس شود. مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به بیماری لثه 50 درصد بیشتر از افراد دارای لثه سالم است. اما چرا این ارتباط؟ بیماری لثه باعث التهاب می شود و استفاده صحیح از انسولین را برای بدن دشوار می کند. این وضعیت مقاومت به انسولین نامیده می شود. بنابراین بسیار مهم است که هنگام مسواک زدن لثه ها به درستی تمیز شوند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: بیماری لثه همچنین می تواند به ایجاد انواع خاصی از سرطان، به ویژه سرطان پانکراس کمک کند. محققان هنوز به طور کامل این ارتباط را درک نکرده اند، اما برخی معتقدند این باکتری می تواند رشد سلول های سرطانی را تقویت کند. البته احتمال ارتباط بین بیماری لثه و سایر انواع سرطان وجود دارد. اگر بیماری لثه دارید و همچنین سیگار می کشید، این خطرات می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. بنابراین، مسواک زدن دندان ها، به ویژه مسواک زدن صحیح دندان ها، می تواند به طور موثری خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

کاهش احتمال ناباروری: اگر شما یک زن هستید، سلامت دهان و دندان شما ممکن است بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد. در واقع، نتایج یک مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به بیماری لثه دو ماه بیشتر از زنان بدون بیماری لثه باردار شدند. مردان نیز از این خطرات مستثنی نیستند. بیماری لثه و پوسیدگی دندان می تواند به سلامت اسپرم منجر شود. برای جلوگیری از این صدمات، هنگام شستن و مسواک زدن دندان ها باید به لثه ها توجه ویژه ای داشت.

موفقیت بیشتر در کاهش وزن: اگر برای کاهش وزن به کمک بیشتری نیاز دارید، سعی کنید بهداشت دهان و دندان خود را بهبود بخشید. وزن سالم را حفظ کنید یکی این یک جنبه مهم از سلامت کلی است و می تواند خطر عوارض مختلف مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش دهد.

47236

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا