اخبار روز

تاثیر نابهنگام بر بازار سهام


به گزارش مانی بان، قیمت دلار طی روزهای اخیر بار دیگر در بازار آزاد روند صعودی خود را نشان داد و اسکناس آمریکایی با رسیدن به سطح حمایتی 57 هزار تومانی، برای احیای کانال 60 هزار تومانی بار دیگر افزایش یافت. در زمان نگارش این گزارش (ساعت 15 روز دوشنبه) دلار در بازار آزاد ابتدای کانال 59 هزار تومان اعلام شد. روز گذشته اثر افزایش قیمت ارز در بازار طلا و ارز نیز مشهود بود و ابزار معاملاتی مبتنی بر طلا روند صعودی را به ثبت رساندند.

بازارها و ریسک سیستماتیک

در ابتدای سال و به ویژه فروردین ماه، بازارهای دارایی کاملاً زیر سایه درگیری ایجاد شده بین ایران و اسرائیل در خاورمیانه قرار گرفت و دلار تا مرز 70 هزار تومان پیش رفت و تمام صندوق های طلا مدیریت شدند. برای ثبت عملکرد ماهانه مثبت در فروردین اما با کاهش التهاب در خاورمیانه، اسکناس آمریکا بیشتر مسیری را که طی کرده بود، به دلیل بروز خطرات دوباره به دست آورد.

با افزایش تنش ها بین حزب الله و اسرائیل در روزهای اخیر، احیای ریسک سیستماتیک در خاورمیانه به بازیگر و محرک اصلی بازارهای دارایی تبدیل شده و دلار را از کانال 57000 تومانی به کانال 59000 تومانی منتقل کرده است. کانال در معاملات دیروز، صندوق های سهامی و در درجه اول وجوه اهرمی با افت محسوس همراه بودند، اما صندوق های طلا در محدوده سبز میز معاملات قرار گرفتند و با رشد قیمت ها همراه شدند. ارز رفاه در بورس کالا در جریان معاملات دیروز 2.05 درصد افزایش یافت و با قیمت 41 میلیون و 863 هزار تومان بین خریداران و فروشندگان مبادله شد.

تاثیر منفی بازار سهام

بازار سهام به طور سنتی به شرایط بحران، تنش ها و نگرانی ها واکنش منفی نشان می دهد. سهام دارایی پرریسکی است و سرمایه گذاران اغلب دارایی های پرریسک در پرتفوی خود را زمانی که ریسک های سیستماتیک ظاهر می شوند، می فروشند. در این میان، سهام از اولویت های اصلی سرمایه گذاران در هنگام نقدینگی است. بورس پس از شهادت سردار سلیمانی قرمز شد دی ماه 2018 و همچنین کاهش شاخص های سهام در پی درگیری های ایران و اسرائیل در بهار امسال، نمونه هایی از واکنش منفی بازار سهام به بروز چنین ریسک هایی است.

تقویت تقاضای سفته بازی

از سوی دیگر شرایط تنش و ناآرامی کاملا به نفع شرکت کنندگان در بازار ارز، طلا و ارز است. با افزایش تنش ها و دور شدن وضعیت از حالت عادی، جریان تقاضا به سمت بازارهای ارز، طلا و ارز می رود و قیمت ها را به سطوح بالاتر می برد. در شرایط بحرانی عده ای برای استفاده از نوسانات قیمتی به این بازارها مراجعه می کنند و برخی دیگر برای حفظ ارزش پول در بازارهای مذکور سرمایه گذاری می کنند.

خطرات و ناامنی های فزاینده

طلا به عنوان دارایی ایمن در مواقع بحران شناخته می شود و زمانی که اولین نشانه های خطرات ژئوپلیتیکی و سیستماتیک ظاهر می شود، با ثروت کلی سرمایه گذاران مرتبط می شود. در کنار چشم انداز کاهش نرخ بهره آمریکا در ماه های آتی که به افزایش قیمت هر اونس در بازارهای جهانی در هفته های اخیر کمک کرده است، باید خطر درگیری بین حزب الله و اسرائیل را نیز در نظر گرفت. به عنوان عامل دیگری که از روند قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی حمایت می کند. افزایش قیمت جهانی اونس طلا در دوران بحران کرونا یا افزایش آن در جریان تنش‌های ایران و اسرائیل در ابتدای سال جاری نیز نمونه‌هایی از واکنش اونس جهانی طلا به بروز خطراتی است. متعاقباً با کمک بازوی حمایتی دلار بازار آزاد منجر به رشد قیمت طلا در بازار داخلی شد، بنابراین با توجه به آنچه گفته شد می توان تشدید تنش بین حزب الله و حزب الله را استنباط کرد. اسرائیل در منطقه باعث می شود که بازار سهام وارد یک مارپیچ نزولی شود و در خوش بینانه ترین حالت در محدوده فعلی باقی بماند. طبیعتا تا زمانی که این ریسک ها در منطقه قابل مشاهده باشد، این مشکل از روند صعودی قیمت ها در بازار طلا و ارز حمایت می کند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا