اخبار روز

این محله زمانی به پاریس تهران معروف بود (+عکس)

عباس عباسی یکی از اهالی قدیمی منطقه یوسف آباد در مورد اهالی این منطقه می گوید: بیشتر این زمین ها در اختیار کارمندان وزارت آموزش و پرورش، برنامه و بودجه و بخشی نیز متعلق به کارمندان وزارت آموزش و پرورش بوده است. آموزش و پرورش، برنامه ریزی و بودجه وزارت مالیه.

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت این زمین ها در آن زمان در هر نقطه از محله متفاوت بود. زمین های شرق جاده شهید جهان آرا به سمت مستوفی، مدبر و ابن سینا متری 4 تومان و در غرب جهان آرا متری 2 تومان بوده و در ازای خرید این قطعات ماهیانه مبلغی از حقوق کارکنان کسر می شود. .

زمین های 400 تا 500 متری به کارکنان رده بالاتر و قطعات 180 تا 200 متری به کارمندان رده پایین فروخته شد. آن موقع هم مثل الان ملک ها نه پلاک داشتند و نه نشانی و شماره اصلی فقط در هنگام خرید به کارمند داده می شد. پس از فروش زمین در هر اداره یک اداره خزانه راه اندازی کردند و کارمندان با مراجعه به آنها و دادن شماره مدارک و پلاک دریافت کردند و حضوری اموالشان را بررسی کردند.

عباسی ادامه می دهد: واگذاری این زمین ها بدون برنامه ریزی شهری، نقشه برداری و تعیین حریم کوچه ها و خیابان ها انجام شده است خانه ها را در پستی و بلندی های این منطقه به صورت خانه های ویلایی و نیمه مستقل ساخته است. این امر باعث ایجاد مشکلات و اختلافاتی برای ساکنین در حین ساخت و ساز شد که منجر به طولانی شدن زمان تحویل ملک به کارکنان شد.

این محله زمانی به پاریس تهران معروف بود!

تا پایان سال 1329 سه هزار قطعه زمین در شرق یوسف آباد واگذار شد اما هیچ ساخت و سازی صورت نگرفت. علاوه بر این دو هزار قطعه زمین برای قسمت غربی یوسف آباد در نظر گرفته شد و نقشه برداری و تقسیم آنها از سال 1329 آغاز شد.

در مجموع حدود 20 خانه در این منطقه ساخته شد که برخی از آنها متعلق به افراد مشهور آن زمان مانند جمیل صاحب دشت قزوین یا دکتر دکتر بود. جبلی وزیر کشور وقت یا دکتر. گنجی که در آن زمان وزیر آموزش و پرورش بود. از دهه 1940، کارگران آموزشی به تدریج زمین های خود را فروختند و کلیمی ها، زرتشتیان و ارامنه به این سمت حرکت کردند.

در آن زمان یوسف آباد نسبت به سایر محله های تهران محله خوبی بود. آب و قنات بود. تهرانی ها و ساکنان محل، خیابان مستوفی را به دلیل سرسبزی و زیبایی، پاریس تهران نامیدند.

این محله زمانی به پاریس تهران معروف بود!

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا