دانستنی ها

میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین دی بدن را تغذیه می کند

وقتی در مورد رژیم غذایی متعادل صحبت می کنیم، میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین D ضروری هستند. این به این دلیل است که ویتامین D یکی یکی از ویتامین های مهم در نظر گرفته می شود زیرا نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارد.

به گزارش سلامت نیوز، ویتامین D به عنوان یک عنصر حیاتی در بدن انسان از جمله حمایت از سلامت استخوان، حمایت از سیستم ایمنی، کاهش التهاب و کمک به جذب کلسیم بسیار مهم است. اگرچه نور خورشید منبع اصلی ویتامین D است، اما برخی از میوه ها و سبزیجات نیز می توانند منابع ارزشمندی از این ماده مغذی مورد نیاز باشند.

میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین D

وقتی نوبت به میوه ها می رسد، گزینه هایی که به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند محدود هستند. برخی از میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین D که سلامت کلی را تقویت می کنند عبارتند از:

آووکادو
این میوه فوق العاده نه تنها خوشمزه است، بلکه فواید سلامتی باورنکردنی دارد و منبع خوبی از مواد مغذی ضروری از جمله چربی های سالم، فیبر و ویتامین D است. اگرچه محتوای ویتامین D آووکادو در مقایسه با سایر منابع نسبتاً کم است، اما وجود آنها قطعاً می تواند به دریافت کلی تغذیه شما کمک کند.

کیوی
کیوی سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین‌های D، C، K و فیبر است و زمانی که در تصمیم‌گیری برای اینکه کدام میوه‌ها حاوی ویتامین D هستند مشکل دارید، همیشه کیوی را انتخاب کنید زیرا یک مکمل غذایی است.

نارنجی
پرتقال به دلیل محتوای بالای ویتامین C خود شناخته شده است، اما مقادیر کمی ویتامین D را نیز برای بدن شما فراهم می کند.

موز
موز یکی یکی دیگر از میوه های عالی سرشار از ویتامین D است. آنها به عنوان منبع مهمی از منیزیم هستند که تولید ویتامین D را در بدن تحریک می کنند. منیزیم نقش مهمی در تنظیم سطح هورمون پاراتیروئید و شکل فعال ویتامین D دارد که نقش مهمی در حفظ هموستاز استخوان دارد.

استفاده از 1 تا 2 عدد موز در تغذیه روزانه توسط متخصصان بهداشت توصیه می شود.

شکل
اغلب آن را میوه بهشت ​​می دانند و یکی این میوه به عنوان میوه ای سرشار از ویتامین های D، C، A و B شناخته می شود. این میوه خوشمزه منبع طبیعی کلسیم، فسفر، اسید فسفریک و پروتئین انجیر است که اغلب به عنوان میوه خشک مصرف می شود.

گواوا
گواوا یک میوه گرمسیری غنی از ویتامین C و سایر مواد مغذی ضروری است. همچنین مقادیر متوسطی ویتامین D را فراهم می کند. گنجاندن گواوا در رژیم غذایی روزانه می تواند مصرف کلی ویتامین D شما را افزایش دهد.

پاپایا
پاپایا یک میوه گرمسیری غنی از ویتامین های A، C و E است. همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین D است.

هندوانه
هندوانه میوه ای تازه و مرطوب کننده است که در تابستان مصرف می شود. اگرچه منبع قابل توجهی از ویتامین D نیست، اما همچنان مقدار کمی به مصرف روزانه شما اضافه می کند. مصرف هندوانه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کامل می تواند به دریافت کلی ویتامین D شما کمک کند.

قارچ
برخی از قارچ‌ها مانند مایتاکه، مورل و شیتاکه می‌توانند در معرض نور خورشید ویتامین D تولید کنند. قارچ های دکمه ای تازه می توانند مقادیر قابل توجهی ویتامین D2 را در صورت قرار گرفتن عمدی در معرض نور خورشید ظهر به مدت 15 تا 20 دقیقه تولید کنند. به طور معمول، این فرآیند منجر به سطوح ویتامین D تقریباً 10 گرم در 100 گرم FW می شود که مطابق با مصرف توصیه شده روزانه ویتامین D است.

اسفناج
اسفناج سرشار از مواد مغذی ضروری است و طیف وسیعی از مواد معدنی از جمله ویتامین D را فراهم می کند. اگرچه سطح ویتامین D موجود در اسفناج زیاد نیست، اما همچنان می تواند دوز مورد نیاز شما را تامین کند.

سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی ضروری مانند فیبر غذایی، منگنز، ویتامین A (به شکل بتاکاروتن)، ویتامین D، پتاسیم، مس و غیره است. سیب زمینی شیرین جایگزین سالم تری برای سیب زمینی سفید است. آنها نه تنها دارای شاخص گلیسمی پایین تری هستند، بلکه حاوی فیبر بیشتری نیز هستند و برای کسانی که به دنبال جایگزین سالم تری هستند، انتخابی عالی هستند.

کدو سبز
کدو سبز حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین D است. گنجاندن کدو تنبل در رژیم غذایی منظم می تواند به افزایش سطح ویتامین D شما کمک کند.

کلم بروکلی
بروکلی یک سبزی چلیپایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله ویتامین D است. می توان آن را هم به صورت خام و هم پخته مصرف کرد و یک مکمل سالم برای هر وعده غذایی است.

بامیه
این گیاه دارای طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین D است. گنجاندن بامیه در رژیم غذایی می تواند به میزان قابل توجهی به شما در تامین نیازهای ویتامین D کمک کند.

نخود سبز
نخود سبز به عنوان منبع مفید ویتامین D عمل می کند. افزودن نخود سبز به وعده های غذایی خود می تواند این ماده مغذی ضروری را در اختیار شما قرار دهد.

آناناس
آناناس یک میوه استوایی خوشمزه است که مقادیر کمی از چندین ویتامین ضروری از جمله ویتامین D را فراهم می کند.

کدو سبز
کدو تنبل یک سبزی کم کالری است و حاوی مقادیر کمی ویتامین D در کنار سایر مواد مغذی است.

کلم
کلم پیچ یک سبزی مغذی است که مقادیر قابل توجهی ویتامین D و همچنین سایر ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی را فراهم می کند.

برگ شنبلیله
برگ های شنبلیله سرشار از ویتامین های مختلف از جمله ویتامین D است. آنها طعمی متمایز به غذاها می دهند و می توانید از آنها در کاری، نان یا به عنوان چاشنی استفاده کنید.

گل كلم
گل كلم یکی یکی دیگر از سبزیجات چلیپایی غنی از ویتامین D است و می توان از آن در برنج گل کلم، برشته شده به عنوان غذای جانبی یا در سوپ و کاری استفاده کرد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا