دانستنی ها

زبان شما در مورد سلامتی شما چه می گوید؟

معاینه زبان و دهان می تواند چیزهای زیادی در مورد سلامتی به شما بگوید و هر تغییری می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی و حتی کشنده باشد. بنابراین آموزش بیماری ها از طریق زبان بسیار مهم است.

زخمهای دهان

به گزارش روزیاتو، در این قسمت از آموزش بیماری های زبان به بررسی علل ایجاد زخم زبان می پردازیم.

زخم ها نقاط کوچک و دردناک یا برآمدگی های داخل دهان هستند که معمولاً در عرض چند روز خود به خود بهبود می یابند. با این حال، اگر یک زخم غیرعادی یا برآمدگی جدید روی زبان خود دارید، این می تواند نشانه سرطان دهان باشد و باید فوراً به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید.

لکه های سفیدی که هرگز از بین نمی روند

برای تشخیص بیماری روی زبان، به دنبال لکه های سفید باشید. لکه های سفیدی که با شستشو از بین نمی روند و در دهان و روی زبان ایجاد می شوند، لکوپلاکیا نامیده می شوند. این ضایعات عمدتاً خوش خیم هستند اما ممکن است نشان دهنده سرطان باشند و باید توسط دندانپزشک یا پزشک معاینه شوند.

لکه های سفید ناپدید می شوند

لکه های سفیدی که با مسواک پاک می شوند ممکن است نشانه برفک دهان باشد که اغلب با درد، طعم ناخوشایند و مشکل در خوردن و آشامیدن همراه است.

اگرچه برفک دهان شایع است و معمولاً به راحتی قابل درمان است، عود آن ممکن است نشان دهنده مشکل زمینه ای دیگری مانند مشکل یا ضعف در سیستم ایمنی باشد.

زبان مودار

در این قسمت از آموزش بیماری ها از طریق زبان به بررسی زبان مودار می پردازیم. اصطلاح زبان مودار برای توصیف یک پوشش غیر طبیعی در سطح بالایی زبان استفاده می شود. این یک وضعیت بی ضرر است که در اثر رشد باکتری یا مخمر ایجاد می شود. این باکتری معمولاً در برآمدگی های گرد کوچکی به نام پاپیلا که در امتداد زبان قرار دارند تجمع می یابد.

پاپیلاها به جای افتادن شروع به دراز شدن می کنند و در موارد شدید می توانند تا 15 برابر طول طبیعی خود رشد کنند و ظاهری مودار ایجاد کنند. این وضعیت اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا سیگار کشیدن ایجاد می شود.

زبان جغرافیایی

زبان جغرافیایی وضعیتی است که باعث می شود الگوی نقشه مانند روی زبان شکل بگیرد. زبان جغرافیایی یک بیماری شایع است و جدی نیست، اما اگر غذاهای خاصی مانند مرکبات یا غذاهای تند بخورید می تواند باعث درد شود. بهترین راه برای مدیریت این امر پرهیز از غذاهای محرک است.

در صورت مشاهده این علائم، حتما به پزشک مراجعه کنید!

آموزش بیماری ها از طریق زبان می تواند به ما کمک کند تا علائم اولیه بیماری های خاص را شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای پیشگیری یا درمان انجام دهیم. زخم های دهان، جوش های سر سفید و زبان پرمو می تواند نشان دهنده مشکلات مختلفی باشد. تشخیص زبان ابزار مهمی در نظارت بر سلامت کلی ما است. با آگاهی از این علائم و مشورت به موقع با پزشک یا دندانپزشک می توانیم از بروز مشکلات جدی تری پیشگیری کنیم.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا