اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

درخواست های ماکرون در گفتگوی تلفنی با پزشکیان

کاخ الیزه اعلام کرد “امانوئل ماکرون” رئیس جمهوری فرانسه در گفتگوی تلفنی روز دوشنبه (دیروز) با مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران از همتای ایرانی خود خواست که از “جنگ تجاوزکارانه” روسیه علیه اوکراین در گفتگوهای بین دو رهبر حمایت نکند.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، کاخ الیزه فرانسه با صدور بیانیه ای از محتوای مکالمه تلفنی بین ماکرون و پزشکیان که با هدف تبریک ماکرون به همتای ایرانی انجام شده است، خبر داد.

بر اساس این بیانیه، ماکرون به پزشکیان گفت که “هر کاری باید انجام شود تا از تشدید تنش نظامی بین اسرائیل و لبنان پس از حمله موشکی مرگبار به بلندی‌های جولان جلوگیری شود، و از ایران خواست تا “حمایت خود از عوامل بی‌ثبات‌کننده” در خاورمیانه را متوقف کند. 

رهبر فرانسه با درخواست از ایران برای دعوت به خویشتنداری، گفت که یک جنگ جدید “پیامدهای ویرانگری برای منطقه” خواهد داشت.

ماکرون با تبریک به پزشکیان به خاطر پیروزی در انتخابات در 5 ژوئیه، بر ضرورت “تغییر واقعی” در ایران متعاقب این انتخابات تاکید کرد.

وی همچنین از رئیس جمهوری ایران خواست تا “به تشدید نگران کننده برنامه هسته ای ایران پایان دهد” و خواستار راه حل دیپلماتیک در این موضوع شد.

ماکرون همچنین خواستار آزادی فوری سه تبعه فرانسوی شد که بنا بر مدعای او ” به مدت 2 سال به ناحق در زندان‌های ایران گروگان هستند” و افزود رها کردن آنها “یک الزام اجتناب ناپذیر و پیش نیاز برای بهبود” روابط بین پاریس و تهران است.

بنا بر اعلام منابع خبری در ایران، در این مکالمه تلفنی مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز به ماکرون هشدار داده هرگونه ماجراجویی نظامی رژیم اسرائیل در حمله احتمالی به لبنان، “پیامدهای سنگینی برای رژیم صهیونیستی” خواهد داشت.

پزشکیان هشدار داده: “رژیم صهیونیستی در صورت حمله به لبنان اشتباهی بزرگ مرتکب خواهد شد که تبعات سنگینی برایشان به همراه خواهد داشت.”

او همچنین تاکید کرده تهران  آماده ارتقای روابط با فرانسه بر مبنای صداقت و اعتمادسازی مشترک است.

ماکرون نیز ابراز امیدواری کرده که روابط ایران با فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، در دوره جدید بیش از گذشته ارتقا یابد.

 

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا