اخبار روز

توجه ویژه به مسائل اجتماعی

جمعی از کارشناسان و فعالان اجتماعی در نامه ای به دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب خواستار توجه ویژه دولت به مسائل اجتماعی شده است. آنها بر اهمیت همبستگی اجتماعی و احیای سرمایه اجتماعی تاکید و پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت اجتماعی کشور ارائه کردند.

نامه جمعی از کارشناسان و فعالان اجتماعی به رئیس جمهور منتخب به شرح زیر است:

(صدای صدای خاموش حوزه اجتماعی باشید)

دکتر عزیز. مسعود پزشکیان

رئیس جمهور محترم منتخب جمهوری اسلامی ایران

با سلام و درود،

کسب رای اعتماد مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به شما تبریک می گوییم. واقعیت این است که امروز، همانطور که از گفته ها و اقدامات ایرانیان برمی آید، ایران با شکاف های مختلف اجتماعی دست و پنجه نرم می کند و برای حل آن راه حلی اجتماعی نیز وجود دارد که از تقویت همزمان جامعه و دولت و دولت ناشی می شود. رابطه سازنده بین نهادهای این دو.

سخنان پیروز این دور از انتخابات با نگاه و سخنان شما مبتنی بر قانون و عدالت و کاهش فاصله فرادستان و فرادستان در بخشهای مختلف بود. رویکردی مبتنی بر زندگی آبرومندانه همراه با احترام، دیده شدن طردشدگان و طردشدگان، تقویت آزادی و امنیت شهروندی، حق برخورداری از فرصت‌های برابر برای ذینفعان و متخصصان از همه قومیت‌ها و فرهنگ‌ها، و حق برخورداری از امنیت اجتماعی و مطلوب. شهروندی مؤثر، انتقاد مؤثر از نظام، دسترسی به فضای مجازی، تعامل و ارتباط آبرومندانه با دنیا، مشارکت و حق اشتغال و مهارت، امنیت اجتماعی و به عبارتی شنیدن و ابراز نگرانی صداهای ناشنیده و صداهای خاموش بود. تاکید کرد.

این همان دلایلی بود که باعث شد طبقات، گروه ها و اقشار مختلف اجتماعی با تنوع اجتماعی و فرهنگی به شما اعتماد کنند و شما را نماینده صدای کمتر شنیده شده خود بدانند.

از این رو مجموعه ای از کارشناسان و قاتلان بالقوه است که در حوزه های سیاسی، قوه مجریه، آموزشی و پژوهشی با در نظر گرفتن اهمیت و به هم پیوستگی مسائل اجتماعی در جهت تقویت حس عدالت همه جانبه و فراهم آوردن بستری برای اجتماعی ما قدردان تلاش های صادقانه و مسئولانه دولت های مختلف و دست اندرکاران انتخابات در این زمینه هستیم و معتقدیم دولت چهاردهم بیش از هر دولت دیگری باید «اجتماعی» باشد.

در این راستا و با عنایت به تمامی امکانات قانونی و تکالیف موجود از جمله رهنمودهای کلی نظام و قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، از جنابعالی خواهشمندیم همچنان به عنوان «صدا» باشید. جمهوری اسلامی ایران “بی صدا و بی صدا” و ترویج همبستگی اجتماعی و احیای سرمایه اجتماعی در جامعه ایران. لذا در تمامی فرآیندهای تصمیم گیری و سیاست گذاری در دولت چهاردهم و در راستای آسیب شناسی رویکردهای کلی و پیشین، پیشنهادات زیر را به شما مد نظر قرار دهید:

1- الزام درج پیوست های اجتماعی و فرهنگی، تامین اجتماعی و عدالت در لوایح و برنامه های ملی.

۲- توجه ویژه به اجرای نظام چندلایه تامین اجتماعی موضوع سیاست کلی تامین اجتماعی با توجه به فقرزدایی و محرومیت زدایی و همچنین توزیع مناسب منابع و جهت‌گیری سازمان. نظام حمایت اجتماعی و توانمندسازی اجتماعی طبقات و گروه‌های مختلف از جمله: زنان، زنان سرپرست خانوار، کودکان، نوجوانان و جوانان، سالمندان، معلولان، مستمری بگیران، بیماران خاص و غیره.

3- توجه جدی به توسعه فضامحور (برنامه ریزی سرزمینی) در برنامه ریزی و بودجه با هدف تسهیل در ایجاد عدالت اجتماعی و دسترسی به خدمات اجتماعی در اقصی نقاط ایران بر اساس اکولوژی هر منطقه و استان.

4- بررسی، بازنگری و ارتقای جایگاه ساختارها، شوراهای عالی و ملی در حوزه اجتماعی و اتخاذ تصمیمات کارشناسی برای ساختارها و شوراهای موازی.

5- رصد مستمر وضعیت معضلات و آسیب‌های اجتماعی در ایران با هدف برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد علمی و حکمرانی داده‌محور و همچنین بازسازی فرآیندهای متوقف شده برای سنجش وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور در نظر گرفتن آینده پژوهی و آینده نگری اجتماعی؛

6- بهبود و ارتقای وضعیت اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و کالبدی سکونتگاه های غیررسمی (متشکل از یک چهارم جمعیت کشور) و اجرای بی نقص سند ملی بهسازی، بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری. مناطق؛

7- سیاست گذاری کافی و کارآمد در خصوص اثرات اجتماعی تغییرات اقلیمی و مشکلات اجتماعی ناشی از چالش های زیست محیطی.

8- حکمرانی و سیاستگذاری مؤثر برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و تقویت سرمایه اجتماعی.

9- تقویت پذیرش تنوع اجتماعی در جامعه با هدف ایجاد صلح و ثبات برای تمامی اقوام و مذاهب ایرانی مقیم ایران طبق احکام قانون اساسی کشور.

10- تاکید بر رویکرد چند نهادی در حوزه اجتماعی و تقویت عدالت ترمیمی و کاهش جرایم کیفری.

11- تلاش مؤثر و اتخاذ تدابیر مناسب برای انباشت منابع مالی و ظرفیت های اجتماعی، اقتصادی و عمرانی نهادهای خارج از قوه مجریه با هدف استفاده بهینه از منابع کشور در جهت توانمندسازی و توانمندسازی اقشار نیازمند و مستضعف و گروه های دارای خاص. قدرت ها نیازها را در تمام مناطق کشور تقویت می کنند.

12- پرهیز از غلبه رویکردهای امنیتی، انتظامی و قضایی در رسیدگی به معضلات و پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی و رسیدگی به معضلات اجتماعی در عرصه اجتماعی و بسترسازی برای حل آنها در این حوزه.

13- سیاست گذاری مناسب در خصوص تأثیرات اجتماعی حضور مهاجران و اتباع خارجی در کشور.

14- رعایت حقوق متخلفین و اعضای خانواده آنها و تصمیم گیری در مورد نوع مجازات در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و همچنین تقویت مجازات های جایگزین حبس و استفاده از فناوری ها و فناوری های نوین. به سوی رهایی؛

15- تسهیل فعالیت تشکل های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد و پرهیز از حاکمیت نگاه امنیتی در میان این سازمان ها و زمینه سازی برای مشارکت ساختاریافته آنها در فرآیندهای تصمیم گیری سیاسی.

16- استفاده از ظرفیت های کارشناسان و انجمن های علمی تخصصی، انجمن های صنفی، اتاق های فکر و پژوهشکده های اجتماعی برای سیاست گذاری و قانون گذاری در حوزه اجتماعی.

17- استفاده از تجربیات جهانی در مدیریت اجتماعی و استفاده از آن در کشور با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، اجتماعی و معیشتی ایران.

18- انتصاب مدیران بخش اجتماعی با توجه به صلاحیت حرفه ای و تجربه مؤثر آنان با شعار انتخاب شایسته.

19- مدیران و تشکل های اجتماعی را در قبال وظایف خود پاسخگو دانسته و بدون ایجاد فضایی دور از نقد سازنده و کارشناسانه و بدون کنار گذاشتن کارشناسان منتقد، دلسوز، آگاه و وفادار، از کارشناسان، فعالان اجتماعی، انجمن های تخصصی و اصحاب رسانه درخواست پرسش اجتماعی کنند. ;

20- تقویت رویکرد رفاه اجتماعی در سیاست های دولت و تاکید بر این رویکرد در برنامه ها و اقدامات مدیران کشوری و استانی و نیز گنجاندن عملکرد اجتماعی مدیران در ارزیابی آنها.

در پایان به شما و ملت شریف ایران تبریک می گوییم و امیدواریم مجموعه اقدامات دولت چهاردهم موجب تقویت همبستگی اجتماعی و بازسازی سرمایه اجتماعی در بین ایرانیان شود و شاهد ایرانی آباد با مردمی شاد و زندگی خوب باشیم.

اسامی امضاکنندگان به ترتیب حروف الفبا بر اساس نام خانوادگی:

فرید براتی سده، مجید بهروزی نیا، حسن پارسی پور، حبیب جباری، احمد دلبری، عباس دیلمی زاده، متین رمضان خواه، محمد سبزی خوشنامی، خدیجه سفیری، ملیحه شیانی، رضا صفری شالی، غلامرضا غفاری، رضاچی الدین، صلاح الدین، محمدرضا غفاری، صلاح الدین. روزبه کردونی، اردشیر گراوند، اسماعیل گرجی پور، ایمان ممبینی، سهیل معینی، سید کمال الدین موسوی (مشهد)، سید حسن موسوی چلک، حسین میرزایی، ابوالفضل میرقاسمی، عبدالرضا نواح.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا