اخبار روز

انتقال برخی داروها به عراق ممنوع است

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان فراجا اعلام کرد: عراق برای زائرانی که در ایام اربعین حسینی (ع) حامل مواد مخدر و مواد مخدر حرام بوده و به این کشور سفر کرده باشند، مجازات سنگینی در نظر گرفته است.

به گزارش تسنیم، سرهنگ علیرضا داسارگر با نگاهی به روزهای آتی راهپیمایی اربعین حسینی گفت: کشور عراق نسبت به حمل مواد مخدر حتی در مقادیر کمتر از یک گرم و در صورت مشاهده چنین مواردی بسیار حساس است. ، خلاف قانون است و با مجرمان برخورد قاطع می کند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مواد مخدر فراجا در بخشی دیگر از سخنان خود بر ارتقای توان اطلاعاتی و فنی پلیس در کشف مواد مخدر کاشته شده توسط مجرمان تاکید کرد و گفت: همانطور که جمهوری اسلامی ایران و همچنین دولت عراق در سال های اخیر ، مبادی خروجی و ورودی خود را به مدرن ترین وسایل کنترلی و حفاظتی تجهیز کرده اند، به عنوان مثال با استفاده از دستگاه های فنی پیشرفته و آشکارسازهای مواد. آنها در تفتیش، نظارت و بازرسی وسایل زائران و همچنین شناسایی متهمان و کشف فروشندگان مواد مخدر از صلاحیت بسیار بالایی برخوردارند.

کدام داروها در عراق ممنوع است؟

وی همچنین با اشاره به مجازات های طولانی مدت حبس و جریمه های سنگین برای حاملان داروهای ممنوعه و غیرمجاز توسط زائران عراقی، گفت: حمل مواد مخدر به شکل هایی مانند قرص، شربت و آمپول حاوی کدئین یا مواد مخدر مانند دیازپام، کلونازپام را شامل می شود. اگزازپام، لورازپام، شربت تریاک، دیفنوکسیلا، پاراستامول، کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین (B2)، داروهای صرع و سرطان و غیره که حاوی مقادیری مواد مخدر هستند، طبق قوانین کشور، عراق جزو کشور های عراق محسوب می شود. در صورت کشف زائر نه تنها از ادامه سفر ممانعت به عمل می آید، بلکه تحت تعقیب قضایی و معرفی به مراجع قضایی قرار می گیرد و با حبس و جریمه نقدی مواجه می شود.

داسارگر افزود: از این رو از زائران تقاضا داریم از حمل داروهای گیاهی مشکوک مانند شیرین بیان، قراقروت و غیره که از نظر ساختاری بسیار شبیه به مواد مخدر بوده و از سوی دیگر ممکن است برای ماموران عراقی ناشناخته باشد، خودداری کنند.

وی گفت: دستگیری هر یک از عاملان جرایم مذکور در عراق مشمول محدودیت سنی و جنسیتی نمی باشد و فرد حامل مواد مخدر صرفاً به دلیل کشف مواد دستگیر می شود که در برخی موارد افراد بالای 80 سال نیز وجود دارد. ساله نیز دستگیر شدند. علاوه بر این، مراحل و محاکمه ها با قاطعیت انجام می شود و زائران به حبس های طولانی مدت محکوم می شوند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان فرجا نیز تصریح کرد: از آنجایی که بلای معتادان متجاهر و اعتیاد توانایی های جسمی و روحی زائر را از بین می برد؛ از آنجایی که معتادان متجاهر و معتاد، توانایی های جسمی و روانی زائر را از بین می برد. لذا توصیه می شود فردی که به هر نحوی از مصرف مواد مخدر یا روانگردان رنج می برد، قبل از اعزام، تحت درمان و توانبخشی روحی و جسمی قرار گیرد تا آمادگی جسمانی و روانی برای ورود به کشور بهبودی جهت طهارت صفات را داشته باشد.

داسارگر افزود: امیدواریم با مطالعه و استفاده از شناسنامه ها شاهد دستگیری و بازداشت احتمالی زائران برای حمل مواد مخدر چه در ایران و چه در عراق نباشیم.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا