دانستنی ها

اثرات مضر گرما در شکل گیری و تشدید بیماری های عصبی

علیرضا زالی با بیان اینکه موج گرمای جدیدی در کشورهای مختلف دنیا مشاهده شده است، گفت: با توجه به اثرات مضر گرما بر سلامت جسمی و روحی انسان، اثرات گرما بر سیستم بیولوژیکی بدن انسان در حال بررسی است. سزاوار توجه ویژه است.

گزارش مهر این جراح مغز و اعصاب ادامه داد: شش منطقه از ده منطقه ای که به عنوان گرم ترین مناطق جغرافیایی در سال گذشته معرفی شده اند، بسته به موقعیت مکانی ما در آسیا به ویژه غرب آسیا قرار دارند. یکی این یکی از مناطقی است که می توانیم تغییرات آب و هوایی حاد و گرمایش زمین را با وضوح بیشتری نسبت به سایر کشورهای جهان تجربه کنیم.

وی تاکید کرد: بنابراین باید در کشور ما و سایر کشورهای منطقه دقت بیشتری شود تا از آسیب های جسمی و روحی کمتر پس از این موج گرما جلوگیری شود.

زالی یادآور شد: در حال حاضر با پدیده خاصی به نام HEAT DOME مواجه هستیم. یکی یکی از پدیده های مهمی است که در سال های اخیر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر تقریبا کل خاورمیانه با تغییر دمای سه درجه روبرو بوده و در برخی از مناطق جنوب غربی آسیا این افزایش دما بارزتر است، بیان کرد: از این رو موج گرما در جهان ایران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .

چرا سالمندان تحت تاثیر گرما هستند؟

وی با بیان اینکه برخی افراد به ویژه افراد مسن و کودکان آسیب پذیرتر از تاثیرات گرما بر بدن انسان هستند، گفت: سالمندان اغلب بیماری زمینه ای دارند و سیستم همگن سازی گرما در بدن آنها به همین دلیل کند و ضعیف عمل می کند. توصیه می کنیم در گرم ترین زمان ها در خانه بمانند و از محیط های گرم بیرون دوری کنند.

زالی اضافه کرد: علاوه بر این بسیاری از سالمندان به دلیل بیماری های زمینه ای از داروهایی مانند کنترل فشار خون استفاده می کنند و برخی از این داروها باعث افزایش ادرار شده و آنها را در معرض خطر کم آبی قرار می دهد و این افراد در صورت حضور در محیط های گرم در معرض خطر جدی قرار می گیرند. به وقوع پیوستن

وی ادامه داد: علاوه بر این دو حالت، سیستم تعریق بدن سالمندان نیز با سایر افراد متفاوت است؛ تعریق در افراد مسن باعث می شود مقدار بیشتری مایع به داخل سلول ها نشت کند و مقدار قابل توجهی آب، الکترولیت ها و نمک از بدن دفع شود، بنابراین سالمندان به دلیل وجود بیماری های زمینه ای و مشکلات در حال درمان ظاهر می شوند. باید بر اساس سایر گروه ها درمان شود و از تماس مستقیم با نور خورشید خودداری شود.

کودکان را از گرما محافظت کنید

وی همچنین تاثیر هوای گرم بر سلامت کودکان را اینگونه توضیح داد: به طور کلی سیستم های کاهش دهنده گرما در بدن کودکان و سیستم های مربوط به تنظیم آب و مایعات بسیار شکننده و آسیب پذیر هستند. بنابراین کودکان به ویژه کودکان زیر دو سال بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض گرمازدگی و شوک حرارتی قرار دارند و باید به آنها توجه بیشتری شود.

فقدان مکانیسم های مغزی و سیستم کلی بدن برای کاهش تعریق و دمای بدن در کودکان یکی وی به سایر عوامل آسیب پذیری کودکان در برابر گرمازدگی اشاره کرد و گفت: با توجه به کوچکتر بودن مایعات بدن کودکان نسبت به بزرگسالان، روند کم آبی یا کم آبی در بدن آن ها به سرعت ایجاد می شود. به همین دلیل، کودکان و سالمندان در دو گروه سنی راحت‌تر در معرض خطر شوک حرارتی یا گرمازدگی قرار دارند.

علائم گرمازدگی چیست؟

وی علائم گرمازدگی را کاهش هوشیاری، تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، عدم پاسخگویی به محرک های محیطی عنوان کرد و افزود: کودکان نیز ممکن است علائمی مانند کاهش اشتیاق به بازی، گریه و بی قراری داشته باشند.

زالی اضافه کرد: با افزایش دما، کودکان و سالمندان به دلیل از دست دادن مقدار زیادی آب و الکترولیت ها در هنگام تعریق، دچار از دست دادن هوشیاری، تشنج و کما و همچنین درد شدید عضلانی می شوند.

امروزه مشخص شده است که اگر مداخلات پیشگیرانه به سرعت انجام نشود و عوارض شوک گرمایی دیر درمان شود، عوارض طولانی مدت می تواند در انتظار فرد باشد و گفت: مطالعات نشان داده است که آسیب به سلول های مخچه افراد می رسد. ممکن است یک عمر تحت تاثیر شوک حرارتی قرار گیرد و قابل تعمیر نباشد.

زالی با اشاره به تاثیر گرما بر قلب انسان تصریح کرد: در هنگام گرما فعالیت قلب افزایش می یابد و سپس برون ده قلب افزایش می یابد، زیرا قلب از مکانیزم جبران استفاده می کند و خون را به سمت سیاهرگ های سطحی هدایت می کند تا منبسط شود. و ظروف سطحی برای توزیع گرما.

با بیان اینکه در طی این مکانیسم جبرانی، خون توسط قلب به سمت عروق محیطی بزرگ شده پمپاژ می شود، به طور طبیعی خون کمتری به اعضای اصلی بدن مانند مغز، قلب، کبد و کلیه می رسد، گفت: زمانی که نتوان آب را به بدن رساند. ممکن است آسیب های جبران ناپذیری در اندام هایی مانند کلیه، قلب، کبد و حتی مغز ایجاد شود و بیمار دچار شوک یا عوارض مختلف شود.

زالی تنش را زیاد کن یکی وی اثرات گرما را نیز برشمرد و گفت: البته ممکن است در کوتاه مدت فشار خون بر اثر شوک کاهش یابد اما در نهایت گرما می تواند عوارض مختلفی را در قلب و عروق ایجاد کند.

وی با اشاره به تاثیر منفی گرما بر عملکرد مغز افزود: گرما بر حافظه کوتاه مدت، تمرکز و قضاوت تاثیر بسزایی دارد و افراد را دچار مشکل می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: تحقیقات نیز نشان داده است که در مواجهه با گرما تقریبا هرگز قادر به انجام کارهای پیچیده نیستیم. علاوه بر این، زمان واکنش مغز به دلیل گرما و گرمازدگی کند می شود.

گرما افراد را مستعد سکته و حملات قلبی می کند

زالی با بیان اینکه در اثر قرار گرفتن در معرض گرما و تعریق و عدم جبران آب از دست رفته بدن حالتی به نام کم آبی ایجاد می شود، گفت: با کم آبی خون ما غلیظ می شود و در نتیجه افراد مستعد بیماری های قلبی و عروقی می شوند. یا بیماری های مغزی می تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود.

پرخاشگری و بی حوصلگی از اثرات منفی گرما بر ذهن است.

این جراح مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: بروز پرخاشگری، اضطراب، کسالت، افسردگی و موقعیت های مشابه در افرادی که افزایش دمای محیط را تجربه می کنند، افزایش می یابد.

گرما علائم میگرن و ام اس را تشدید می کند

وی با اشاره به تاثیر دمای محیط بر وضعیت سلامت بیماران میگرنی گفت: قرار گرفتن در معرض گرما باعث تشدید سردردهای میگرنی این افراد می شود، به خصوص اگر در محیط هایی باشند که در معرض نور مستقیم خورشید هستند.

زالی همچنین با اشاره به اینکه دمای محیط باعث تشدید علائم ام اس می شود، گفت: دما نیز می تواند حملات بیماری را در افراد مبتلا به این بیماری تشدید کند.

وی تاکید کرد: توصیه می کنیم افراد به ویژه سالمندان و کودکان در ساعات اوج گرما در خانه بمانند و از پوشیدن لباس های ضخیم، تیره و چسبنده خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: افراد در معرض خطر به ویژه مبتلایان به بیماری های زمینه ای قلبی، دیابتی ها، کودکان و سالمندان از ساعت 10 الی 16 در مکان های باز حضور نداشته باشند.

زالی بیان کرد: افرادی که به دلیل شدت اشعه ماوراء بنفش مجبورند به هر دلیلی از ساعت 10 صبح تا 16 عصر از منزل خارج شوند باید از کلاه با ضایعات حداقل 7 سانتی متری و عینک آفتابی استاندارد استفاده کنند.

وی نسبت به اثرات منفی عینک آفتابی غیراستاندارد بر روی شبکیه به ویژه در سالمندان هشدار داد و گفت: در خرید عینک آفتابی حتما از نظر متخصص مربوطه استفاده کنید.

زالی با بیان اینکه پوست به آفتاب حساس است، بر لزوم استفاده از ضد آفتاب های استاندارد تاکید کرد.

وی در پایان خواستار به حداقل رساندن فعالیت های بدنی در هوای گرم به ویژه در سالمندان شد و گفت: ورزش و فعالیت بدنی در گرما ممکن است اثرات فیزیولوژیکی مضری داشته باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا