اخبار روز

سبزترین ساختمان های جهان چه ویژگی هایی دارند (+عکس)

ساختمان‌های پایدار در سراسر جهان از راه‌حل‌های نوآورانه و مبتنی بر فناوری برای مبارزه با تغییرات اقلیمی استفاده می‌کنند و با گسترش استفاده از انرژی پاک به کاهش ردپای کربن جهانی کمک می‌کنند.

به گزارش ایمنا، در زیر نمونه های برجسته ای از ساختمان های پایدار در کشورهای مختلف آورده شده است که دارای ویژگی های پایدار بسیاری برای کاهش انتشار کربن و در نتیجه بهره مندی بیشتر از محیط طبیعی هستند. طرح‌های دگرگون‌کننده و تأثیرات مثبت زیست‌محیطی آن‌ها می‌تواند منبع الهام بخش صنعت ساخت‌وساز در شهرها و کشورها باشد.

برج شانگهای چین

ساخت برج 128 طبقه شانگهای در منطقه مالی شانگهای در سال 2008 آغاز شد و در سال 2016 به پایان رسید. بسیاری از ویژگی‌های پایدار در طراحی برج گنجانده شده‌اند که امکان کاهش سالانه ردپای کربن را به میزان 34000 تن، صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی سالانه به لطف سیستم‌های کنترل هوشمند و نظارت بر انرژی، توربین‌های بادی در سرتاسر ساختمان که سالانه 350000 کیلووات ساعت برق تولید می‌کنند و سیستم بازیافت آب باران نیز برای استفاده داخلی طراحی شده است. معماری برج شانگهای مبتنی بر کاهش 24 درصدی بار باد و همچنین مقاوم‌تر کردن آن در برابر زلزله است.

کاخ المپیک، لوزان سوئیس

خانه المپیک یکی این یکی از پایدارترین ساختمان های جهان است که کمیته بین المللی المپیک (IOC) به طور رسمی در ژوئن 2019 افتتاح شد. ماموریت این خانه این است که از طریق ورزش جهان را به مکانی بهتر تبدیل کند و عناصر پایداری، اعتبار و جوانی را در بر گیرد.

ساختمان المپیک دارای پنل‌های خورشیدی و پمپ‌های حرارتی متعددی است که از آب دریاچه ژنو برای تولید انرژی استفاده می‌کنند و ۳۵ درصد انرژی کمتری نسبت به ساختمان‌های مشابه مصرف می‌کنند. در عین حال، تمرکز بر بهبود سلامت و رفاه کاربران است. این ساختمان گواهینامه های بین المللی و محلی متعددی از جمله گواهینامه LEED (پیشرو در طراحی انرژی و محیطی) دریافت کرده است.

ویژگی های سبزترین ساختمان های جهان چیست؟

ساختمان کریستال، لندن، انگلستان

ساختمان تمام الکتریکی کریستال در گرینویچ لندن، از سوخت فسیلی استفاده نمی کند و توسط پمپ های حرارتی زمین گرمایی گرم می شود. این ساختمان دارای گواهینامه های ساختمان پایدار BREEAM و LEED است و از فناوری های متعددی برای کاهش مصرف انرژی از جمله انرژی خورشیدی و انرژی زمین گرمایی استفاده می کند. انرژی خورشیدی بیش از 20 درصد برق مصرفی ساختمان را پوشش می دهد.

طراحی نوآورانه این ساختمان متعلق به زیمنس است و فناوری هایی را به نمایش می گذارد که از زندگی پایدار شهری و مجموعه زیست محیطی این شرکت پشتیبانی می کند. این ساختمان همچنین دارای مدیریت هوشمند، روشنایی LED، سیستم برداشت آب باران و سیستم تصفیه آب است و 90 درصد در تامین آب خودکفا است.

ویژگی های سبزترین ساختمان های جهان چیست؟

برج بانک آمریکا، نیویورک | ایالات متحده آمریکا

برج بانک آمریکا در شهر نیویورک به عنوان یکی این یکی از بلندترین ساختمان های شهر و اولین ساختمان در نیویورک است که گواهینامه LEED را دریافت کرده است. در راستای اهداف خالص صفر، این شرکت قصد دارد تا سال 2030 یک تریلیون دلار در یک طرح محیطی شرکتی سرمایه‌گذاری کند و دستیابی به اقتصاد خالص صفر را تسریع بخشد.

این ساختمان از یک نیروگاه گاز طبیعی در محل استفاده می کند تا 70 درصد برق مورد نیاز سالانه خود را تامین کند و گرمای هدر رفته از نیروگاه برای تولید بخار برای سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان استفاده می شود.

ویژگی های سبزترین ساختمان های جهان چیست؟

ویلا سان مون | چین

عمارت ماه خورشید در دژو (شاندونگ)، چین. یکی این یکی از بزرگترین آسمان خراش های جهان است که انرژی خورشیدی تولید می کند. سقف این ساختمان دارای ظاهری بادبزن شکل است که از بیش از پنج هزار پنل خورشیدی تشکیل شده و 98 درصد انرژی مورد نیاز پنل های خورشیدی استراتژیک روی سقف و نما را تامین می کند.

این عمارت با استفاده از انرژی فتوترمال، فتوولتائیک و سایر فناوری‌های بهینه‌سازی انرژی، سالانه ۲.۵ تن زغال‌سنگ، ۶.۶ میلیون کیلووات ساعت برق و بیش از ۸.۶ تن انتشار سمی را ذخیره می‌کند.

ویژگی های سبزترین ساختمان های جهان چیست؟

سنترال پارک وان | استرالیا

وان سنترال پارک که در نیو ساوت ولز استرالیا واقع شده است، یک ساختمان بلند با کاربری مختلط است که از برج های مسکونی و یک مرکز خرید شش طبقه تشکیل شده است. در سال 2013 توسط شورای ساختمان سبز استرالیا به ساختمان پنج ستاره با کاربری مختلط اعطا شد.

ساختمان‌های این پارک دارای طیف وسیعی از ویژگی‌های سبز مانند سیستم آبگیر، بام‌های سبز، بازیافت مواد، طرح اشتراک خودرو و دفع فاضلاب هستند. شبکه آب بازیافتی پارک مرکزی بزرگترین کارخانه آب بازیافتی جهان را با یک بیوراکتور غشایی در زیرزمین محله برای تامین بخشی از آب خانگی ساختمان قرار داده است. علاوه بر این، باغ های معلق عمودی داخلی و خارجی و گلدان های گل قرار داده شده در بالکن ها وجود دارد.

ویژگی های سبزترین ساختمان های جهان چیست؟

نیروگاه کپن هیل، کپنهاگ دانمارک

کاپن هیل یکی این یکی از تمیزترین زباله سوزها در جهان است که سالانه بیش از 440000 تن زباله را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. با توربین بخار 63 مگاوات ساعت انرژی و مبدل های حرارتی در سیستم گرمایش شهری، تامین کننده 680 هزار پایتخت نشین بوده و روزانه 300 کامیون زباله را به خارج از شهر منتقل می کند. Capenhill تنها نیروگاه در جهان است که یک پیست اسکی در فضای باز روی پشت بام دارد.

ویژگی های سبزترین ساختمان های جهان چیست؟

ساختمان مکعب، برلین آلمان

مکعب برلین یک ساختمان اداری مکعبی شکل است که در فوریه 2020 افتتاح شد. این ساختمان 10 طبقه با نمای شیشه ای منحصر به فرد برای صرفه جویی در منابع و کارآمدی در مصرف انرژی از طریق تولید انرژی خورشیدی طراحی شده است. پنجره های ساختمان برای کاهش گرمای داخلی روکش شده اند که اثرات مثبتی مانند تهویه طبیعی را به همراه دارد.

مکعب برلین به دلیل داشتن نمای شیشه ای لعابدار و پنل های خورشیدی 25 درصد کارآمدتر از ساختمان های سبز سنتی است.

علاوه بر این، ساختمان دارای چندین سیستم مدیریت هوشمند برای نظارت بر جریان و مصرف انرژی است و سیستمی به نام «مغز ساختمان» از یادگیری ماشینی برای پردازش تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده از مکان‌های مختلف و انطباق تنظیمات ساختمان با نیازهای هر یک استفاده می‌کند. این کار برای اطمینان از به حداکثر رساندن عملکرد انجام می شود.

ویژگی های سبزترین ساختمان های جهان چیست؟

مرکز تجارت سبز سهرابجی گودرژ | هندوستان

مرکز تجارت سبز سهرابجی گودرج، واقع در حیدرآباد، هند، یک ساختمان پنج ستاره دفتر کارایی انرژی دولت هند (BEE) با دفاتر، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و اتاق‌های کنفرانس است. حدود 55 تا 60 درصد مساحت بام با سقف های گیاهی پوشانده شده است و مابقی منطقه با پنل های خورشیدی با توان خروجی 24 کیلووات پوشیده شده است که 20 درصد از کل هزینه های انرژی ساختمان را به خود اختصاص می دهد. یکی یکی دیگر از ویژگی های این ساختمان پایدار این است که فاضلاب و رواناب توسط گیاهان روی پشت بام فیلتر، تصفیه و بازیافت می شوند.

ویژگی های سبزترین ساختمان های جهان چیست؟

مرکز مالی Taipei101 | تایوان

تایپه 101 آسمان خراش فوق العاده ای در شهر تایپه تایوان با ارتفاع 508 متر، 101 طبقه بالای زمین و پنج طبقه زیرزمین است و اولین ساختمان در جهان است که ارتفاع آن از 500 متر فراتر می رود. این برج گواهینامه LEED را دریافت کرده و بلندترین ساختمان سبز در جهان محسوب می شود.

تایپه 101 از سیستم های مختلفی برای کاهش مصرف انرژی خود استفاده می کند و سالانه 33.41 میلیون کیلووات ساعت انرژی معادل دو میلیون دلار صرفه جویی می کند. به عنوان مثال، دستگاه های کم جریان و سیستم های مدیریت اختصاصی مصرف آب را در ساختمان کاهش داده اند بدون اینکه تأثیری بر مستاجران ساختمان بگذارند. برای کاهش آلودگی، لامپ های کم جیوه و بدون جیوه نیز در سرتاسر ساختمان تعبیه شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا