اخبار روز

فیگورهای عجیب ایرانی ها برای تغییر رنگ چشم; مشتری از ایران که در عمان فعالیت می کند! / عوارض وحشتناک این جراحی غیرقانونی را ببینید

به گزارش همشهری آنلاین، تب جراحی های زیبایی غیر متعارف آنقدر در سطح جهان از جمله ایران بالا گرفته که در سال های اخیر به یک معضل تبدیل شده است. تغییر شکل گوش به گوش حیوانات، دو نیم کردن زبان، کاشت جواهرات در چشم و تغییر دائمی رنگ چشم از جمله این اعمال است که طرفداران کمی دارد.

از جمله این عمل ها، تغییر رنگ دائمی چشم در ایران به حدی پیشرفته شده است که امسال وزارت بهداشت وارد عمل شد و ممنوعیت این عمل را به دلایل زیبایی اعلام کرد. اما این ممنوعیت هم عطش متقاضیان و هم سودجویان را سیراب نکرده است و برخی از کلینیک ها با وجود غیرقانونی بودن همچنان این کار را انجام می دهند.

در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان نیز بسیاری از کلینیک ها این کار را انجام می دهند تا خود را از هجوم قوانین کشورمان رهایی بخشند و سود بیشتری کسب کنند.

تغییر رنگ چشم در ایران بسیار پرطرفدار است زیرا از نظر مشتریان و چشم پزشکان یک عمل بسیار پرهزینه محسوب می شود و عوارض و آسیب های زیادی را به همراه دارد که حتی می تواند منجر به پیوند قرنیه شود.

فقط این افراد اجازه فعالیت دارند

اگرچه تغییر رنگ چشم اخیراً رایج شده است، اما این عمل جدیدی نیست و سالهاست که در سراسر جهان و ایران رایج است. روش‌های معمولی که بعد از عوارض و خطاهایی که به همراه داشت منسوخ شده‌اند، مشخص شده‌اند و البته با این روش‌ها رنگ چشم برای همیشه تغییر نکرده است. اما با روش های جدیدی که رایج شده است، هم رنگ چشم برای همیشه تغییر می کند و هم عوارض زیادی دارد.

به گفته متخصصان، عوارض تغییر رنگ چشم در افراد سالم نیز شامل التهاب چشم، عفونت قرنیه، آب مروارید، کاهش بینایی و حتی پیوند قرنیه است. بنابراین، هنوز هیچ پشتوانه علمی روشنی برای انجام این روش بر روی افراد دارای چشم سالم وجود ندارد.

در حال حاضر این روش فقط برای افرادی که رنگ چشم آنها به دلیل ضربه، التهاب یا عفونت تغییر کرده است یا یک چشمشان رنگ طبیعی و چشم دیگرشان سفید است یا رنگ یک یا هر دو چشمشان به دلایل ژنتیکی غیر طبیعی است توصیه می شود. است و بیماری های مادرزادی.

دکتر. فرهاد نجات، جراح و چشم پزشک و عضو انجمن جراحان چشم اتحادیه اروپا وی می گوید: این عوارضی که اکنون می دانیم ماهیت کوتاه مدت دارند و معلوم نیست در دراز مدت چه اتفاقاتی برای چشم ها می افتد.

این جراح چشم در مورد مشکلات روش های کنونی می گوید: روش های موجود دو مشکل دارند. یکی اینکه خطرات و عوارضی برای چشم به همراه دارند و مشکل دوم برگشت ناپذیر بودن آنهاست. متأسفانه مراجعه کننده ای بود که به دلیل نارضایتی از رنگ چشم خود دست به خودکشی زد و همچنان از داروهای روانپزشکی استفاده می کند. دلیل این امر این بود که این بانوی 27 ساله رنگ سبز روشن را برای چشمان خود انتخاب کرد و پس از یک سال به همه جا رفت تا این رنگ را از بین ببرد اما فقط توانست آنها را روشن کند.

دکتر. فرهاد نجات، عضو انجمن جراحان چشم اتحادیه اروپا

دکتر. نجات می گوید: مشکل اینجاست که به دلیل تنوع، به مرور زمان خیلی ها از این رنگ خسته می شوند. حالا یا خسته می شوند یا تحت تاثیر و تحریک حرف همسر و دوست و… می شوند که می گویند: «رنگ قبلی بهتر بود»، رنگ چشم تو زیباتر بود.

این باعث می شود که فرد به رنگ چشم قبلی برگردد. اما متاسفانه دیگر امکان پذیر نیست. در پزشکی عمل های زیادی وجود دارد که در صورت عدم رضایت بیمار می توان آنها را تغییر داد اما با عمل های تغییر رنگ چشم دیگر راه برگشتی وجود ندارد.

به عنوان یک جراح چشم، دکتر. نجات در مورد عوارض جراحی تغییر رنگ چشم: تمام مطالعات حیوانی و انسانی که بر روی روش های موجود جراحی تغییر رنگ چشم انجام شده است کوتاه مدت است و نمی دانیم بعد از 5 سالگی چه اتفاقی برای قرنیه و شبکیه چشم این افراد می افتد. سال ها . ما نمی دانیم در صورت ضربه خوردن چه اتفاقی ممکن است برای این افراد بیفتد. مثلاً اگر پشت فرمان باشیم و تصادف کنیم و کیسه هوای خودرو باز شود و به چشم برخورد کند، ماده رنگی وارد چشم شده و می تواند برای چشم کاملاً سمی باشد.

پیامد دیگر اختلال در بررسی عنبیه است. در این زمینه، دکتر. نجات: الان کاری به اثر انگشت برای چک کردن پاسپورت و غیره ندارند اما عنبیه آدم را چک می کنند. اگر چشمانتان را رنگ آمیزی کنید و قبلا به دبی رفته باشید، این بار قطعا در آنجا با مشکل مواجه خواهید شد. زیرا آنها هویت قبلی شما را دارند.

این جراح چشم به پیامد مهم تری از این عمل اشاره می کند و می گوید: عیب جدی تر این است که فرد در 20 سالگی عمل تغییر رنگ چشم را انجام می دهد اما در 40 سالگی به دیابت یا فشار خون مبتلا می شود. برای کنترل بیماری این افراد باید هر شش ماه یکبار قطره ای در چشمانشان بریزیم، مردمک چشمشان را باز کنیم و پشت دستگاه معاینه به داخل چشمانشان نگاه کنیم.

برای کسانی که چشم هایشان را رنگ می کنند این قسمت دیگر طبیعی نیست و وقتی در تاریکی هستند مردمک چشمشان گشاد نمی شود و امکان دیدن و بررسی داخل چشم وجود ندارد. در واقع در این افراد معاینات منظم بیماری‌های مختلف مانند قند خون، فشار خون، روماتیسم و ​​سایر بیماری‌هایی که می‌توانند شبکیه چشم را درگیر کنند، کاملاً مختل می‌شود. متأسفانه این موارد نه به اطلاع مشتریان می رسد و نه آنها از آن مطلع هستند.

دکتر. نجات ادامه می دهد: این افراد در حین جراحی آب مروارید دچار مشکل خواهند شد. در این روش مردمک چشم را گشاد می کنیم تا بتوانیم لنز طبیعی را برداشته و لنز مصنوعی را در چشم کاشت. در این مورد نیز این رنگ دید میکروسکوپی ما را مسدود می کند. زیرا این رنگ ثابت است و کم و زیاد نمی شود و به ما اجازه نمی دهد قسمت های عمقی کره چشم را ببینیم.

مشتری از ایران مستقر در خاک عمان!/ اعداد عجیب تغییر رنگ چشم

با وجود تمام این عوارض، بسیاری از کلینیک ها اصرار دارند که این روش را انجام دهند و پول خوبی برای آن کسب کنند. برخی از آنها حتی به دلار نیز شارژ می کنند. یکی از این کلینیک ها که وابسته هستند یکی یکی از معروف ترین و معتبرترین مراکز چشم پزشکی تهران است. وی به همشهری آنلاین گفت: از آنجایی که این رویه از امسال در ایران غیرقانونی است، در عمان در حال انجام آن هستیم. علاوه بر این، تجهیزات ما در عمان پیشرفته تر است. هزینه عمل 5000 دلار است. البته اگر مشتری یک رنگ را انتخاب کند 5000 دلار و اگر رنگ مخلوط شود 6000 دلار قیمت دارد.

این کلینیک حتی از بلیط هواپیما و هتل و البته با هزینه مشتری مراقبت می کند. کارمند کلینیک می گوید: نزدیک ترین هتل ها به درمانگاه را به شما معرفی می کنیم و حتی یک ماشین برای شما می فرستیم تا شما را از هتل به درمانگاه و بالعکس برساند. علاوه بر این، این روش بیش از 10 تا 15 دقیقه طول نمی کشد و یکی از راحت ترین روش ها است.

مجری این کلینیک با توجه به اینکه دیابت و سن مشکلی ندارد می گوید: دیابت و فشار خون اصلا مشکلی ندارد. سن تاثیری ندارد یک مشتری 64 ساله هم داشتیم که می خواست رنگ چشمش را عوض کند!

ادامه فعالیت غیرقانونی/استفاده از لنزهای رنگی موقت

دکتر. نجات می گوید: جالب است که معاونت این عمل توسط وزارت بهداشت است. خرداد امسال ممنوع شد اما در حال حاضر در برخی درمانگاه ها انجام می شود و زیرزمینی نیست. اگر کسی از پزشک یا کلینیک شکایت کند، البته می توان این موضوع را بررسی کرد.

اعدادی که کلینیک ها دریافت می کنند غیر واقعی و عجیب هستند. در واقع میزان دریافتی آنها از مردم تنها 10 درصد است که برای سودآوری آنها کافی است، اما از آنجایی که اشتیاق به عمل های زیبایی در جامعه زیاد است و افراد از آگاهی کافی برخوردار نیستند، این امر منجر به این می شود که فرد مقدار زیادی پول خرج می کند و خود را در معرض بیماری ها قرار می دهد

به گفته این جراح چشم، این عمل پرخطر است و اصلا ارزشش را ندارد. حداقل الان ارزشش را ندارد. در آینده، روش‌های برگشت‌پذیر ممکن است بیایند، رنگ‌هایی که در درازمدت به چشم آسیب نمی‌رسانند و می‌توان آن‌ها را شسته و حذف کرد. بعدش فرق میکنه

اما اکنون، اگر کسی آماده است تا تغییر رنگ چشم را تجربه کند، این لنزهای تماسی زیبایی موقت قابل اعتمادتر و ایمن تر هستند. البته با نظر چشم پزشک. به عنوان مثال، اگر چشمان شما بسیار خشک است، نباید از لنز استفاده کنید.

یکی از اعضای انجمن جراحان چشم اتحادیه اروپا تاکید می کند که یک جفت چشم با رنگ طبیعی بسیار بهتر از چشم هایی است که در آینده صاحب آن را نگران کند. این به این دلیل است که هوش مصنوعی و فناوری در آینده بهبود می یابد و بسیاری از کارها با Iris Check انجام می شود و این رنگ ها قابل برگشت نیستند. خود شرکت ها ادعا نمی کنند که بازگشتی وجود خواهد داشت. بعید است که این موارد به مشتریان اطلاع داده شود. فقط کارشان را تبلیغ می کنند و هزینه ها را بیان می کنند و مردم به هر حال هزینه ها را می پرسند و می پردازند.

عوارض جبران ناپذیر این عمل/تب نیز در بین اروپایی ها زیاد است

تب جراحی تغییر رنگ چشم نه تنها در ایران شایع است و در کشورهای اروپایی نیز پیروانی دارد. دکتر. نجات می گوید: ما معتقد نیستیم که این عمل فقط در کشورهای در حال توسعه رواج دارد. در کشورهای اروپایی به خصوص در اروپای غربی مانند اسپانیا طرفداران زیادی دارد.

این جراح چشم می گوید: مانند ایران و سایر کشورهای آسیایی رنگ چشم را از قهوه ای تیره و مشکی به آبی و سبز و سایر رنگ های روشن تغییر می دهند، در آنجا هم دوست دارند چشم و حتی رنگ مو را تیره کنند. بسیاری از مردم آنجا چشمان خود را سیاه می کنند و حتی قهوه ای نمی کنند. واقعا طرفداران زیادی داره به هر حال، اعداد بسیار بالا و غیر منطقی هستند.

او می گوید: البته اکثر افراد مشهور در اروپا این کار را انجام می دهند. طرف مقابل مثلا مجری تلویزیون، خواننده یا بازیگر است. افراد عادی معمولا این کار را نمی کنند. من قصد ندارم این عمل را برای افراد مشهور توجیه کنم. منظورم این است که این اقدام ممکن است در راستای توسعه کسب و کار این سلبریتی باشد. اما هیچ منطقی پشت کار یک آدم معمولی نیست.

رنگ چشم مردم شرق کاملا اروپایی نیست

دکتر. نجات درباره روش های رایج تغییر رنگ چشم به همشهری می گوید: در حال حاضر روش های مختلفی در این عمل وجود دارد. روشی که برای 10-12 سال مورد استفاده قرار گرفته است شامل قرار دادن یک ماده رنگی در داخل و روی قسمت رنگی چشم است. این روش بسیار پیچیده بود و در برخی موارد باعث فشار چشم، گلوکوم و نابینایی می شد. به این دلایل منسوخ شده بود.

روش رایج فعلی این است که لایه میانی لایه جلویی چشم را که لایه ای شفاف و بی رنگ است و ضخامت آن بیش از نیم میلی متر نیست، با لیزر یا چاقوی مخصوص باز می کنند و این ماده رنگی را در این ضخامت اضافه می کنند. ، تا به چشم شما نرود. بیرون نریزید. با این حال، از آنجایی که این بافت زنده است و متابولیسم دائماً در آن انجام می شود، رنگ به مرور زمان محو می شود – بسته به نوع و غلظت رنگ، اما به طور کامل حذف نمی شود. این رنگ برای همیشه ماندگار است.

این جراح چشم می گوید: معمولا رنگ را ضخیم تر می کنند. شما 4-5 ویال دارید که معمولا با ترکیب آنها به رنگ دلخواه می رسند. اما از آنجایی که چشم های شرقی ما به طور طبیعی دارای پایه تیره هستند، به اندازه چشم های اروپایی روشن نیستند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا