دانستنی ها

تغذیه ویژه بارداری برای افزایش سایز جنین

قد یا کوتاهی جنین به وراثت مربوط می شود، اما غذاهایی که مادر باردار در دوران بارداری مصرف می کند بر اندازه جنین تأثیر می گذارد. برای پسران میانگین قد شامل میانگین قد والدین به اضافه 6.5 سانتی متر و برای دختران شامل میانگین قد والدین منهای 6.5 سانتی متر است.

به گزارش نمناک، اگر می خواهید فرزندی قد بلند داشته باشید اما ژن های شما و همسرتان کوتاه است، می توانید با تغذیه جنینی قد بلند داشته باشید. زیرا رشد از دوران جنینی شروع می شود و تغذیه مادر تاثیر زیادی در رشد نوزاد دارد. قد کودک متولد شده در این قسمت درباره بارداری و نوزاد خیس به معرفی غذاهایی می پردازیم که روی سایز جنین تاثیر می گذارند.

غذاهای ویتامین A

کمبود ویتامین A در جنین باعث می شود که جنین به خوبی رشد نکند. مادران باردار باید اسفناج، زردآلو، خربزه و … که سرشار از ویتامین A هستند بخورند. باید مواد غذایی مصرف کنند

مصرف شیر

منابع غنی از کلسیم مانند شیر و ماست در رشد طولی استخوان ها موثر هستند. مادران باردار باید روزانه 1200 میلی گرم کلسیم مصرف کنند زیرا کمبود کلسیم از فشار خون بالا و پوکی استخوان در مادران جلوگیری می کند و استخوان ها و دندان های جنین را تقویت می کند. تحقیقات نشان داده است که نوزادان مادرانی که در دوران بارداری روزانه 150 میلی لیتر شیر مصرف می کنند در دوران نوجوانی قد بلندتر می شوند.

منابع ویتامین D

ویتامین D برای بدن مادران باردار ضروری است و به جذب کلسیم کمک می کند. کودکان مادرانی که دچار کمبود این ویتامین هستند در آینده کوتاه قدتر از سایر کودکان خواهند بود. زنان باردار باید 200 میلی گرم ویتامین D در روز مصرف کنند.

مصرف این ویتامین نه تنها باعث افزایش قد جنین می شود، بلکه از رشد مغز، سیستم ایمنی، دیابت نوع یک، ام اس، فشار خون بالا و مسمومیت بارداری جلوگیری می کند. ویتامین D در شیر، ماهی تن، زرده تخم مرغ و روغن کبد ماهی، ماهی های چرب مانند ساردین و سالمون و نور خورشید یافت می شود.

تاریخ

خرما منبعی غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها با چربی بسیار کمی است. مصرف خرما به تنظیم سیستم عصبی مادران باردار و جنین در رحم کمک می کند و باعث قد بلندتر شدن جنین می شود.

برای اینکه جنین بزرگ شود باید از ابتدای رویان پروتئین کافی دریافت کند. خرما همچنین سرشار از ویتامین K است. ویتامین K باعث تقویت استخوان های بدن مادر باردار و جنین داخل رحم می شود. کمبود این ویتامین در بدن زنان باردار باعث می شود که استخوان های جنین در داخل رحم رشد نکنند.

غذای پروتئینی

پروتئین ها به طور کلی از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند که سلول های بدن مادران باردار و جنین در رحم آنها را تشکیل می دهند. برای اینکه جنین به اندازه کافی رشد کند باید از دوران جنینی به بعد به میزان مناسب پروتئین مصرف کند.

جوانه نخود و لوبیا

جوانه نخود و لوبیا کمترین مشخصات گلیسمی را دارند و حاوی مقادیر زیادی ماده به نام سلنوسیستئین هستند که بر روند افزایش سایز جنین تاثیر می گذارد. اندازه جنین مادرانی که در دوران بارداری کلم مصرف می کنند بیشتر از مادرانی است که کلم مصرف نمی کنند.

نکات مهم

برای افزایش سایز جنین در دوران بارداری از سیگار کشیدن خودداری کنید.

برای افزایش سایز جنین از ریزمغذی ها استفاده کنید. درشت مغذی ها مانند قندها، چربی ها و پروتئین ها انرژی لازم برای متابولیسم بدن را تامین می کنند.

برای دستیابی به رشد مطلوب قد، تمام گروه های غذایی را مصرف کنید.

نان‌هایی که آرد تخمیر ضعیفی دارند، حاوی ماده‌ای به نام فیتات هستند که از جذب مواد معدنی به‌ویژه روی جلوگیری می‌کند و طول آن‌ها را کوتاه می‌کند.

یادداشت مهم: به یاد داشته باشید، مانند همیشه، شما باید تمام مواد توصیه شده به عنوان مواد مغذی در دوران بارداری را با مشورت پزشک مصرف کنید. زیرا وضعیت بارداری هر یک از شما متفاوت است و میوه ای که برای یک زن باردار مفید است ممکن است برای دیگری مضر باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا