اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

تغییر ریل تولید از صنایل انرژی‌بر و منبع‌پایه به صنایع دانش‌بنیان و تولیدات فناورانه

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، رشد اقتصادی در دولت سیزدهم حدود پنج درصد بوده و بخش صنعت در این مدت به طور میانگین شش و نیم درصد رشد کرده است. در سال ۱۴۰۲ نیز در این وزارتخانه، رشد ۴.۴ درصدی در بخش صنعت به ثبت رسیده است. 

به گزارش ایسنا، تغییر ریل تولید از صنایل انرژی‌بر و منبع‌پایه به صنایع دانش‌بنیان و تولیدات فناورانه، از مهم‌ترین دستاوردهای دولت شهید رییسی در وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌شمار می‌رود.

 رشد ۴.۴ درصدی صنعت

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، رشد اقتصادی در دولت سیزدهم حدود پنج درصد بوده و بخش صنعت در این مدت به طور میانگین شش و نیم درصد رشد کرده است. در سال ۱۴۰۲ نیز در این وزارتخانه، رشد ۴.۴ درصدی در بخش صنعت به ثبت رسیده است. 

برنامه‌های مرتبط با منابع انرژی

در طول یک ساله اخیر با توجه به رویکرد وزیر صنعت و خواستگاه وی که از بخش انرژی است، بخشی از توجه وزارت صمت به مقوله حوزه انرژی معطوف شد و با توجه به مشکلات کشور در تامین انرژی، سبب شد تا با ایجاد گفتمان ویژه در این حوزه، زمینه‌ساز تغییر فرهنگ و رویکردهای موجود شود. ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای برقی بخشی از اقدامات صورت گرفته در این بخش است. وزارت صمت در یک ساله اخیر با واردات خودروهای برقی، علاوه بر تلاش در مسیر کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های زیست محیطی، سبب پذیرش ضرورت هم‌راستا شدن با فناوری‌های نوین جهانی از سوی افکار عمومی شده است.

از سوی دیگر، در بخش زیرساخت‌های تولید و در راستای مدیریت ناترازی انرژی، با مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعتی- معدنی، سرمایه‌گذاری ۸۵۰ همتی در پروژه تامین آب و برق صورت گرفت که نتایج اثربخش این سرمایه‌گذاری در تامین انرژی کشور در آینده مشخص خواهد شد.

احیای واحدهای تولیدی 

احیای نزدیک به ۹ هزار واحد تولیدی که بخشی از آن در یک سال اخیر انجام شده، از دیگر دستاوردهای وزارت صمت محسوب می‌شود.

فعال‌سازی مجدد ۴۶۲۷ واحد راکد کوچک، متوسط و بزرگ، افزایش ظرفیت تولید تعداد شش هزار واحد کشور به صورت متوسط ۱۵ درصد افزایش در این واحدها، از جمله دیگر دستاور های این دوره صمت است. 

کارنامه وزارت صمت در حوزه تجارت کشور

ثبت رکورد رشد ۵۶ درصدی ارزش تجارت در کشور، افزایش ارزآوری بخش تولیدات صنعتی با رشد ۱۱۵ درصدی صادرات صنعت و همچنین استقرار دیپلماسی فعال در حوزه تجارت خارجی با تاکید بر تجارت با کشورهای همسایه و افزایش تعداد رایزنان سازمان توسعه تجارت به ۲۴ رایزن نیز از جمله دستاوردهای مهم حوزه تجارت در وزارت صمت دولت شهید رییسی است.

در یک ساله اخیر فعالیت وزارت صمت، صدور پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی، رشد ۱۷ درصدی را تجربه کرده است، افزون بر آن، سرمایه گذاری صنعتی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و توسعه تجارت الکترونیک نیز با رشد ۲۲۰ درصدی تعداد نماد تجارت الکترونیکی اعطا شده همراه بوده است که این دستاوردها نقش بسیار مهمی در بهبو محیط کسب و کار داشته است.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا