اخبار روز

جدول طبقه بندی افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس گروه های شغلی


به گزارش مانیبان، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشستی با عنوان سیاست های کلی تامین اجتماعی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب، اساسنامه عملیاتی سازمان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم و راهکار آن را بررسی کرد. ارتقای رفاه و تحقق عدالت در جامعه، هماهنگی همه دستگاه‌ها در اجرای سیاست‌های کلی است.»

این سخنان در حالی بیان شد که آخرین اقدام دولت سیزدهم در راستای تحقق سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه رفاه و تامین اجتماعی، متناسب سازی حقوق مستمری بگیران و توسعه پوشش بیمه ای بود. . در دولت سیزدهم 2 میلیون و 700 هزار بیمه شده جدید به سازمان تامین اجتماعی اضافه شد. با اضافه شدن این رقم حدود 88 میلیارد تومب درآمد جدید بیمه ای به منابع سازمان تامین اجتماعی و سن اضافه شد. این صندوق حدود 2 سال جوان تر شد و از حدود 41 سال به حدود 39 سال رسید که به گفته کارشناسان این سیاست ها باعث امیدواری سازمان می شود. بحث اختلاف در صندوق های بازنشستگی از سال 72 مطرح شد و هشدارهای جدی نیز وجود دارد. در مورد اختلاف در صندوق های بازنشستگی و بزرگترین صندوق در این زمینه یعنی سازمان تامین اجتماعی صادر شده است. این موضوع تصویب شد. دولت سیزدهم در روزهای پایانی خود اعلام کرد که توانسته است 106 میلیارد بدهی بانکی سازمان تامین اجتماعی را که از دوره های قبل باقی مانده و سالانه حدود 25 میلیارد تومان هزینه در بر دارد، پرداخت کند، چه می شود بدهی بانکی سازمان تامین اجتماعی تا امروز چند برابر شده بود و اثر تورمی آن به شدت بر اقتصاد کلان کشور تاثیر گذاشت. از این منظر کنترل عدم تعادل منابع و هزینه ها در سازمان تامین اجتماعی عملا به کنترل تورم در کشور کمک کرده است.

در دوره کوتاه دولت سیزدهم میزان مزایای مورد نیاز بازنشستگان از 7 میلیون تومان در ابتدای این دوره مدیریت به 30 میلیون تومان در سال 1403 افزایش یافت و در سال گذشته 250 هزار نفر از این مزایا به این عزیزان پرداخت شد. همچنین تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان تا 80 درصد افزایش یافت و سهم سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حق بیمه به 50 درصد کل مبلغ رسید و در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی سالانه بیش از 10 میلیارد برداشت پرداخت می کند. سهم خود را از بیمه تکمیلی بازنشستگان انجام دهند.

همچنین در چارچوب روند تناسب حقوق بازنشستگان در روزهای پایانی پس از تصویب دولت سیزدهم، مبلغ 3 میلیون تومان به عنوان کمک معیشتی و تناسبی به کلیه بازنشستگان پرداخت شد که در مجموع بیش از 12.6 هزینه داشت. میلیارد تومان برای سازمان تامین اجتماعی. / اکو ایران

یکسان سازی حقوق بازنشستگان تا 90 درصد حقوق کارمندان

آبان سال گذشته نیز نمایندگان مجلس با یکسان سازی حقوق بازنشستگان تا 90 درصد حقوق کارگران موافقت کردند. این تصمیم در جلسه علنی روز سه شنبه سی ام اتخاذ شد. آبان 1402 در شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات لایحه قانون برنامه هفتم تدوین شد که بر این اساس با بند الحاقی (یک) ماده 29 این لایحه درباره یکسان سازی حقوق موافقت شد. از بازنشستگان

در ماده 29 بند الحاقی این لایحه آمده است: «به منظور رعایت عادلانه در پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان و همچنین تناسب حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق و پاداش مستمر مشروط به کسر مشابه آن. حقوق و دستمزد و معادل آن، دولت موظف است در پایان سال سوم، برنامه اقدام لازم را اجرا کند مابه التفاوت تا 90 درصد خواهد بود آیین نامه اجرایی این بند به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

به این ترتیب نمایندگان مجلس با افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان در سال 1403 موافقت کرده اند.

بنابراین تمامی بازنشستگان و کارکنان خدماتی مشمول صندوق بازنشستگی کشوری حداقل 9 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می کنند. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1403 و نیروهای مسلح و سایر دستگاه های اجرایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شامل 20 درصد افزایش می شود. این افراد با توجه به سنوات خدمت حقوق دریافت کردند و مبلغ 9 میلیون تومان تنها حداقل دریافتی است. این در حالی است که حداقل دستمزد سال 1403 8 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است.

این تصمیم به استناد ردیف (3-2) بند (الف) تبصره (15) ماده واحده لایحه مذکور است. حداقل دستمزد بازنشستگان و سربازان وظیفه مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح و سایر صندوق های مرتبط با دستگاه های اجرایی 90 میلیون ریال تعیین شد.

طبق بند (4-2) در اجرای ماده (49) قانون خدمات عمومی، حداقل درآمد ماهانه نیروهای مجرد شاغل در مناطق غیر عملیاتی معادل 60 درصد حداقل درآمد پرداخت کننده، درآمد است. حداقل درآمد ماهانه مشمولان مجرد شاغل در مناطق عملیاتی معادل 75 درصد درآمد حداقل پرداخت کننده و حداقل درآمد ماهانه سربازان متعهد بدون فرزند معادل 90 درصد حداقل درآمد پرداخت کننده است. سازمان برنامه و بودجه موظف است کلیه اعتبارات لازم برای اجرای این بند را در ردیف بودجه مستقل جداگانه ذیل ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تخصیص دهد.

با اجرای همسان سازی، جدول افزایش حقوق بازنشستگان به تفکیک گروه های کارگری مشخص و قابل تنظیم است.

در روزهای منتهی به 15 تیرماه سه میلیون تومان به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شد تا حقوق آنها همسان شود. قبلاً همین مبلغ برای بازنشستگان کشوری و لشکری ​​واریز می شد. اما به هر حال مشخص نیست این ماه (تیرماه) نیز به حساب همسان سازی کارگران بازنشسته واریز می شود یا خیر و اجرای آن از چه زمانی آغاز می شود.

با اجرای همسان سازی، جدول افزایش حقوق بازنشستگان به تفکیک گروه های کارگری مشخص و قابل تنظیم است.

بازنشستگان کشوری از میزان افزایش حقوق پس از اجرای تناسب ابراز نگرانی کردند و گفتند: در این زمینه ابهام وجود دارد. سوال مشخص برای مستمری بگیران این است که در هنگام انتساب مستمری بگیر به یک گروه قانونی مشخص، چقدر مشمول افزایش حقوق می شود و پس از اجرا چه حکمی خواهد داشت؟

در این خصوص غلامحسین قاسمی کارشناس امور بازنشستگان می گوید: تا زمانی که دستورالعمل ها و روش های همسان سازی ابلاغ نشود نمی توان مبلغی را اعلام کرد. و می افزاید: اما به طور میانگین مابه التفاوت حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق مشمول است. به کسر کارمندان به صورت گروهی انواع فیش های حقوقی از 1 تا 20 حدود 4 میلیون تومان تا سقف 8 میلیون تومان خواهد بود، بنابراین 40 درصد مبلغی که در سال جاری (سال اول) اجرا می شود. بین 1.6 تا 3.2 میلیون تومان خواهد بود قاسمی خاطرنشان کرد: باید منتظر راهنمای اجرای همسان باشیم. پس از آن جدول افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس کارگروه ها مشخص و قابل تدوین است.

وی گفت: کمیسیون تلفیق ماده 29 برنامه هفتم را تغییر داده و برخی معتقدند این موضوع باعث نگرانی بازنشستگان تامین اجتماعی شده است، زیرا به نظر می رسد بند «دولت موظف به پرداخت بدهی» حذف شده است. وی چه جایگزینی برای این پرونده دارد، تصریح کرد: بر اساس ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواردی وارد کرده است; متأسفانه کاری که شما می گویید در مجلس انجام شد و ما بلافاصله به آن اعتراض کردیم و تیمی از نمایندگان مجلس مأموریت یافتند زیرا قانونگذار چنین اختیاراتی را به هیئت رئیسه تفویض کرد. همکاران ما به شدت به دنبال بازگرداندن همان هستند.

مرتضوی در مورد اینکه آیا لایحه دیگری ارائه می شود یا خیر، چون رئیس مجلس گفته است لایحه دیگری ارائه شود، گفت: خیر. توجه داشته باشید که با رصد و اخباری که دارم، مقرر شد رئیس کمیسیون تلفیق و اجتماعی و یکی از معاونین با حضور نمایندگان ما موضوع را بررسی و اصلاحات را انجام دهند.

وی بیان کرد: مطالباتی که گفته می شود مطالبات انباشته ای است که قطعا پیگیری خواهیم کرد. دولت مصمم به پرداخت مطالبات صندوق بازنشستگی است. واقعیت این است که در سال های اخیر دولت محترمانه به این موضوع پرداخته و نزدیک به 220 بار اقدام به پرداخت بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی کرده ایم و سایر صندوق ها نیز بخش قابل توجهی از محتوای خود را به همین ترتیب دریافت کرده اند. اما همیشه در خصوص اجرای ضوابط پیش بینی شده در بودجه سنواتی باز هم برای صندوق ها تکلیفی ایجاد می شود که به ناچار دولت باید سالانه مطالبات وجوه را پرداخت کند در غیر این صورت صندوق ها دچار مشکل می شوند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا