اخبار روز

کدام یک از این چهار زن ستاره این دهه سینمای ایران است؟

همشهری آنلاین نوشت: ستاره زن فعلی سینمای ایران کیست؟ ستاره را می توان به شکل های مختلفی تعریف کرد، اما به طور خلاصه ستاره بازیگری است که مخاطبان بدون توجه به داستان، ژانر، کارگردان و کیفیت فیلم، برای دیدنش به سینما می روند. ستاره همیشه مثل قبل است و هر فیلم جدید فرصتی است برای دیدن ستاره در موقعیتی جدید.

مخاطبان انتظار ندارند که ستاره ها دائماً تغییر کنند و نقش آنها بسیار متفاوت باشد. ضمناً ستاره تصویری کم و بیش ثابت دارد و در برابر تغییرات زمان مقاوم است که به او چهره ای افسانه ای و ستاره ای می بخشد. از این نظر افشانا بایگان در دهه 1360، نیکی کریمی در دهه 1370، ههیده تهرانی در دهه 1380 و لیلا حاتمی در دهه 1390 ستارگان بودند.

قطعاً این طبقه بندی به این معنا نیست که مثلاً افسانه بایگان در دهه 1370 نقش مهمی نداشته یا کارش در آن دهه به پایان رسیده است. آنچه به طور مشخص در مورد آرشیو می توانیم بگوییم این است که در سال 1374 ایجاد شده است یکی او یکی از مهم ترین فیلم های دوران حرفه ای خود به نام «خران قریب» را بازی کرد. این تفکیک فقط نشان می دهد که هر کدام از این بازیگران در چه دهه ای در بورس بودند و در آن دوره فیلم های موفق تری داشتند.

بعد از اتفاقات سال 1401 در سینمای ایران کمبود بازیگر وجود داشت و حتی جوایزی که در دو سه دوره اخیر جشنواره فیلم فجر به بازیگران جوان در دو سه دوره اخیر جشنواره فیلم فجر داده شد، نمی تواند. هر کاری در مورد آن انجام دهید با توجه به همه این جزئیات، اگر بخواهیم یک ستاره زن برای سینمای کنونی ایران انتخاب کنیم، کدام بازیگر شایسته این عنوان است؟

اولین فیلم مهم پریناز ایزدیار «ورود ممنوعه آقایان بازتاب آنلاین» در سال 2013 بود. او نقش بازی می کند یکی یکی از دانش آموزان مدرسه ای را بازی می کرد که مدیر آن ورود مردان را ممنوع کرد تا اینکه معلم شیمی مدرسه به دلیل تولد فرزند به مرخصی آمد و مدیر مجبور به استخدام معلم مرد شد.

پس از آن تقریبا هیچ خبری از ایزدیار نبود تا اینکه در سال 1393 با فیلم همیشه و یک روز سعید راوشی همه را شگفت زده کرد و جایزه بهترین نقش اول زن جشنواره فجر را از آن خود کرد.

سال بعد در فیلم ویلایی ها به کارگردانی منیر قادی به خوبی ایفای نقش کرد. او در سال ۱۳۹۶ در فیلم مو قرمز ساخته نیما جاویدی که فیلمی نسبتا موفق بود در کنار نوید محمدزاده ظاهر شد. در سال 1401، «برخورد خصوصی» و سال گذشته «سه کم حبس» در سینماها اکران شدند، هر دو فیلم تقریباً در میان فیلم‌های غیر کمدی موفق شدند.

اگر درام های اجتماعی دوباره رونق بگیرد، شاید ستاره خوش شانس ایزدیار دوباره بدرخشد.

چند سالی از شروع فعالیت طناز طباطبایی در سینما و تلویزیون می گذرد اما در سال 1386 فیلم «صداها» فرزاد موتمن برای اولین بار نشان داد که استعداد جدیدی در سینمای ایران پیدا شده است. نام او با «مرهم» محمدرضا داوودنژاد و بازی در نقش دختری که از خانه فراری است بر سر زبان ها افتاد.

سال بعد در “Hiss!” “Girls Don’t Scream”، پوران باهوش توجه را به خود جلب کرد. با دو فیلم رخ دیوانه (ابوالحسن داودی، 1392) و کشم و هیهو (هومن سیدی، 1393) جدیت او در کارش مشخص شد. در نهایت محمد کارت یک بار برای «شنای پروانه» (1397) و بار دیگر برای «بی رویا» (1400) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کرد و آرین وزیردفتری در دو دوره از جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

«بی رویا» بدون اکران قاچاق شد و پس از آن دیگر فیلم طباطبایی اکران نشد. پروژه جدید او «نفس خو» ساخته محمد کارت است که شاید در تعیین جایگاه او در میان بازیگران زن سینمای ایران نقش بسزایی داشته باشد.

کدام یک از این چهار زن ستاره این دهه سینمای ایران است؟

تقریبا بهترین باکس آفیس در بین بازیگران زن مشهور سینمای ایران در سال های اخیر متعلق به الناز شاکردوست بود. در حال حاضر فیلم «بیبدن» که او در آن نقش اول را بازی می کند بیش از 46 میلیارد تومان در گیشه فروخته است و بار درام فیلم نیز بر دوش شخصیت شاکردوست است.

لازم به ذکر است که کنجکاوی تماشاگران برای تماشای فیلم بیشتر ناشی از ماجرای واقعی «غزاله و آرمان» بود که فیلم بر اساس آن ساخته شده است و نه تنها تمایل تماشاگران به تماشای شاکردوست که اگر اینطور بود دیگر فیلم او که این روزها در اکران است، یادگار جنوب، فروش بهتری داشت.

اما فروش نسبتا خوب سه فیلم اخیر شاکردوست یعنی «ابلق»، «تی تی» و «شبی که ماه تمام شد» نشان می دهد که او قدرت جذب مخاطب را به سینما دارد.

او یک بار برای فیلم شبی که ماه کامل شد و شاید بیشتر از آن جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. نبود رقبای جدی و حضور در فیلمی با معیارهای جشنواره فجر باز می توانند برنده این جایزه شوند.

کدام یک از این چهار زن ستاره این دهه سینمای ایران است؟

اگرچه او برای اولین بار با اصغر فرهادی در چهارشنبه سوری (1383) در سینما ظاهر شد، اما به دلیل نقش کوتاه و توانایی های بازیگری اش چندان دیده نشد و سال ها طول کشید تا نامش به عنوان یک بازیگر حرفه ای و جدی در سینما شناخته شود. .

او در سال 2007 در درام مذهبی «طلا و مس» نقش یک پرستار را بازی کرد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. تقریباً یک دهه پس از اولین حضور سینمایی‌اش، در «عصر یخبندان» مصطفی کیایی ظاهر شد و در کنار مهتاب کرامتی، آناهیتا نعمتی، مینا ساداتی و ژاله صامتی به ایفای نقش پرداخت و برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای جشن فجر دریافت کرد.

او دوباره برای دو فیلم چهارراه استانبول و عرق سرد در سی و ششمین جشنواره فجر برنده همین جایزه شد. «یادگار جنوب» در حال پخش است و «غیبت» در آستانه پخش است. شاید همکاری دیگری با مصطفی کیایی به درد او بخورد و نامش دوباره گذرا مطرح شود.

کدام یک از این چهار زن ستاره این دهه سینمای ایران است؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا