دانستنی ها

فواید میخک در چای + طرز تهیه چای میخک

بسیاری از مردم با خود گیاه میخک و فواید فراوان آن آشنایی دارند، اما آیا می توان این فواید را به چای میخک نیز نسبت داد؟ مزایای سلامتی فراوان چای میخک از زمان های قدیم شناخته شده است. چای میخک، همچنین به عنوان چای Laung یا Lavang شناخته می شود، به طور خاص بر اساس ادویه میخک است.

به گزارش عصرترکیه ، این ترکیب اغلب برای مصارف آشپزی و دارویی در منطقه آسیا استفاده می شود. باید گفت که تمام نکات بهداشتی در مورد چای میخک را می توان از طریق مقالات منتشر شده توسط Times of India پیدا کرد، اما از فواید بی نظیر مصرف منظم چای میخک گرفته تا طرز تهیه این نوشیدنی جادویی:

سرشار از مواد مغذی مهم مانند منگنز و ویتامین K

چای میخک منبعی غنی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است که برخی از مواد مغذی مهم مورد نیاز بدن را تامین می کند. به طور متوسط، 2 گرم (2 قاشق چایخوری) میخک می تواند 6 کالری، 1 گرم کربوهیدرات، 1 گرم فیبر، 55 درصد از میانگین ارزش روزانه منگنز و 2 درصد از میانگین ارزش روزانه ویتامین K را برای ما تامین کند.

سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها

چای میخک سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها استرس اکسیداتیو را که باعث بیماری های مزمن مختلف می شود، کاهش می دهند. آنها این کار را با مبارزه با رادیکال های آزاد در سلول های بدن انجام می دهند و در نتیجه آسیب اکسیداتیو را کاهش داده و از آن جلوگیری می کنند.

این عملکرد می تواند سلامت کلی بدن ما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

کمک به مبارزه با سرطان

چای میخک حاوی ترکیباتی است که می تواند از سلول ها در برابر سرطان محافظت کند، یعنی خاصیت ضد سرطانی دارد.

آنها این کار را با کمک به توقف رشد تومورها و تسریع چرخه مرگ سلولی در سلول های سرطانی انجام می دهند. اعتقاد بر این است که این خاصیت ضد سرطانی به دلیل ترکیب اوژنول موجود در میخک است.

تنظیم قند خون

انسولین هورمونی است که با انتقال قند از خون به سلول ها، سطح قند خون را در محدوده طبیعی نگه می دارد. بنابراین، عملکرد مناسب انسولین برای تنظیم مناسب سطح قند خون ضروری است و نوشیدن چای میخک می تواند به طور موثر در این راه کمک کند.

چای میخک این کار را با افزایش طبیعی تولید انسولین و بهبود عملکرد سلول های ترشح کننده انسولین انجام می دهد.

کاهش التهاب در بدن

میخک حاوی چندین ترکیب است که با هم خواص ضد التهابی مفیدی را نشان می دهند. اوژنول یک ترکیب کلیدی در این جهت است.

خواص ضد التهابی آن به ما کمک می کند تا از بسیاری از بیماری ها و اختلالات سلامتی جلوگیری کنیم. به خصوص از نظر کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آرتریت و علائم مرتبط با آن.

با بهبود هضم به کاهش وزن کمک می کند

چای میخک امروزه به دلیل نقش مهمی که در بهبود سیستم گوارشی دارد، به خصوص زمانی که قبل از غذا مصرف شود، بسیار محبوب شده است.

تسهیل هضم با چای میخک با تحریک تولید بزاق و بهبود جریان خون انجام می شود. این بهبود در فرآیند گوارش ممکن است اثرات مثبتی بر کاهش وزن داشته باشد.

در واقع، بسیاری از ادویه ها به عنوان تسریع متابولیسم کلی بدن و کمک به هضم شناخته شده اند. چای میخک نیز راهی آسان برای مصرف ادویه و دستیابی به سرعت متابولیسم بالاتر است.

بهبود سلامت پوست

میخک خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و ترکیبات ضد عفونی کننده آن می تواند میکروارگانیسم ها را از بین ببرد. این عملکرد می تواند تاثیر بسزایی در درمان مشکلات رایج پوستی و حذف سموم از بدن داشته باشد. یکی یکی دیگر از نوشیدنی های مشابه که به دفع سموم کمک می کند، چای لیمو است.

از آنجایی که چای میخک به کاهش استرس اکسیداتیو نیز کمک می کند، می تواند تشکیل چین و چروک و لکه های پیری را کاهش دهد. از دیگر خواص ارزشمند چای میخک می توان به اصلاح عدم تعادل pH پوست و کمک به درمان آکنه اشاره کرد.

بهبود سلامت استخوان از نظر تراکم و استحکام

برخی از ترکیبات موجود در چای میخک می توانند توده استخوانی، تراکم و استحکام استخوان را افزایش دهند. این به کاهش خطر شکستگی کمک می کند.

از آنجایی که چای میخک می تواند بخش قابل توجهی از نیاز روزانه به منگنز (یک ماده معدنی بسیار مهم برای تشکیل و استحکام استخوان) را تامین کند، برای محافظت و بهبود سلامت عمومی استخوان بسیار مناسب است.

کمک به رفع گرفتگی سینه و سینوس

به عنوان یک دمنوش گیاهی، چای میخک می تواند به رفع گرفتگی قفسه سینه و تسکین سینوس های مسدود شده کمک کند. تصور می شود که ترکیب اوژنول موجود در میخک مسئول اصلی رفع احتقان و تسکین سینوس ها است.

علاوه بر این، ویتامین E و ویتامین K موجود در چای میخک می تواند به مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک کند و حتی می تواند برای درمان تب های خفیف استفاده شود.

تسکین درد دندان و لثه

چای میخک حاوی ترکیبات ضد التهابی است. هنگامی که در دهان چرخانده می شود، به تسکین دندان درد خفیف و لثه های متورم یا ملتهب کمک می کند. این ترکیب که به عنوان یک چای گیاهی استفاده می شود، می تواند با از بین بردن باکتری های اطراف دندان و لثه، به تسکین درد و محافظت در برابر مشکلات دندانی کمک کند.

طرز تهیه چای میخک

اگرچه برندهای مختلف کارخانه چای میخک و دمنوش های مشابه را تولید می کنند، اما بسیاری از مردم ترجیح می دهند آن را تازه تهیه کنند:

– یک قاشق غذاخوری یا کمتر از میخک را آسیاب کنید

– یک لیوان آب به کاسه اضافه کنید

– میخک آسیاب شده را به آب اضافه کنید

– آب را بجوشانید و بگذارید خنک شود.

– در مرحله بعد مخلوط دلخواه را صاف کرده و چای خود را بنوشید.

در صورت تمایل می توانید شکر یا شیرین کننده اضافه کنید اما توصیه می شود از مصرف این گروه از ترکیبات مضر خودداری کنید. همچنین بهتر است چای میخک را به 1-2 فنجان در روز محدود کنید زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند به سلامت شما آسیب برساند و باعث مشکلات گوارشی، درد عضلانی و خستگی شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا