اخبار روز سینما

چه وسایلی را در سفر اربعین با خود ببرید و چه چیزهایی را نه؟







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، سفر به عراق در ایام اربعین با هر سفر دیگری متفاوت است. جدای از نحوه سفر و بازگشت به کشور، هنگام بردن وسایل مسافر اربعینی باید مراقب بود که فقط ضروری ترین و مفیدترین وسایل را بردارد.

با نزدیک شدن به زمان سفر، زائران امام حسین علیه السلام خود را برای جمع آوری وسایل آماده می کنند و برای خروج از منزل آماده می شوند و برای این سفر ویژه، نوع دیگری از چمدان ها را می بندند. با این روش بهتر است چمدان های زیادی با خود نبرید چون سفر پیاده است. اما وجود برخی اقلام مانند لباس، حوله، مسواک، عینک، کلاه آفتابگیر و دستمال کاغذی ضروری به نظر می رسد.

فراموش نکنید که این الزامات ممکن است بسته به نوع مسیر شما (هوایی یا زمینی) متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر با هواپیما سفر می کنید، حتماً وسایلی را در چمدان خود حمل کنید. حمل اجسام فلزی مانند چاقو یا سوهان ناخن، قیچی و ناخن گیر در کابین هواپیما ممنوع است. اگر اینها را در کیف یا کوله پشتی خود دارید، باید در فرودگاه با آنها خداحافظی کنید و به نیروهای امنیتی فرودگاه تحویل دهید.

اسناد

تنها مدارک مورد نیاز و لازم برای انجام این سفر بلیط و پاسپورت می باشد. اطمینان حاصل کنید که در این سفر هیچ مدرکی مانند شناسنامه، کارت شناسایی، گواهی، دسته چک، کارت اعتباری و … به همراه نداشته باشید. مقداری پول نقد با خود ببرید.

بهترین ترکیب حرکات

یکی یکی از مهم ترین لوازم سفر اربعین کفش مناسب پیاده روی است. نپوشیدن کفش مناسب می تواند منجر به درد پا، تاول و سایر مشکلات شود. در صورت امکان کفش مناسب پیاده روی در دسترس داشته باشید تا پیاده روی را آسان تر کنید.

یکی یکی از ویژگی هایی که کفش کوهنوردی باید داشته باشد، قابلیت جذب ضربه و عدم انتقال آن به پا است. بنابراین کفش هایی را انتخاب کنید که به طور خاص برای این منظور ساخته شده اند و کمترین فشار را به زانو وارد می کنند.

کفش های چرمی به دلیل سنگینی و عدم گردش هوا در پا باعث ایجاد حس بد در هنگام ورزش می شوند. به همین دلیل کفش های پیاده روی با رویه پارچه ای را توصیه می کنیم که هم سبک ترند و هم گردش هوا را بهتر می کنند.

رویه کفش نیز بسته به انتخاب شما خودش را نشان می دهد. به عنوان مثال رویه های چرمی ضد آب در روزهای بارانی برای شما موثرتر خواهد بود. البته انتخاب کاملا با شماست. پاشنه کفش کوهنوردی نباید خیلی ضخیم باشد. این نوع پاشنه باعث می شود که پای شما با زمین برخورد کند که نه تنها حرکت شما را کند می کند بلکه احتمال درد مچ پا پس از راه رفتن را نیز افزایش می دهد.

پاشنه کفش کوهنوردی باید نسبتاً نرم و ثابت باشد و از حرکت عمودی یا افقی پا جلوگیری کند، پاشنه خیلی نرم توصیه نمی شود. زیره کفش نباید لیز باشد.

یک پد منعطف که امکان خم شدن بهتر انگشتان پا را فراهم کند در کفش های پیاده روی ضروری است.

زبان کفش نیز باید نرم و کف آلود باشد تا فشاری که رویه و بند به پا وارد می شود کاهش یابد. این در پیاده روی های طولانی بسیار مهم است.

وزن کم نیز یکی از ویژگی های مهم کفش های کوهنوردی است. انتخاب کفش چرم سنگین برای پیاده روی اشتباه است.

در مناسب بودن سایز کفش شکی نیست یکی یکی از مهمترین چیزها هنگام راه رفتن است. بنابراین بسیار مهم است که فضای کافی در ناحیه پنجه پا وجود داشته باشد تا حدود یک اینچ بین انگشتان پا و نوک کفش فاصله داشته باشد. مهم است که پاهای شما در کفش گیر نکند. کفش‌های پیاده‌روی در اربعین باید دارای گردش هوا باشند تا از تعریق و تاول زدن پاها جلوگیری شود، زیرا در نظر گرفته شده تا مسافت طولانی را برای مدت طولانی طی کنند.

اگر هنوز برای این سفر کفش نخریده اید، بهتر است هر چه زودتر اقدام کنید، زیرا نکته مهم بعدی در مورد کفش پیاده روی برای سفر اربعین این است که اولین بار نیست که در این مسیر هستید. پاهای شما قبلاً در کفش شما بوده است و اگر هنگام شروع کار ناراحتی ایجاد شود، مدتی از بهبود زخم ها و استرس ناشی از پوشیدن آنها می گذرد. بهترین زمان برای خرید کفش کوهنوردی اواخر روز است. اگر پای شما به دلیل پیاده روی یا فعالیت های روزانه کمی متورم شده است.

دمپایی: برخی افراد برای راحتی و استفاده در مواقع نیاز، همراه داشتن یک جفت دمپایی را توصیه می کنند.

خود عراقی ها یا دمپایی پلاستیکی می پوشند یا با پای برهنه به پیاده روی های طولانی می روند. سعی کنید یک جفت دمپایی از خانه بیاورید، اکثر دمپایی های عراق همینطور است! اطمینان حاصل کنید که برای هر نفر یک کیسه کفش (ترجیحا پلاستیکی نباشد، زیرا به راحتی پاره می شود) برای گذاشتن کفش ها در پایان راهپیمایی، در غیر این صورت خطر گم شدن آن ها وجود دارد. مخصوصا کفش های بچه گانه که هم کوچکتر و هم سبکتر هستند و به راحتی گم می شوند.

اقلام ضروری

داروها: با وجود اینکه هلال احمر در مسیر نجف به کربلا پایگاه های زیادی دارد، اما خوب است چند داروی ضروری به همراه داشته باشند. می توانید داروهایی مانند داروی سرماخوردگی، مسکن و … را همراه داشته باشید. اگر داروی خاصی مصرف می کنید، لطفا مقدار مناسبی از آن و همچنین نسخه لاتین و نظر پزشک خود را همراه داشته باشید. در غیر این صورت حتما باید داروهای عمومی، پمادهای مخصوص گرفتگی عضلات و بانداژ مناسب همراه داشته باشید.

بطری آب: برای تامین آب مورد نیاز بدن در حین پیاده روی، حتما یک بطری کوچک آب معدنی به همراه داشته باشید یا در راه آب معدنی تهیه کنید. همچنین فراموش نکنید که آب لوله کشی در عراق فقط برای شستشو استفاده می شود نه نوشیدن.

پول: بهتر است علاوه بر پول ایرانی، مقداری ارز مسافرتی همراه داشته باشید و از آن برای استفاده از خدماتی که رایگان ارائه نمی شود استفاده کنید.

زباله ایجاد نکنید: برای کاهش ضایعات و رعایت بهداشت، لیوان و قاشق را با خود حمل کنید و بعد از هر بار استفاده آنها را بشویید.

بهداشت: همراه داشتن مسواک، صابون مایع، شامپوی کوچک، دستمال کاغذی و چند نایلون یکبار مصرف نیز به بهداشت فردی کمک می کند و از بیماری جلوگیری می کند.

خوابیدن: حمل یک کیسه خواب سبک می تواند گزینه ای برای دوره های استراحت شما باشد.

نخ و سوزن: حتما نخ و سوزن همراه خود داشته باشید تا در صورت پاره شدن بند های کوله پشتی یا لباس بتوانید آنها را بدوزید و راحت راه بروید.

غیر ضروری

از همراه داشتن وسایل غیرضروری، حجیم و گران قیمت مانند جواهرات، لپ تاپ، تبلت و … خودداری کنید، همراه داشتن کتاب یا اوراق تبلیغاتی غیر کتاب دعا در این سفر مشکل ساز خواهد شد. بنابراین از همراه داشتن آنها خودداری کنید.

توجه! حمل مواد مخدر و روانگردان در سفر به کربلا ممنوع است. سیگار کشیدن به صورت گروهی نیز می تواند در ایست های بازرسی مشکلاتی ایجاد کند.

از حمل سایر اقلام غیرمجاز مانند قیچی یا چاقوهای بزرگ، تلفن یا وسایل بی سیم، مبالغ زیاد پول سفر، مواد غذایی فاسد شدنی، اوراق بهادار و اقلام مشابه خودداری کنید و با وسایل ضروری سفر کنید.

سرگرمی

اگر فرزندی همراه خود دارید، همراه داشتن سرگرمی های متنوع و کوچک را فراموش نکنید! با توجه به اینکه به دلیل گرما احتمالاً مجبور به حضور در موکب ها برای مدت طولانی تری از روز خواهیم بود!

خوراکی

حتما نان خشک یا کلوچه، توت خشک، مقداری میوه خشک و شکلات همراه داشته باشید! همچنین برای ساعاتی که در اطراف جابجایی امکانات شما وجود دارد، برای آن مواقعی که در گاراژ یا در فرودگاه و ترمینال‌ها هستید و احتمالا ساعت‌ها چیزی برای خوردن یا نوشیدن پیدا نمی‌کنید!

کوله پشتی یا چمدان؟

سعی کنید یک کوله پشتی سبک و جمع و جور برای سفر خود انتخاب کنید که برای حمل آن سختی نخواهید داشت. اگر نمی خواهید کیف حمل کنید، چمدان را فراموش کنید! توصیه می کنیم یک سبد خرید با خود داشته باشید! یا شاید کالسکه های پر جنب و جوش و بزرگ. به این ترتیب کودک می تواند راحت تر بخوابد، هل دادن برای شما راحت تر است و می توانید وسایل خود را در آن ذخیره کنید.

شما مجاز به همراه داشتن اقلام زیر در سفر به کربلا هستید. فراموش نکنید که برای یک سفر سالم و لذت بخش در عراق، برخی از این اقلام را با خود ببرید.

کیف رودوشی

داشتن یک کیف کوچک برای حمل برخی از وسایل مهم توصیه می شود. پاسپورت یا جیب سینه می تواند گزینه خوبی برای این کار باشد. انواع مختلفی از این کیف ها در بازار وجود دارد که عبارتند از: ب- کیف های شانه ای زیرپوش و کیف های مچی پاسپورتی. وقتی تیپ چرمی آنها را بپوشید از هر نظر احساس راحتی خواهید کرد. کیف کمری هم می تواند ایده خوبی برای سفر اربعین باشد.

لباس پوشیدن

لباس مناسب فصل بپوشید. توجه داشته باشید که نیازی به برداشتن و پوشیدن لباس های زیادی ندارید. به عنوان یک اقدام احتیاطی، می توانید (شاید) یک گرمکن برای پوشیدن در شب استفاده کنید و البته بهتر است یک کلاه آفتابگیر مناسب در کوله پشتی خود داشته باشید زیرا حجیم نیست.

برخی افراد چتر هم حمل می کنند و این بستگی به سلیقه شما دارد. نکته مهم استفاده از دستکش نخی است. در حین رانندگی ممکن است دست های شما آلوده شود و نتوانید آب برای شستن پیدا کنید. در این موارد استفاده از دستکش می تواند کمک شایانی به رفع این مشکل کند. برخی افراد نیز برای جلوگیری از آفتاب سوختگی دستکش نخی می پوشند.

پوشیدن لباس های کوچک راه خوبی برای کنترل وزن و حجم کوله پشتی شماست. به عنوان مثال، می توان از یک پتوی بزرگ به جای حوله، رومیزی، فرش، ملحفه، فرش، چتر کالسکه، پرچم و حتی تابلویی برای کمک به یکدیگر استفاده کرد.

با توجه به گرمای هوا و تعریق زیاد در این شرایط، توصیه می شود که ضد تعریق همراه خود داشته باشید.

سیم کارت

اگر در سفرهای قبلی سیم کارت عراق تهیه کرده اید، می توانید آن را در لوازم سفر اربعین نیز بگذارید. برای تماس با خانواده خود باید از این سیم کارت ها استفاده کنید. وای فای رایگان در مسیر وجود دارد که به شما امکان می دهد از طریق پیام رسان های مختلف تماس ویدیویی برقرار کنید. امکان استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی در مسیر وجود دارد، اگرچه به دلیل تقاضای زیاد، احتمال بروز اختلالاتی وجود دارد، اما سیم‌کارت‌های عراقی در مبادی ورودی شهر و در نقاط مختلف مسیر پیاده‌روی و همچنین در شهرک‌ها فروخته می‌شوند. کربلا و جاف و غیره و برای پشتیبانی و شارژ می توانید به این نمایندگی ها مراجعه کنید.

کیسه خواب

یکی یکی دیگر از لوازم جانبی سفر اربعین که می توانید با خود ببرید کیسه خواب است. زیرا می تواند در شرایط نامساعد جوی به شما کمک کند و از شما در برابر گرد و غبار و سرما محافظت کند.

پاور بانک

از آنجایی که برای مدت طولانی در حال پیاده روی هستید، احتمال زیادی وجود دارد که باتری گوشی شما تمام شود یا خاموش شود. همراه داشتن پاوربانک می تواند به شما کمک کند و می توانید با دوستان خود در مکان های مختلف عکس های فراموش نشدنی بگیرید. مطمئن شوید که پاور بانک خود را کاملا شارژ کرده و سپس آن را در کوله پشتی خود قرار دهید.




آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا