اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

آیا از درد دائمی مثانه رنج می‌برید، اما دلیلش را نمی‌دانید؟

سندرم درد مثانه یا «سیستیت بینابینی» وضعیتی بسیار گیج کننده برای بیمار بوجود می‌آورد. علائم سندروم درد مثانه تا حد زیادی مانند علائم سیستیت حاد ناشی از عفونت باکتریایی است. با این حال اگر از سندروم درد مثانه رنج می‌برید ممکن است آزمایش به شما کمکی نکند.

به گزارش فرارو به نقل از تلگراف، پس از آزمایش ظاهر مثانه می‌تواند از حالت تقریباً طبیعی تا کاملاً غیر طبیعی، قرمز و ملتهب همراه با خونریزی‌های کوچک و زخم‌های متعدد، متغیر باشد.

علل اولیه این بیماری ناشناخته باقی مانده است، اما احتمالا علت اصلی سندروم درد مثانه، آسیب دیدگی دیواره داخلی مثانه باشد. با آسیب دیدن دیواره داخلی مثانه سموم و مواد شیمیایی ادراری به بافت‌های دیواره مثانه نشت می‌کنند. سپس سلول‌ها هیستامین و سایر مواد شیمیایی قوی سیستم ایمنی را آزاد می‌کنند و باعث بوجود آمدن یک واکنش التهابی مزمن و مداوم می‌شوند.

حساسیت غذایی

تقریباً تمام مبتلایان به سندروم درد مثانه گزارش می‌دهند که علائم آن‌ها توسط طیف وسیعی از مواد غذایی ایجاد یا تشدید می‌شود که شناسایی آن‌ها می‌تواند یک چالش بزرگ باشد.

میوه‌ها، آب‌میوه‌ها (گریپ فروت، لیمو، پرتقال و آناناس) همچنین کافئین و نوشابه‌های گازدار علائم این بیماری را به شدت تشدید می‌کنند. به طور معمول، این حملات سندروم ممکن است با پنیرهای کهنه، خامه ترش، سس سالاد یا آجیل آغاز شود.

تشخیص و حذف غذا‌هایی که بر این سندروم تاثیر می‌گذارند از رژیم غذایی اصلا آسان نیست. به خصوص زمانی که مواد غذایی هر کدام در بازه زمانی‌های متفاوتی بر مثانه تاثیر می‌گذارند. برای مثال تاثیر میوه و آب میوه‌ها می‌تواند تقریبا فوری باشد، اما نوشیدنی‌های کافئین‌دار دیرتر تاثیر خود را نشان دهند.

عفونت پنهان

در حالی که ادرار استریل است، معاینه میکروسکوپی ممکن است وجود گلبول‌های سفید را نشان دهد. دکتر شیلا سوامی از بیمارستان دانشگاه لندن می‌گوید این پدیده یک عفونت پنهان ناشی از دسته‌های باکتری جدا شده در لایه‌های عمیق‌تر دیواره مثانه را نشان می‌دهد. این عفونت را می‌توان با کمک دوره‌های مکرر آنتی بیوتیک با دوز کامل همراه با یک ضد عفونی کننده ادرار، از بین برد یا کنترل کرد.

اقدامات ساده

مصرف زیاد مایعات برای پاکسازی مثانه همراه با مصرف بی کربنات سدیم یا سیترات پتاسیم برای کاهش اسیدی بودن ادرار به مرور زمان، شدت التهاب را کاهش می‌دهد.

پنتوسان

پنتوسان، که باید توسط پزشک عمومی شما تجویز شود، یکپارچگی دیواره داخلی مثانه را بازیابی می‌کند. اگرچه روند بهبودی ممکن است تا شش ماه طول بکشد. موسسه ملی تعالی سلامت و مراقبت در سال ۲۰۱۹، استفاده از این دارو را برای کسانی که از سندرم درد مثانه با تغییرات شدید خونریزی و زخم رنج می‌بردند، تایید کرد.

سایمتیدین

سایمتیدین، که بدون نسخه هم قابل دسترس است، یک درمان قدیمی برای زخم معده است. این ماده از عملکرد هیستامین شیمیایی که در تغییرات التهابی مثانه نقش دارد، جلوگیری می‌کند. امتحان کردن این روش نیز ضرری ندارد و پزشکان گزارش دادند با این روش می‌توان به بهبود کامل و پایدار رسید.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا