اخبار روز

6 میلیون تماشاگر تئاتر و اخبار مربوط به اجرای صحنه

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، از روابط عمومی معاونت هنری آمار فعالیت های نمایشی در حوزه تولید، اجرا، صدور مجوز اجرا، حمایت مالی از تولید و جشنواره ها، بیمه هنرمندان، ثبت نام گروه های نمایشی و … در دولت سیزدهم آمده است. و با هدف ارائه خدمات بیشتر به هنرمندان منتشر شد.

بر اساس این گزارش، اداره کل هنرهای نمایشی از برگزاری 46 جشنواره در سراسر کشور از اول مهرماه 1400 لغایت 9 خردادماه امسال حمایت کرد. همچنین در این مدت 10 هزار و 974 نمایش تولید و اجرا شد که این نمایش ها 111 هزار در 49 نوبت اجرا و 6 میلیون و 877 هزار و 611 نفر در این نمایش ها حضور داشتند.

در بخش چاپ، 9 شماره مجلات تخصصی تئاتر، 8 شماره فصلنامه تئاتر و 28 جلد کتاب (نمایشنامه و موضوعات ویژه تئاتر) توسط دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات منتشر شد.

در این مدت 212 موسسه تک منظوره با دریافت مجوز توانستند فعالیت خود را آغاز کنند و سه گروه تئاتر نیز برای اجرای نمایش خود به خارج از کشور اعزام شدند.

به منظور تبادل فرهنگی هنرمندان با سایر کشورها، 26 گروه تئاتر خارجی در این مدت در جشنواره های بین المللی کشورمان شرکت کرده اند و در مجموع 284 هنرمند از کشورهای دیگر از نزدیک نمایش های ایرانی را در این جشنواره ها دنبال کرده اند.

در خصوص بیمه هنرمندان در این مدت 184 هنرمند مشمول بیمه اجتماعی هستند و بیمه موجود آنها نیز توسعه یافته است. علاوه بر این، 549 هنرمند تئاتر به عنوان اعضای صندوق قرض الحسنه هنر برای دریافت وام و سایر مزایای اجتماعی معرفی شدند. مقدمه اخذ وام تجاری نیز یکی از خدماتی است که به ۱۴ هنرمند این حوزه ارائه می شود.

ثبت نام و ایجاد گروه های نمایشی یکی از خدماتی است که با هدف حمایت از گروه های نمایشی در سال 1390 تکمیل و راه اندازی شد. در مدت مذکور 971 پروانه ثبت گروهی در دولت سیزدهم ثبت و 368 مجوز تمدید شد.

در حوزه پوشش خبری و رسانه ای، 960 گزارش تصویری از اجراهای اجرا شده در این مدت و 7232 مصاحبه، خبر و گزارش از اجراهای صحنه ای توسط روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل هنرهای نمایشی و تئاتر تهیه شده است. سایت ایران تئاتر همچنین 43 شماره از «خبرنامه هفتگی اداره کل هنرهای نمایشی» چاپ و در اختیار هنرمندان تهران و شهرستان قرار گرفت. بر اساس این گزارش، 9 شماره از نشریه اداره کل هنرهای نمایشی نیز به زبان انگلیسی منتشر و توسط معاونت امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی توزیع شد.

در این دوره سه ساله 10 پوستر رویدادها و جشنواره های برگزار شده و 15 نشست خبری توسط اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

“خونریزی” در سالن قشقایی تئاترشهر

نمایش منتخب استانی مرگ به کارگردانی مهدی جلینی با کوله باری از جوایز خود را برای اجرا در تالار قشقایی تئاترشهر آماده می کند.

به گزارش گروه رسانه ها، نمایش «خونمردگی» به نویسندگی محسن سنگسفیدی و کارگردانی مهدی جلینی و بازی فائزه گوهری پور، زهره علوی، احسان افچنگی، هادی قلیچی پور، محمد باقرآبادی، ندا خورشیدی، رضا رسولی پور و سید محمدامینی از قریشی18 است. : ساعت 30 روز پنجشنبه 20 مرداد 1403 پذیرای مخاطبان و علاقه مندان خواهد بود.
در خلاصه این نمایش 75 دقیقه ای نویسنده اثر می گوید: ثریا ابراهیمی بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان است که به دلیل وخامت حالش تحت آزمایش قرار می گیرد. نتیجه آزمایش پزشکان را شگفت زده می کند و متوجه می شوند که…

جلینی در زمینه بازیگری، مدیریت تولید، نورپردازی و کارگردانی تئاتر دستاوردهای متعددی دارد که منجر به کارگردانی آثاری از جمله: “وقتی باران می آید” و حضور در نمایش ها. «اژدها»، «سفر هشتم سندباد»، «غریبانه»، «چند قطره خون»، «افراسیاب»، «عشق آباد»، «کلومردگان»، «مد قجری»، «ترناس جان»، «سه بلندی سه فک» ، «مرز باریک»، «طوطی مرده»، «مجلس شاهکشی» ذکر شده است. او در سومین تجربه کارگردانی خود در نمایش «خون مرغی» حضور یافت. او در این نمایش بسیار خوب ظاهر شد و عناوین و جوایز زیادی از جمله; (اثر برگزیده سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی 1400)، (نفر اول رشته کارگردانی در سی امین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی)، (نفر اول نویسندگی سی امین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی)، (مقام دوم) در بخش بازیگری مردان سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی، (نفر دوم بازیگری زن در شصتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی)، (نفر سوم بازیگری زن سی‌امین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی)، (برگزیده) آثار اولین جشنواره تئاتر از سال 1402)، (مقام سوم برای بازیگران مرد در اولین جشنواره تئاتر هام باسین)، (مقام سوم برای بازیگران زن در اولین جشنواره تئاتر هام باسین) و عناوین دیگر.

نمایش شکستن خط فرضی اجرا شد

اجرای نمایش شکستن خط فرضی به نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی آغاز شد. نمایش «خط فرضی شکستن» به تهیه کنندگی سید عماد عامری و نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی در تماشاخانه ملک اجرا شد.
نمایش شکستن خط فرضی داستان زندگی مادر خانواده ای است که درگیر یک بیماری است و با وسایل پزشکی به زندگی خود ادامه می دهد و طبق توصیه پزشک باید از او جدا شود و زندگی اش باید پایان یابد. این برنامه مرداد و شهریور 1403 هر شب ساعت 19:45 در تماشاخانه ملک اجرا می شود.

6 میلیون تماشاگر تئاتر و اخبار مربوط به اجرای صحنه

50 دانشجوی خارجی «چاپلین» را دیدند.

شب گذشته 50 دانشجوی خارجی شاغل در ایران برای تماشای نمایش «چاپلین» به کارگردانی مهران رنجبر به سالن اصلی تئاتر شهر آمدند. این هنرجویان خارجی از کشورهای روسیه، تایلند، ارمنستان، ترکیه، قزاقستان، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، هند، یونان، بنگلادش و … در مدرسه تابستانی بنیاد سعدی برای آموزش زبان فارسی حضور دارند و به گفتگو پرداختند با آنها. نمایش “چاپلین” از 31 ژوئیه 1403 ساعت 20 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهرداری به عنوان پرتره ای از زندگی “چارلی چاپلین” اجرا می شود. آبان زارعی، میثم یوسفی، سونیا سرلک، احسان صاحبدادی، نریمان حیدری، فربد تاجیک، محدثه دانش، یگانه رادبخش، فائزه وفایی، سارا زجاجی و امیر عقیلی در تئاتر اصلی شهر به ایفای نقش می پردازند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: جهان برزخ است و چارلی چاپلین به عنوان فردی که در فیلم‌های صامت از مردم دفاع می‌کند، در مقابل ظلم آدولف هیتلر ایستاده و معتقد است که تنها راه نجات بشریت، دموکراسی است.

6 میلیون تماشاگر تئاتر و اخبار مربوط به اجرای صحنه

22057

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا