اخبار روز

روابط ایران و آذربایجان در مسیر توسعه پایدار است

معاون اول رئیس جمهور تقویت روابط با جمهوری آذربایجان را یکی از راهبردی ترین سیاست های جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: امیدواریم در این دوره جدید ریاست جمهوری، سطح روابط دو کشور ارتقا یابد. تا آنجا که دو ملت دوست، برادر و همسایه هستند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا عارف روز سه شنبه 18 دی ماه درگذشت مرداد وی در سال 1403 در دیدار با نخست وزیر جمهوری آذربایجان افزود: تحکیم روابط با آذربایجان یکی از راهبردی ترین سیاست های جمهوری اسلامی ایران است. بین ما فقط مرز جغرافیایی وجود دارد اما مرز برادری نداریم. مردم دو طرف مرز برادر، اقوام و دوستان هستند و در این زمان باید بررسی کنیم که برای ارتقای سطح روابط دو کشور چه اقداماتی باید انجام شود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی گفت: سفر شهید رئیس جمهور به این منطقه برای افتتاح یک پروژه مرزی پیامی بود که جمهوری اسلامی ایران به روابط راهبردی با همسایگان خود در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی و سیاسی پایبند است. و چقدر مردم برای آن ارزش قائل هستند و اکنون باید برای بهبود این روابط تلاش کنیم.

عارف گفت: لازم است هرچه زودتر در «کمیسیون مشترک» که اعضای آن با حضور مقامات ارشد دو کشور در تهران یا باکو دیدار خواهند کرد، منافع دو کشور جمع بندی و پیگیری شود.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص پروژه سد خداآفرین نیز گفت: این پروژه در زمان حضور بنده در دولت برای کمک به حل اختلاف دو همسایه عزیزمان آذربایجان و ارمنستان پیگیری شد و اکنون باعث خرسندی است که روند صلح این دو کشور ادامه خواهد یافت.

وی افزود: ما از سازوکار 3+3 و هر مکانیزم دیگری که به حل مشکلات موجود بین دو کشور همسایه کمک کند قویاً حمایت می کنیم و معتقدیم مشکلات منطقه با همفکری و همکاری همسایگان قابل حل است و باید نیروهای منطقه ای حل شود.» و نیازی به آن نیست. این مداخله نیروهای خارج از منطقه نیست.

عارف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه علمی و فناوری به ویژه در حوزه اقتصاد دانش بنیان به دستاوردهای بسیار خوبی دست یافته است، گفت: آمادگی داریم این تجربیات را به کشور دوست و برادر خود منتقل کنیم.

وی همچنین ضمن خیرمقدم به سفیر جدید آذربایجان در تهران گفت: متأسفانه برخی مسائل جزئی باعث ایجاد شکاف مختصری در روابط دو کشور شده است که امیدواریم این شکاف به ویژه با تلاش سفرای جدید دو کشور برطرف شود. کشورها در اسرع وقت جبران خواهند شد.

نخست وزیر جمهوری آذربایجان در این دیدار با قدردانی از مهمان نوازی و استقبال گرم دولت ایران گفت: من حامل پیام دوستی آقای علی اف و دولت آذربایجان به دکتر دکتر هستم. پزشکیان از شما رسما دعوت می کنیم در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل که در نوامبر 2024 در باکو برگزار می شود، شرکت کنید.

علی اسدوف با ابراز خوشحالی از افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت: امیدواریم روابط دو کشور مانند همیشه بر اساس دوستی و دوستی پایدار بماند.

نخست وزیر آذربایجان ضمن تشریح برخی مسائل بین دو کشور افزود: در دیدار مقامات آذربایجان با رئیس جمهور فقید ایران توافقات مهمی حاصل شد که امیدواریم به زودی اجرایی شود.

وی با اشاره به فعالیت های گروه دوستی پارلمانی ایران و آذربایجان که دو تن از اعضای آن در این نشست حضور داشتند، ابراز امیدواری کرد که روابط پارلمانی دو کشور همسایه در دوره جدید افزایش چشمگیری پیدا کند.

نخست وزیر جمهوری آذربایجان در خصوص گسترش روابط اقتصادی دو کشور نیز گفت: در سال 2023 روابط تجاری ایران و آذربایجان تقریباً نیم میلیارد دلار بوده و در نیمه اول سال 2024 تقریباً به این میزان رسیده است. نیم میلیارد دلار برای رشد 17 درصدی آماده است.

علی اسدوف با بیان اینکه در حال حاضر 1500 شرکت ایرانی در کشور مشغول به فعالیت هستند، از دولت ایران خواست برای تسریع در اجرای کریدور شمال-جنوب کمک کند. وی افزود: در سفر به روسیه این درخواست را از نخست وزیر این کشور مطرح کردیم زیرا معتقدیم اجرای سریعتر آن به نفع سه کشور آذربایجان، ایران و روسیه است.

وی همچنین با اشاره به افزایش 45 درصدی حمل و نقل بار بین دو کشور در شش ماه گذشته، گفت: اکنون حجم حمل و نقل از مرز 6 میلیون تن عبور کرده است.

نخست وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به همکاری ها و پیشرفت ها در زمینه همکاری های انرژی و اقتصادی، خواستار گسترش همکاری های دو کشور در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی و تجاری شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا